نویسنده کتاب «تانیش» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

شوخی و طنز وجه تمایز کتاب «تانیش»/ فرهنگ جبهه تنها دعا و توسل نیست

راوی و نویسنده کتاب «تانیش» با بیان‌اینکه فرهنگ جبهه تنها دعا و توسل نبوده است، گفت: شوخی و طنز وجه تمایز خاطرات من از دوران دفاع مقدس است که در کتاب «تانیش» به نگارش درآمده است.
کد خبر: ۳۹۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ - 05April 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «تانیش» را نشر سوره مهر سال ۱۳۹۶ در ۳۶۸ صفحه منتشر کرده است. این کتاب خاطرات خودنوشت علی‌اکبر رئیسی است که به کمک چهار نفر از دوستان همرزمش با جزئیات به نگارش درآمده است.

روایت صادقانه و خودمانی راوی، فرهنگی آمیخته با شور و نشاط، صفا و صمیمیت و شجاعت را روبروی مخاطب قرار داده است. این فرهنگ سبب شده بود که رئیسی از زمانی که توانست تفنگ به دست بگیرد، عازم جبهه شود و تا روز آخر تلاش کند هر چه بیشتر در هوای جبهه تنفس کند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد کتاب «تانیش» و نوع نگاهی که در روایت خاطرات در نظرگرفته شده است بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی کوتاهی با این رزمنده دوران دفاع مقدس داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: نگارش خاطرات خودنوشت کار دشواری محسوب می‌شود. شما با چه انگیزه‌ای به سمت این موضوع رفتید و چگونه شد تصمیم به نوشتن گرفتید؟

انگیزه من از نوشتن این خاطرات بخاطر رفع بیکاری بود. (خنده). حقیقتاً تاکنون کتاب‌های زیادی را مطالعه کرده‌ام که متوجه شدم این آثار نگاه یک بُعدی به موضوع دفاع مقدس داشته‌اند و مثلاً در خاطرات‌شان فقط بر وجه معنوی موضوع و دعا و توسل در جبهه تاکید دارند؛ من خیلی دوست داشتم به وجوه دیگر جبهه و جنگ نیز پرداخته شود چراکه بخش مهمی از فرهنگ جبهه مربوط به صفا و صمیمیت و شوخی‌هایی بود که در بین بچه رزمندها وجود داشت.

شوخی و طنز وجهه تمایز کتاب «تانیش»/ فرهنگ جبهه تنها دعا و توسل نیست
در کتاب تانیش سعی کرده‌ام به بخشی از این فرهنگ که خودم شاهد آن بوده‌ام بپردازم و بُعد دیگری از فرهنگ جبهه و جنگ را بشکافم؛ هرچند در خاطرات و کتاب‌های دیگری نیز بحث شوخی و طنز در جبهه وجود دارد.

دفاع‌پرس: ظاهراً چهار نفر از همرزمان شما در روایت این کتاب شما را همراهی کرده‌‌اند؛ این اتفاق خاطرات شما را از ظن خاطره‌سازی و خاطره‌بافی دور می‌کند چراکه درباره خاطرات خودنوشت دفاع مقدس همواره بحث سوءظن تحریف وجود دارد، هدف خودتان از این کار چه بود؟

بله؛ من نیز برای نگارش خاطراتم در این کتاب به این اتفاق به عنوان یک آفت فکر کردم لذا چهار نفر از همرزمان برای راستی آزمایی و کمک در صحت سنجی خاطرات به من کمک کردند چراکه این پیش‌‌‎‌بینی را داشتیم که در آینده مورد سوال قرار بگیریم که صحت و سقم این خاطرات را چگونه تایید می‌کنید.

 

شوخی و طنز وجهه تمایز کتاب «تانیش»/ فرهنگ جبهه تنها دعا و توسل نیست

دفاع‌پرس: شما قبل از نگارش این کتاب چقدر با جریان ادبی دفاع مقدس آشنایی داشتید و چطور شد انتشار کتاب را به سوره مهر سپردید؟

من به دلیل فعالیت در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و علاقه شخصی، مطالعاتی در حوزه ادبیات دفاع مقدس داشتیم و قبل از نگارش و انتشار کتاب تانیش اثر دیگری را برای چاپ به یکی از ناشران دفاع مقدس سپرده بودم که متاسفانه به قدری مورد ممیزی قرار گرفته بود که تقریباً بعد از چاپ چیز دیگری از آب در آمده بود و به همین دلیل برای انتشار این کتاب از دوستان سوره مهر خواهش کردم من را کمک کنند.

شوخی و طنز وجهه تمایز کتاب «تانیش»/ فرهنگ جبهه تنها دعا و توسل نیست

دفاع‌پرس: خاطرات شما در این کتاب به چه زمانی مربوط می‌شود؟

کتاب با خاطراتی از زندگی در طاقانک در نزدیکی شهرکرد شروع شده و پس از خاطراتی از زمان انقلاب به متن اصلی کتاب یعنی چهار نوبت اعزام من و دوستان به جبهه ختم می‌شود.

دفاع‌پرس: اسم کتاب ظاهرا یک کلمه ترکی است، چرا این اسم را برای کتاب انتخاب کردید؟

انتخاب اسم کتاب ماجرای زیادی دارد؛ دوستان پیشنهادات زیادی برای اسم کتاب داشتند و همه آن‌ها را مطرح کردند اما «تانیش» که یک کلمه ترکی به معنی آشناست را برای اسم کتاب انتخاب کردیم و علت این انتخاب هم آشنایی من با نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بود که فکر کردیم این بهتر می‌تواند مضمونی که در نظر من بوده است را برساند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار