صیاد دل‌ها/

نبوغ سرباز بزرگ اسلام «صیادشیرازی» در عملیات مرصاد

سرهنگ «قاسم اکبری‌مقدم» از سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش پیرامون ماموریت سپهبد شهید «صیاد شیرازی» در عملیات مرصاد سخن می‌گوید.
کد خبر: ۳۹۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴ - 08April 2020

نبوغ سرباز بزرگ اسلام در عملیات مرصادبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در هشت سال دفاع مقدس که اوج مقاومت و ایثار مردم و رزمندگان ایران اسلامی بود، منافقین کوردل به دشمن پیوسته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مترصد ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بودند.

در مقاطعی از جنگ تحمیلی به خبرچینی و کار‌های اطلاعاتی و در مقاطعی دیگر مستقیماً با پشتیبانی تدارکاتی، اطلاعاتی و آتش رژیم بعثی صدام و استکبار جهانی به خرابکاری، ترور و حتی حضور در جبهه‌های نبرد می‌پرداختند و به گفته شهید سپهبد علی صیاد شیرازی «منافقین یاوران اردوی خصم بودند».

از جمله عملیات‌هایی که منافقین به صورت مستقیم در پایان جنگ به آن وارد شدند، عملیاتی با عنوان فروغ جاویدان بود که با فرصت طلبی یک هفته پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، در تاریخ سوم مرداد ۱۳۶۷ از محور خانقین، خسروی، سرپل ذهاب، کرند، کرمانشاه شروع کردند.

یک روز پس از عملیات فروغ جاویدان، با توجه به ماموریت داده شده از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح با هدایت و فرماندهی شهید صیاد شیرازی، منافقین در گردنه چهارزبر با پاتک شدید رزمندگان ارتش، سپاه و بسیج زمینگیر شده و با حملات هوایی بالگرد‌های هوانیروز و جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی ارتش عملیات رزمندگان ایرانی علیه منافقین با عنوان «مرصاد» شروع شد. عملیاتی که در آن، تمام نیرو‌های نفاق در آن محور کشته، اسیر یا مجروح شده و تعداد کمی به سمت عراق گریختند.

شهید صیادشیرازی پس از حضور در منطقه از طریق فرماندهی متحرک هوایی و با استفاده از بالگرد تمام محور‌های هجوم منافقین را شناسایی کردو دستور داد تا ضمن هلی برن نیرو‌های رزمنده به منطقه نبرد ابتدا و انتهای ستون چهار کیلومتری منافقین مورد هجمه قرار گیرد و با این کار، ابتکار عمل از منافقین گرفته و حرکت ستون نظامی منافقین متوقف شد.

با توجه به هلی برن نیرو‌های رزمنده به عقبه دشمن راه فرار آن‌ها بسته شد. شهید صیادشیرازی مانند سربازی بی ادعا، بی ریا و شجاع هرکاری که از دستش برمی آمد، انجام می‌داد. اگر نیازی به هواپیمای جنگنده بود، هماهنگی،‌ها را انجام می‌داد و خودش تماس می‌گرفت و برای تقویت روحیه نیرو‌های پیاده تا آخرین لحظه منطقه را ترک نمی‌کرد.

در این عملیات حدود دو هزار نفر از منافقین به هلاکت رسیدند و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر مجروح، حدود یک هزار نفر در منطقه متواری شدندو ۱۵۰ نفر به اسارت در آمدند. همچنین بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره‌انداز ۸۰ و ۶۰ میلی متری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی متری منهدم شد.

شهید صیادشیرازی درباره عملیات مرصاد می‌گوید: «در آن زمان من نماینده امام در شورای عالی دفاع بودم و در ساعت ۲۰:۳۰ مورخه سوم مرداد ۱۳۶۷ معاون عملیات ستاد کل نیرو‌های مسلح به من تلفن کرد و گفت دشمن از سرپل ذهاب و گردنه پاتاق دارد جلو می‌آید و به سرعت در حال پیشروی است (آن موقع من در ستاد کل خدمت نمی‌کردم) و به من حکم مأموریت داده شد.

شبانه خودم را با یک فروند هواپیمای فالکون به کرمانشاه رساندم و صحنه پیشروی دشمن را از نزدیک مشاهده کردم و متوجه اوضاع شدم. صبح روز پنج مرداد ۶۷ عملیات مرصاد با رمز یا علی (ع) آغاز شد. در تنگه چهار زبر چنان جهنمی برای یاران صدام برپا شد که زمانی برای پشیمانی نمانده بود.

جاده انباشته از ادوات سوخته شد. همزمان با عملیات هوانیروز علاوه بر گروه‌های مردمی، تعدادی از لشکر‌های سپاه نیز که از جنوب به غرب آمده بودند، وارد عملیات شدند. راه از هر سو به روی بازماندگان کاروان منافقین بسته شده بود و آنان به سختی می‌توانستند به عقب برگردند. بعضی از آن‌ها به روستا‌ها پناه بردند و بعضی‌هایشان با خوردن قرص سیانور به زندگی خود خاتمه داده بودند.

عملیات که تمام شد در جاده (کرمانشاه – اسلام آباد غرب) هزاران کشته از آنان به جا مانده بود. اجساد پسران و دخترانی که با ملت خود بسیار ناجوانمردانه رفتار کرده بودند. کسانی که روز تنهایی میهن به یاری اردوی خصم شتافته بودند.»

عملیات مرصاد آخرین نبرد ایران در جنگ تحمیلى هشت ساله بود و تلاش، همت و تدبیر شهید سپهبد صیاد شیرازی با توجه به این که مسئولیت اجرایی در نیرو‌های مسلح نداشت و نماینده امام راحل در شورای عالی دفاع بود و فقط به خاطر عشق به اسلام و ولایت و تعهدی که نسبت به این مرز و بوم تا آخرین لحظه‌های زندگی پر برکتش داشت، موجب شد این عملیات با نام و اسم این شهید بزرگوار عجین و مصداق آیه ۹۵ سوره نساء «فضل‌الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما؛ که خداوند مجاهدین را به نشستگان برتری و اجر بزرگ داده است» شود.

در عملیات مرصاد نقش ارتش و شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بسیار سرنوشت ساز بود که امام راحل در پیام خودشان در تاریخ ششم مرداد ۱۳۶۷مراتب تقدیر و تشکر خودشان را ابلاغ کردند و فرمودند: «اینجانب دست یکایک شما را می‌فشارم و از صمیم جان به شما دعا می‌کنم».

بازماندگان جنگ نهروان سال‌ها بعد وقتی فهمیدند چه کسی دام چهارزبر را برایشان طراحی و گسترد و آنان را از اشغال ایران بازداشت، کینه و بغض برآمده از این شکست مفتضحانه، حنجره کفر را به درد آورده و نقشه خصمانه دیگری را برای فرزندان خلف و صالح کشور اسلامی ایران طرح ریزی کردند.

منافقی کوردل، صبح‏ هنگام به صید علی صیاد شیرازی آمد و خشم و کینه چند ساله ‏اش را در شلیک گلوله‏ نشان داد. سرانجام با گذشت ۱۱ سال از پایان جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد، در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ سپهبد علی صیادشیرازی به جمع یاران و همرزمان شهید خود پیوست و آنطور که مقام معظم رهبری فرمودند، صیاد شایسته شهادت بود.

با بررسی و تحلیل عملکرد شهید سپهبد علی صیاد شیرازی از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، از مهم‌ترین دلائل و انگیزه‌های ترور شهید سپهبد علی صیاد شیرازی توسط منافقین را می‌توان به شرح زیر عنوان کرد:

۱. نقش ارزنده شهید صیاد شیرازی در آرامش و نظم و امنیت کردستان در بدو انقلاب اسلامی و ناکامی طرح‌ها و برنامه‌های گروهک‌ها و منافقین کوردل

۲. فرماندهی و مدیریت کارآمد شهید صیاد شیرازی در دفاع از تمامیت ارضی ایران و راهبری عملیات‌های مهم و سرنوشت ساز در طول هشت سال دفاع مقدس

۳. نقش صیاد در تلاش برای حفظ وحدت ارتش و سپاه که باعث کارآمدی نیرو‌های مسلح در دوران دفاع مقدس شد

۴. درایت، تدبیر و هدایت هوشمندانه شهید صیاد در عملیات مرصاد و تار و مار نمودن منافقین

دکتر الجنابی از پژوهشگران و تاریخ نگاران عراقی ماجرای ترور شهید صیاد را این گونه بیان می‌کند:

«نام صیاد شیرازی برای اولین بار توسط عوامل مزدور بعثی که در کردستان ایران مشغول آشوب و بلوا بودند به ضداطلاعات و استخبارات ارتش عراق وارد شد و همان زمان بود که با دستور تصفیه این افسر جوان و انقلابی ایران، رژیم عراق به کشتن او دستور داد. این دستور توسط نماینده بعثی‌ها در تشکیلات ضدانقلابی کومله به همراه اسامی۲۷ پاسدار، ارتشی و حزب اللهی ایران در استان کردستان صادر شد.»

این محقق عراقی می‌افزاید: «نام صیاد شیرازی بیش از هر افسر ارتش ایران در سرویس‌های امنیتی و جاسوسی رژیم صدام دیده می‌شد که اطلاعات آن عمدتاً از سوی منافقین و مزدوران صدام در کردستان ایران تهیه و تنظیم شده بود.»

با تماس‌های عمیق‌تر منافقین با رژیم صدام در سال ۱۳۶۳، فهرستی از اسامی فرماندهان و مسئولان جنگ در ایران توسط رژیم صدام به منافقین داده شد که از آن‌ها خواسته شده بود به ترور و کشتن این افراد اقدام کنند که نام صیاد شیرازی هم در بین این فهرست دیده می‌شود.

منافقین هم مسیر این ترور را در پرونده مخوف و تروریستی خویش باز گذاشتند، چرا که آن‌ها از صیاد به دلیل دفاع از تمامیت ارضی ایران در جنگ با عراق، نقش جدی در مهار و کنترل غائله ناامنی کردستان در سال ۵۸ و نقش مهم و سرنوشت‌ساز وی در عملیات مرصاد خشمگین و کینه‌ای عمیق در دل داشتند. مسئولان امنیتی رژیم بعث عراق به خاطر عدم توفیق منافقین در ترور صیاد از تروریست‌های منافق انتقاد کردند.

حضور صیاد شیرازی در سرکوب منافقین در عملیات مرصاد هم بار دیگر ضربه‌ای کاری از سوی این افسر شجاع و دلیر ارتش ایران بر پیکر رژیم بعث و منافقین وارد کرد. سران منافقین با این خشم سال‌ها انتظار کشیدند تا از این مرد جنگی ایران انتقام بگیرند.

دو روز پس از شهادت شهید صیاد شیرازی، در حالی که صدام به تازگی از تکریت و کاخ پیچ در پیچش بازگشته بود از «حمود» منشی خود خواست مراتب تشکرش را از منافقین به دلیل ترور این افسر ایرانی به آن‌ها ابلاغ و به قصی پسر جنایتکار و فاسدش نیز دستور داد به سران منافقین پاداش دهد. صدام به حمود گفته بود کاش این ترور در سال‌های اول جنگ رخ می‌داد.

صیاد شیرازی سال‏‌ها در پی صید شهادت گشت، ولی این زلال ابدی در کام دلش نچکید. او غبطه می‏ خورد که چرا دوستان و هم‏رزمانش نوبت به نوبت شهید می‏ شوند، ولی او همچنان در صف انتظار باقی مانده است؟

سال‏‌های سال جهاد کرد. غرب را زیر پا گذاشت تا به جنوب رسید. کردستان را، پاوه را، چمران و همت و کاوه را، دفتر خاطرات جنگ را، مبارزه با مردان پرننگ را… یکی یکی پشت سرگذاشت و دفتر زندگی‏ اش را با امتیاز عالی پر کرد.

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، الگوی صبر و متانت بود. وفای او به ولایت و اطاعتش از امام راحل و مقام معظم رهبری، زبانزد دوست و دشمن بود. نماز اول وقت او در سخت ‏ترین شرایط ترک نمی ‏شد و نماز شب را مانند دوستی صمیمی در آغوش می‏ کشید. صیاد خود را سرباز کوچک اسلام و امام زمان (عج) می‏ دانست و همواره سخنانش را با دعای فرج آغاز می‏ کرد.

مدیریت و تدبیر صیاد از جمله عواملی بود که او را در محفل یاران انقلاب جاودانه کرد. او مردی مهربان و باعاطفه بود که سینه سوخته‏ اش بار‌ها تیر تهمت خورد و قلب نازنینش زخم‏ زبان کشید، ولی همچنان روی پا ایستاد و عقاید مقدس خود را حفظ کرد تا سرانجام در طلوع صبحی صادق، عشق را در آغوش کشید و خوشحال و خندان از میان ما پر کشید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، در مراسم تشییع سرباز وفادارشان حاضر شدند و مقابل چشم تمامی کوردلان و جهانیان، با بوسه عشقی بر تابوت فرمانده دلاور و شجاع خود، وی را در تاریخ جاودان کردند.

منبع: روزنامه اطلاعات

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها