معرفی شهید «حجت‌ الله یخچالی»؛

فیلم‌سازی که لحظه شهادتش توسط دوربین خودش ضبط شد

«حجت‌ الله یخچالی» در حین فیلم‌برداری در جبهه نیسان توسط تک‌ تیراندازهای عراقی مورد هدف قرار گرفت و لحظه شهادتش توسط دوربین خودش ضبط و در تاریخ فیلم و مستند ثبت شد.
کد خبر: ۳۹۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹ - 11April 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، شهید «حجت‌الله یخچالی» در 6 بهمن‌ 1336 در شهر بروجرد به دنیا آمد. فرزند سوم خانواده بود. پدرش نانوا بود و مادرش خانه‌دار که در خانواده‌ای سرشار از سادگی و محبت رشد کرد. در دوران دانش‌آموزی به دلیل علاقه‌ای که به کارهای فنی داشت، به دنبال یادگیری برق‌کشی رفت. پس از مدتی در حرفه برق‌کشی مشغول به کار شد. استعداد بالایی که در کارهای فنی داشت، سبب شد بتواند قطعات الکترونیکی مثل کیت‌های الکترونیکی و هم‌چنین ماکت هواپیما را خودش به تنهایی بسازد.

در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی منازل خانواده‌های بی‌بضاعت شهر بروجرد را به طور رایگان برق‌کشی میکرد.

در سال‌های 56 و 57 و با اوج‌گیری اعتراضات مردمی، با تعطیل کردن کار برق‌کشی حضوری فعال در تظاهرات داشت و در محرم سال 56 که اولین تظاهرات بزرگ مردمی در بروجرد به وقوع پیوست، توسط نیروهای ساواک دستگیر و ضرب و شتم شد.

ارتباطش با روحانیت مبارز بروجرد سبب شد تا در کار چاپ و تکثیر اعلامیه‌هایی که از تهران می‌رسید حضور داشته باشد.

شهید یخچالی به علت روحیه مذهبی‌اش در مسجد دوخواهران فعالیتی مستمر داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش فعالیت گروه‌های مختلف سیاسی در تجمعات و بحث‌های آنها شرکت می‌کرد و به دلیل پشتوانه علمی که از مطالعه کتاب‌های شهید مطهری، جلال آل احمد و مرحوم شریعتی و... کسب کرده بود، در دفاع از ایدئولوژی انقلاب و شخص امام خمینی همواره فعال بود.

شهید حجت‌الله یخچالی در دوران نوجوانی و آغاز جوانی به هنر به خصوص فیلم‌سازی و عکاسی علاقه‌مند شد. از سال‌های قبل از انقلاب به مطالعه کتب هنری به خصوص کتاب‌هایی با موضوع فیلم‌سازی می‌پرداخت. با پولی که از کار برق‌کشی پس‌انداز کرده بود یک دوربین سوپر ۸ تهیه کرد که بعدا آن را به یک دوربین ۱۶ میلی‌متری تغییر داد.

از جمله آثاری که از شهید یخچالی به یادگار مانده می‌توان به فیلم تظاهرات سال ۵۷، فیلم تشییع پیکر شهید طاهری، فیلم سیگار، فیلم ۲۲ بهمن، فیلم محرم سال ۶۰ و فیلم از طلوع تا غروب اشاره کرد.

از شهید یخچالی علاوه بر فیلم‌سازی در هنرهای عکاسی و انیمیشن هم آثاری به یادگار مانده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر فعالیت شهید در فیلم‌برداری از حوادث انقلاب، با تکیه بر دانشی فنی خود، اولین رادیو محلی بروجرد را در مرکز هلال احمر بروجرد و با هدف پخش خبرهای محلی به راه انداخت.

بعد از حرکت ماشین جنگی عراق به سمت مرزهای ایران به عنوان فیلم‌بردار راهی جبهه شد. اسلحه‌اش دوربینش بود و رسالت خود را در ثبت لحظات رزم رزمندگان در جبهه می‌دانست و توانست تصاویری از حضور و فعالیت رزمندگان در جبهه را ثبت و ضبط کند و برای آیندگان به امانت بگذارد. حجت‌الله یخچالی سرانجام در ۲۵ اسفندماه سال 60 در حین فیلم‌برداری در جبهه نیسان توسط تک‌تیراندازهای عراقی مورد هدف قرار گرفت و لحظه شهادتش توسط دوربین خودش ضبط و در تاریخ فیلم و مستند ثبت شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها