دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روز‌های سرنوشت‌ساز عراقی‌ها/ آیا پرونده نخست‌وزیری عراق بسته می‌شود؟

اکنون پس از ناکامی «محمدتوفیق علاوی» و «عدنان الزرفی» در راه نخست‌وزیری عراق، «مصطفی الکاظمی» به دلایل متعددی شانس زیادی برای موفقیت در این راه دارد.
کد خبر: ۳۹۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ - 11April 2020

روز‌های سرنوشت‌ساز عراق/ متهمی که می‌تواند نخست‌وزیر شودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با شدت گرفتن درگیری‌ها و اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ در کشور عراق و احتمال تبدیل اعتراضات به یک جنگ داخلی، مرجعیت شیعه خواستار ورود پارلمان به موضوع شد و ساعتی پس از قرائت بیانیه آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه کربلا، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای هد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند.

پس از استعفای عبدالمهدی گزینه‌های نخست‌وزیری عراق توسط رسانه‌های این کشور معرفی شدند؛ محمدتوفیق علاوی، قصی السهیل، علی الشکری، فائق زیدان، محمدشیاع السودانی و اسعد العیدانی توسط رسانه‌های عراق نزدیکترین گزینه‌ها به منصب نخست‌وزیری بودند.

پس از اعلام رسانه‌ها و با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعلام کنارگیری رسمی عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری، محمد شیاع السودانی و اسعد العیدانی تا مرز نخست‌وزیری عراق پیش رفتند، اما از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، معرفی نشدند تا شانس درِ خانه «محمدتوفیق علاوی» را بزند.

«علاوی» یکم فوریه ۲۰۲۰ وعده داد تا دولتش را کمتر از یک ماه تشکیل دهد، اما با گذشت یک ماه، در تشکیل کابینه موفق نبود و استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور عراق کرد.

پس از «توفیق علاوی» نوبت به «عدنان الزرفی» رسید تا شاید بتواند اعتماد تمامی جریان‌های عراقی در پارلمان را کسب کند؛ «عدنان الزرفی» عضو «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق بود.

گروه‌های شیعه عراق از همان ابتدا به‌دلایل متعددی مخالف نخست‌وزیری «الزرفی» بودند که از مهم‌ترین این دلایل جانبداری سیاسی او از آمریکا و مظنون بودن او به دست داشتن در به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران و مرقد «محمدباقر الحکیم» بنیانگذار مجلس اعلای اسلامی عراق در هفتم و نُهم آذر ماه ۹۸ در شهر نجف اشرف بود.

پس از مخالفت جریان‌ها و احزاب شیعه با نخست‌وزیری «الزرفی»، گزینه‌ای دیگر برای منصب نخست‌وزیری عراق مطرح شد؛ «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان امنیت و اطلاعات عراق.

نام «مصطفی الکاظمی» ۴۰ روز پیش نیز به‌عنوان گزینه جریان‌های شیعه برای منصب نخست‌وزیری عراق مطرح شده بود، اما در نهایت توافقی بر سر او حاصل نشد تا «برهم صالح» گزینه خود را مامور تشکیل کابینه کند.

اما ۴۰ روز پیش نام «مصطفی الکاظمی» به دلیلی دیگر در رسانه‌ها انعکاس زیادی پیدا کرد؛ «ابوعلی العسکری» از مقامات امنیتی «کتائب حزب‌الله» (گردان‌های حزب‌الله عراق) در همان زمان در بیانیه‌ای در حساب توییتری خود نوشت: برخی الکاظمی را برای پُست نخست‌وزیری کاندیدا کرده‌اند، درحالی‌که او یکی از متهمان کمک به آمریکا برای اجرای نقشه ترور سردار سلیمانی و المهندس است و ما این امر را تنها اعلام جنگی علیه مردم عراق می‌دانیم و بر این باوریم با این اقدام، امنیت باقی مانده در کشور نیز نابود خواهد شد.

گردان‌های حزب‌الله عراق شب گذشته نیز در بیانیه‌ای که شبکه المیادین آن را منتشر کرد، از معرفی الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه ابراز تأسف کرد و آن را «انحطاط» در عرصه سیاسی عراق دانست؛ حزب‌الله عراق تلاش نیرو‌های سیاسی برای عبور از بحران انتخاب نخست‌وزیر را «رفتن به زیر بار فشار‌های دشمنان» دانست و گفت که اینگونه تلاش‌ها، «ناتوانی پشت ناتوانی است.»

کتائب حزب‌الله با بیان اینکه «این توطئه به منزله اعلان جنگ علیه مردم عراق است»، از «افراد مخلص و میهن‌پرست» خواست به وظیفه خود در لغو این «معامله» عمل کنند.

اکنون پس از ناکامی «محمدتوفیق علاوی» و «عدنان الزرفی» در تشکیل کابینه، «مصطفی الکاظمی» به‌عنوان سومین شخص منتخب رئیس‌جمهور عراق برای منصب نخست‌وزیری، شانس زیادی برای موفقیت در این راه دارد، زیرا از یک سو تحت حمایت اکثر جریان‌ها و احزاب شیعه پارلمان قرار گرفته و از سوی دیگر «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق و «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان عراق از نخست‌وزیری وی حمایت کرده‌اند.

علاوه بر حمایت اکثر جریان‌ها و احزاب داخلی، حمایت آمریکایی‌ها هم می‌تواند کمک خوبی به «مصطفی الکاظمی» باشد؛ روز گذشته «دیوید شنکر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا به‌عنوان نخستین مقام آمریکایی در واکنش به مکلف شدن «مصطفی الکاظمی» به تشکیل دولت جدید در عراق، وی را فردی میهن‌پرست و با کفایت توصیف کرد.

اکنون با مطرح شدن نام نزدیک‌ترین گزینه به منصب نخست‌وزیری عراق یعنی «مصطفی الکاظمی»؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم واکنش عملی نیرو‌های مقاومت در عراق و بویژه «کتائب حزب‌الله» به این موضوع چیست؛ قطعا کشور عراق در روز‌های پیش رو، آبستن حوادث زیادی در عرصه‌های سیاسی و نظامی خواهد بود و باید دید که با وجود استقبال گرم اولیه گروه‌های سیاسی از مصطفی الکاظمی سرانجام وی به کجا ختم خواهد شد؛ البته پیش‌بینی می‌شود که وی بتواند بر پست نخست وزیری عراق تکیه بزند و ماموریتش را به پایان برساند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار