انقلاب اسلامی زمینه‌ساز ورود زنان به ادبیات داستانی شد

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران رشد ادبیات داستانی در حوزه‌های گوناگون بود و همچنین باعث حضور گسترده نویسندگان جوان بخصوص زنان نویسنده شد.
کد خبر: ۳۹۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 12April 2020

انقلاب اسلامی زمینه‌ساز ورود زنان در ادبیات داستانی شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، صنعت نشر در هر جامعه‌ای از عوامل فرهنگ‌ساز در بستر تحولات فکری و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی است و از جمله ارکان تمدن جدید است. نشر یکی از مهم‌ترین محرک‌ها و ابزارهای کارآمد انتقال پیام است.

وقوع انقلاب اسلامی، ذائقه، طرز فکر و دید مردم ایران را به جهان اطراف و جامعه ایران تغییر داد و دگرگونی عظیمی در تمامی حوزه‌های فرهنگی اجتماعی به‌ویژه در حوزه صنعت نشر به وجود آورد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به نیاز تبیین دیدگاه‌های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی دینی به‌عنوان هدف حکومت اسلامی می‌توان گفت که اولین حرکت در جریان فرهنگی کتاب در عصر انقلاب اسلامی انتشار کتاب‌های متعدد با محتوای انقلابی و اسلامی بوده است. پیروزی انقلاب اسلامی، بستری مناسب و آزاد برای نویسندگان حرفه‌ای که قبل از انقلاب به بلوغ فکری رسیده بودند و همچنین جوانانی که انقلاب و بعد جنگ را تجربه کرده بودند به‌عنوان نویسندگان جوان و به‌ویژه زنان نویسنده ایجاد کرد.

زنان نویسنده با استفاده از فضای باز انقلاب و نو بودن عرصه تاریخ شفاهی و ادبیات داستانی دست به خلق آثار شگفت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه خلق آثاری شگفت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه خلق روایت‌های مستند و تولید آثار ادبی زدند که این آثار رشد و نمو بیشتری پیدا کرده است.

با گذشت سال‌ها چاپ کتاب‌های ادبیات داستانی بعد از پیروزی انقلاب افزایش یافت به‌طوری که منتقدان بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۰ را عصر رمان می‌دانند. انقلاب اسلامی در حوزه ترجمه نیز بی‌تأثیر نبوده، زیرا در این دوره ترجمه آثار مختلف با مضامین انقلابی، مبارزاتی و انقلاب کشورهای اروپایی روسی و آمریکای لاتین بیشتر می‌شود و زنان نویسنده و مترجم سهم بسزایی طی این سال‌ها در خلق آثار داستانی و غیرداستانی و ترجمه آثار بزرگ جهانی داشته‌اند.

پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا مجلات و محافل ادبی و در پی آن کتاب‌خوانی و جلسات نقد کتاب رواج پیدا کند پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تاریخ شفاهی و ادبیات داستانی معاصر ایران در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی دچار رکود و تکرار شده و حتی در مقاطعی به بن‌بست رسیده بود این حالت را می‌توان به حضور در عملکرد در اشتیاقی نویسندگان آن زمان دید. وقوع انقلاب اسلامی جان دوباره به پیکره نحیف تاریخ شفاهی و ادبیات داستانی معاصر داد. حرکت مردم و مبارزات و اتفاقات و حوادث بکر و ناب چند ساله انقلاب و بعد دفاع مقدس تا حد زیادی ادبیات داستانی و معاصر را به بومی نویسی دعوت کرد. ناداستان‌ها به‌ویژه خاطره‌نویسی نیز در این دوره رواج بسیاری پیدا کرد به‌طوری که درباریان و نزدیکان شاه شروع به خاطره‌نویسی کردند و با وقوع جنگ تحمیلی و با شلیک اولین گلوله ادبیات داستانی روایت‌های مستند پدید آمد. ایستادگی مردمی قلمرو تازه‌ای را برابر شعر و ادب فارسی گشود و راه ورود موضوعات و مضامین و حتی واژگان جدیدی را

در تاریخ شفاهی و ادبیات فارسی باز کرد. هشت سال مقاومت دلیرانه مردم ایران در برابر متجاوزان موجب به وجود آمدن فرهنگ دفاع مقدس شد. فرهنگی که توانست ادبیات ایران اسلامی و صنعت نشر را تحت تأثیر قرار دهد.

از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که بعد از انقلاب در حوزه نشر و کتاب رخ داد، می‌توان به برگزاری نمایشگاه کتاب برگزاری نمایشگاه کتاب داستانی برگزاری نمایشگاه قرآنی و حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارجی چاپ یک میلیون و پانصد هزار عنوان جلد و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه نشر و پا به عرصه گذاشتن نویسندگان جوان که تجربه زیستی از عرصه‌های جنگ داشتند که در این میان زنان نیز با به تصویر کشیدن لحظات ناب زیستی خود دست به خلق کارهای ماندگاری در این حوزه زدند که بی‌گمان از دستاوردهای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که باید پاس داشت.

منبع: نشریه ادبیات پایداری، «آذر خزاعی سرچشمه»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار