طلال عتریسی:

اسرائیل منبع قدرت برخی کشور‌های عربی است

رئیس مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان با اعلام اینکه رژیم صهیونیستی برای برخی کشور‌های عربی منبع قدرت به شمار می‌رود به تشریح راه حل‌هایی برای مقابله با معامله قرن پرداخت.
کد خبر: ۳۹۰۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ - 07April 2020

اسرائیل منبع قدرت برخی کشور‌های عربی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، معامله قرن اصطلاحی جدید در تحولات سیاسی خاورمیانه است که سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در راستای روند سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

در این طرح، اسرائیل در ازای کسب امتیازاتی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادیبخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطین موافقت می‌کند.

ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از «معامله قرن» رونمایی کرده‌اند. طرحی که ترامپ معتقد است بهترین، عملیاتی‌ترین و عینی‌ترین طرح برای صلح فلسطین و اسرائیل است؛ چرا که طرح‌های قبلی خیالی بوده‌اند. او مدعی بود که این طرح منافع اسرائیل و فلسطین را همزمان تأمین خواهد کرد. بر همین اساس با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه‌ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان گفت‌وگو انجام شد که شرح آن از نظر می‌گذرد.

در شرایطی که معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رونمایی شده است، در عرصه سیاسی ما شاهد هستیم برخی کشور‌های عربی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی آورده‌اند و این به معنای نابودی تمامی راه حل‌های پیشین برای حل و فصل قضیه فلسطین از جمله راه حل دو دولتی است، نظر شما دراین خصوص چیست؟

اعلام معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یعنی پایان مذاکره درخصوص راه حل دو دولتی برای حل و فصل مناقشه فلسطین، زیرا معامله قرن به معنای استیلای اسرائیل بر اغلب اراضی کرانه باختری و انتقال شماری از فلسطینی‌ها به غور اردن و سیطره بر این منطقه و نیز صحرای سیناء در مصر است.

توطئه معامله قرن یعنی کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خود و بقای اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی صرف و یکدست، به طوری که فلسطینی‌ها در آوارگی باقی بمانند و حق بازگشت به داخل فلسطین را نداشته باشند؛ بنابراین پروژه راه حل دودولتی به عنوان دولتی فلسطینی در کرانه باختری و نوارغزه پایان یافته است و در نتیجه دیگر مجالی برای مذاکره درباره حل و فصل قضیه فلسطین باقی نمی‌ماند.

برخی کشور‌های عربی که به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آورده بودند و به ویژه برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس خود شریک معامله قرن هستند چرا که این کشور‌ها خواهان پایان بخشیدن به قضیه فلسطین هستند. در معامله قرن، بندی وجود دارد که می‌گوید جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی باید سلاح هایشان را تحویل دهند و در واقع خلع سلاح شوند. این یعنی اینکه معامله قرن به دنبال اتمام عملیات مقاومت فلسطین است.

برخی کشور‌های عربی که در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند بر این باور هستند که رابطه با تل آویو به منزله منبع قدرت آن‌ها در مواجهه با ایران است، به همین منظور باید قضیه فلسطین و مقاومت پایان یابد؛ لذا دونالد ترامپ در موضوع معامله قرن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس اعتماد کرد چرا که به خوبی می‌داند این کشور‌ها معامله قرن را تایید می‌کنند و هرگز در برابر آن اعتراضی نخواهند داشت.

برخی کشور‌های عربی همچون امارات و عربستان معامله قرن را محکوم نکرده اند و برخی دیگر نیز تنها به محکوم کردن اکتفا کرده‌اند، خطرات این گونه اقدامات را چه می‌دانید؟

طبعاً موضع کشور‌های عربی در برابر معامله قرن متفاوت است، مثلاً برخی کشور‌ها اعلام کرده‌اند که موضوع فلسطین و معامله قرن را در راس امور خود قرار داده اند و آن را بررسی خواهند کرد، برخی کشور‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در جهان عرب و نیز پارلمان‌های عربی به شکل قوی با آن مخالفت کرده‌اند. اما از طرف دیگر بعضی کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز به طور واضح و آشکار معامله قرن را رد نکرده‌اند و با آن مخالفتی نکرده‌اند و امور را به حال خود رها کرده‌اند. مخاطرات این قرارداد ننگین (معامله قرن) برای فلسطینی‌ها بسیار است و آن پایان بخشیدن به قضیه فلسطین، مقاومت فلسطین و حق بازگشت آوارگان فلسطینی است.

معامله قرن به دنبال حذف قضیه فلسطین است لذا با پیشنهادات و وعده‌های مالی به فلسطینی‌ها به دنبال تحقق این موضوع است. در این معامله با امتیازات اقتصادی سعی بر این است که فلسطینی‌ها از حقوق مشروع خود چشم پوشی کنند لذا فلسطینی‌ها بیش از بقیه از معامله قرن آسیب خواهند داد و ضرر خواهند کرد.

به نظر شما بهترین راه مقابله با معامله قرن چیست و جهان عرب و اسلام برای مقابله با آنچه اقداماتی باید انجام دهند؟

بهترین راه برای ممانعت از اجرای معامله قرن، پیش از هر چیزی اتحاد و وحدت فلسطینی‌ها است. فلسطینی‌ها باید همانطور که اکنون در برابر معامله قرن با یکدیگر متحد هستند، وحدت خود را حفظ کنند. در حال حاضر این وحدت وجود دارد، زیرا طرف فلسطینی در حین تدوین معامله قرن حضور نداشته است و به عنوان یک طرف در نظر گرفته نشده است.

این قرارداد میان دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو و با تایید برخی کشور‌های عربی طراحی و تدوین شده است و فلسطینی‌ها در آن حضور نداشته اند؛ بنابراین وحدت گروه‌های فلسطینی و آحاد ملت فلسطین مهمترین مانع اجرای معامله قرن است.

نکته دیگر اینکه ملت فلسطین باید به انتفاضه ادامه دهد و اسرائیل را در وضعیت نگرانی و احساس ناامنی قرار دهد به گونه‌ای که تل آویو دریابد معامله قرن برای امنیت و ثبات آن گران تمام خواهد شد. از سوی دیگر مواضع کشور‌های عربی و اسلامی نیز در اعلام مخالفت با معامله قرن بسیار مهم است چرا که حمایت از ملت فلسطین به شمار می‌رود. کشور‌های عربی و اسلامی نیز باید در برابر آمریکا موضعی اتخاذ کنند.

به عنوان مثال این کشور‌ها باید کالا‌های آمریکایی را تحریم کنند و به قطع روابط دیپلماتیک بیندیشند به طوری که این موضوع که آمریکا در تدوین ارائه معامله قرن دچار خطای فاحش شد، برجسته شود. با این حال نمی‌دانیم آیا کشور‌های عربی به اتخاذ چنین اقداماتی روی خواهند آورد یا تنها به صدور بیانیه‌هایی اکتفا خواهند کرد لذا در حال حاضر برای مقابله با معامله قرن، تنها به ملت فلسطین می‌توان اعتماد کرد که اسرائیل را در معرض احساس ناامنی و بی ثباتی قرار دهد، مسئله‌ای که به نظر من معامله قرن را با شکست مواجه خواهد کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار