سیری در مستند‌های شهید آوینی در «روایت در دل جنگ»

کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» با نگاهی به مستند‌های شهید سیدمرتضی آوینی از دید یک نویسنده فرانسوی منتشر شد.
کد خبر: ۳۹۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ - 05April 2020

سیری در مستند‌های شهید آوینی در «روایت در دل جنگ»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» با نگاهی به مستند‌های شهید سیدمرتضی آوینی در آستانه روز هنر انقلاب اسلامی و چهلمین سال آغاز دفاع مقدس توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی و نشر واحه منتشر شد.

کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» با نگاهی به مستند‌های شهید سیدمرتضی آوینی، تالیف انیس دوویکتور استاد دانشگاه سوربن است. «محمدمهدی شاکری» مترجم و مریم امینی سرویراستار آن بوده‌اند و ترجمه و انتشار این کتاب در چارچوب همکاری بنیاد سینمایی فارابی، انتشارات واحه و انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران (ایفری) به انجام رسیده است.

ایفری سفارش ترجمه این کتاب را دو سال پیش انجام داد و پس از امضای قراردادی سه جانبه از سوی ایفری، بنیاد سینمایی فارابی و نشر واحه، برگردان به فارسی کتاب که توسط محمدمهدی شاکری به انجام رسیده بود سرانجام در ماه‌های پایانی سال گذشته در قالب کتاب به چاپ رسید تا این اثر در آستانه بیستم فروردین ۹۹ سالروز شهادت شهید سیدمرتضی آوینی ـ روز هنر انقلاب اسلامی ارائه شود.

در یادداشت ناشر کتاب آمده است: «تصمیم به مشارکت نشر واحه در چاپ این کتاب از این جهت گرفته شد که شاید بتواند جای خالی پژوهش روش‌مند در زمینه آثار سینمایی و مکتوبات شهید آوینی را اندکی پر کند.»

کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» در چهار فصل «جنگ به روایت سینمای داستانی» شامل چهار بخش در باب مشخصه‌های ژانری، نسل‌های سینماگر، نشانه‌شناسی، تصویر ذهنی کربلا در میزانسن‌های سینمایی و ...، «انقلاب در نگاه چیز دیگری را دگرگونه فیلم گرفتن» شامل دو بخش در باب نوگرایی، تجربه‌ها، تعهد در روایت و نگاه، «فیلم‌های مرتضی آوینی از جبهه جنگ» شامل سه بخش در باب روش‌شناسی، نگاه انسان‌شناسانه، بازتاب‌ها و تصاویر حذفی و «در میان امر مرئی و امر نامرئی ـ مستند جنگی به مثابه مناسک عرفانی» شامل چهار بخش در باب تأثیر عرفان شیعی، ارجاعات عرفانی، تأویل سینمایی و... است.

انیس دوویکتور نویسنده این کتاب متولد ۱۹۷۱ دانش آموخته کارشناسی علوم سیاسی تطبیقی و دکترای سیاستگذاری فرهنگی با موضوع سیاستگذاری سینمایی از نگاه جمهوری اسلامی ایران است. او مدرس دانشگاه آوینیون در مقطع کارشناسی ارشد بوده و از سال ۲۰۱۱ به بعد در بخش تاریخ سینما و تاریخ هنر در دانشگاه سوربن مشغول به تدریس است. انیس دوویکتور علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی و مشارکت در برپایی برنامه‌های فرهنگی مختلف، نگارش کتاب تصاویر رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی در سینما را به انجام رسانده، کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» بخش‌هایی از این کتاب است که توسط نویسنده برای چاپ در ایران برگزیده شده است.

در پیش درآمد این کتاب آمده است:

«در تاریخ سینما به‌ندرت پیش آمده است که جنگی که در بیرون سالن‌های سینما روی می‌دهد در قالب فیلم داستانی روی پرده سینما برود. بدین ترتیب این مطالعه بافت‌محور به آن چشم‌انداز سینمایی می‌پردازد که اثر مرتصی آوینی در آن جای خواهد گرفت. این کتاب می‌کوشد تا پژوهش در محتوای این فیلم‌ها و با نظرداشت شرایط ساخت آن‌ها از زمان تصویربرداری تا تفسیر بافاصله از رویداد، نشان دهد چگونه این فیلم‌ها منبعی گران‌بها برای مشارکت در تاریخ‌نگاری این جنگ و تاریخ جهانی سینمای جنگ محسوب می‌شوند.»

مرکز پخش این کتاب، انتشارات واحه به نشانی تهران، خیابان مفتح جنوبی، خیابان ورزنده، پلاک ۱۶، واحد ۶ است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار