سیری در تحولات فرهنگی و سناریوهای آینده امنیت ملی

مفهوم امروزی امنیت ملی درگذر زمان از معنای نبود تهدید نظامی و فقدان ناامنی فراتر رفته و مفاهیمی نظیر توانایی کشور در حفظ ارزش‌ها و منافع حیاتی در برابر تهدیدات خارجی را در برگرفته است.
کد خبر: ۳۹۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ - 05April 2020

سیری در تحولات فرهنگی و سناریوهای آینده امنیت ملیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب تحولات فرهنگی و سناریوهای آینده امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به قلم «محمدرحیم عیوضی» به نگارش درآمده و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

نویسنده در پیش‌گفتار اشاره کرده که توجه به امنیت در ظرف زمانی آینده شرط لازم برای مدیریت بر تحولات فرهنگی مطلوب آینده بوده و درصورتی که امنیت در جامعه ای وجود نداشته باشد، برخورداری از فرهنگ و استقلال خواهانه پویا بی معنا خواهد بود. بنابراین می‌توان با رویکرد آینده پژوهی به نسبت بین امنیت و فرهنگ، سناریوهایی برای تحلیل آینده براساس تعامل این دو تصویرپردازی از تحولات فرهنگی آینده ترسیم کرد.

در این کتاب تلاش شده است به ماهیت در مفهوم امنیت و فرهنگ پرداخته شود چراکه این دو مفهوم در ظرف زمانی حال از حیث برنامه ریزی و هم درظرف زمانی آینده از حیث تحقیق و لزوم و استمرار و پویایی قابل توجه هستند.

این کتاب از هشت فصل تشکیل بوده و در آخر هر فصل جمع بندی مبحث بصورت خلاصه بیان شده است.

قسمتی ازمتن کتاب

از ویژگی های فرهنگ، متغیر و متحول بودن آن است. به گونه ای که امروزه اصل تغییر و تحول فرهنگی قاعده حاکم برهمه جوامع است. چراکه از طرفی فرهنگ امری زنده و پویا است و تحول آن ضامن پویایی آن است و ازطرفی دیگر پویایی فرهنگ پویایی جامعه را دربردارد.

تحول فرهنگی نیزدستخوش نظریه پردازی های گوناگون قرارگرفته است. در نظریات جبری وحدت گرا، فرهنگ امری مستقل ازآحاد جامعه بوده وخواست و اراده مردم تأثیر چندانی درپیدایش و تغییرات آن ندارد. تعالی فرهنگی نوعی تغییر وتحول فرهنگی روبه جلو،کمال وپیشرفت است که دارای بارارزشی مثبت است. دردیدگاه اسلامی فرهنگ پدیده‌ای انسانی است که فهم چگونگی تغییر و تحول فرهنگی ریشه در فهم فرآیند تغییر و تحول درانسان است.

عامل تغییر در انسان‌ها نیز به انگیزه‌ها وگرایش های اوست که از نیازهای درونی او حکایت می کند. هرگاه این گرایش به حدی ازقدرت برسد. به اراده شخص تبدیل شده و او را برای رفع آن نیاز به حرکت وا می دارد. مفهوم امروزی امنیت ملی درگذر زمان از معنای نبود تهدید نظامی و فقدان ناامنی فراتر رفته و مفاهیمی نظیرتوانایی کشور در حفظ ارزش ها و منافع حیاتی در برابر تهدیدات خارجی را در برگرفته است. به عبارتی امنیت بیشتر در وجه نرم‌افزاری آن مورد توجه است و وجه سخت افزاری آن دارای اهمیت کمتر است و علت آن را باید فهم دقیق تر و نرم تر از امنیت دانست.

امنیت دارای ابعاد گوناگونی است که امنیت فرهنگی مهم ترین بعد آن است. در این بعد از امنیت، اعتقادات، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه که اجزاء تشکیل دهنده فرهنگ محسوب میشوند نقش بسزایی در تأمین امنیت ملی کشور برعهده دارند. به گونه‌ای که تأمین امنیت واقعی در کشور بدون توجه به بعد فرهنگی و احترام به هویت فرهنگی مرد جامعه تحقق نخواهد بود.

کتاب «تحولات فرهنگی و سناریوهای آینده امنیت ملی ج.1.1» به قلم «محمد رحیم عیوضی» توسط «دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی» به چاپ رسیده است. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار