عراق؛

عدنان الزرفی از نخست‌وزیری خود دفاع کرد

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در عراق در واکنش به مخالفت‌ها با نخست‌وزیری خود مدعی شد که این کار مطابق قانون اساسی عراق است.
کد خبر: ۳۹۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶ - 05April 2020

عدنان الزرفی از نخست‌وزیری خود دفاع کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «عدنان الزُرفی»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید در عراق با افزایش مخالفت‌ها با نخست‌وزیری‌اش، از خود دفاع کرد و مدعی شد که معرفی او «قانونی» بوده است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) یکشنبه (۱۷ فروردین) گزارش داد که الزرفی گفته است مأمور شدن او برای تشکیل دولت جدید از سوی رئیس جمهور این کشور «مطابق قانون اساسی» و نتیجه اعتماد فراکسیون‌های پارلمانی و احزاب سیاسی بوده است.

وی گفت که منتظر است تا موعد جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق برای رأی به برنامه دولت و کابینه وزیران او مشخص شود. الزرفی نیز گفت که برای کسب حمایت‌ها در خصوص مقابله با کرونا تماس‌هایی در سطح بین‌المللی داشته است.

عضو ائتلاف النصر به ریاست «حیدرالعبادی»، نخست‌وزیر اسبق عراق و استان‌دار سابق نجف از تلاش خود جهت برقراری روابط بین‌المللی جهت توسعه اقتصاد عراق خبر داد و گفت که باید فعالیت مؤسسات غیرتولیدکننده را مهار کرد.

الزرفی که دارای تابیعت و حمایت آمریکاست، نزدیک به یک ماه پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهور عراق برای تشکیل کابینه معرفی شد و قرار است طی این مدت سی روزه وزرای خود را به پارلمان ارائه دهد. برخی از احزاب سیاسی عراق با نخست‌وزیری او مخالف‌اند و از برهم صالح خواسته‌اند بر اساس قانون اساسی عمل کند.

فراکسیون البناء متشکل از چند ائتلاف و حزب سیاسی شیعه در پارلمان عراق، این اقدام صالح را نقض قانون اساسی دانسته و گفته است که رئیس جمهور باید نامزد فراکسیون اکثریت را معرفی کند.

براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون فراکسیون البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزو این فراکسیون می‌باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها