یادداشت/ ساجده تقی‌زاده

شهدای رهپویان وصال، رهپویان وصال حقیقی

24 فروردین سال ۸۷ خبر انفجاری مهیب در شیراز در صدر همه خبرها قرار گرفت. حسینیه رهپویان وصال شیراز که مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی جوان‌پسند فارس شده بود مورد بمب‌گذاری ضد انقلاب‌ها قرار گرفت و تعدادی از جوانان به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۳۹۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳ - 12April 2020

شهدای رهپویان وصال، رهپویان وصال حقیقیبه گزارش دفاع‌پرس از شیراز، به مناسبت سالروز شهادت شهدای رهپویان وصال شیراز ساجده تقی‌زاده در یادداشتی در خصوص این ایام نوشت: هفته هنر انقلاب اسلامی و تقارن این هفته با سالروز شهادت شهدای رهپویان وصال فرصت خوبی است برای نگاهی گذرا بر یک اثر درخشان که به زندگی شهید بانویی از دیار فارس می‌پردازد.

۲۴ روز از فروردین سال ۸۷ گذشته بود که خبر انفجاری مهیب در شیراز در صدر همه خبرها قرار گرفت. حسینیه رهپویان وصال شیراز که با حضور استاد انجوی‌نژاد مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی جوان‌ پسند فارس شده بود طعمه خباثت و وحشی‌گری منافقین کوردلی شده بود که نمی‌توانستند شیراز را در هیات یک شهر مذهبی و ولایی ببینند.

از جمع جوانانی که رهپوی وصال به معبود حقیقی بودند دختر نوجوانی به نام راضیه کشاورز بود. او سالها بعد سوژه کتاب طاهره کوهکن نویسنده نوقلم شیرازی می‌شود در کتاب راض بابا.

این کتاب که با حجمی کم از لحظه رسیدن خبر انفجار تا روزی که سازمان منافقین به عنوان مسئول اصلی بمب‌گذاری مشخص می‌شود را در بر می‌گیرد اما آن چه قابل تامل است هم‌حسی قوی نویسنده با مادر، پدر و خانواده دختر نوجوانی است که روزها و لحظات طاقت فرسایی را از بدو شنیدن خبر تا پرواز جاودانه راضیه سپری می‌کنند.

در این میان خاطره‌ها به ذهن مادر هجوم‌ می آورند، از روز تولد گرفته تا روز جشن عبادت! از سفر مشهد گرفته تا دلنوشته راضیه برای معبودش امام عصر (عج) !

از اصرار عجیب راضیه برای رفتن به حسینیه تا پرکشیدن در حال سجده!

کتاب «راض بابا» با هوشیاری کامل مخاطب خودش را انتخاب می کند. مخاطب کتاب میلیونها نوجوانی است که می‌خواهند مسیر خود را در تب و تاب بلوغ و خودشناسی و هویت یابی انتخاب کنند.

نوجوانی که عصمت و پاکدامنی را به شادابی و طراوات دنیای پرشور خودش و در آینده‌ای که در خیالاتش نقش‌ می‌زند به هم‌گره زده است!

کتاب را که می‌خوانی صفای راضیه و معصومیت دخترانه‌اش به حدی تو را تسخیر می‌کند که لحظه به لحظه او را به شهادت نزدیک‌تر می‌بینی!

علی‌رغم تعلیق هنرمندانه‌ای که در کتاب است و نشان می‌دهد که چگونه خانواده شهید راضیه کشاورز می‌خواهند دخترشان هر چه زودتر بهبود یابد و به خانه برگردد و التجای و استغاثه مادر همه صفحات کتاب را رنگ آمیزی کرده است، اما نویسنده با هنرمندی کامل شما را به حسی نزدیک می کند که بپذیرید شهادت بهترین سرنوشت برای راضیه است و این رضایت را در خط سیر شخصیت مادر و تصمیمی که در نهایت می گیرد به خوبی منعکس کرده است.

کتاب ‌راض باب توسط نشر شهید کاظمی در مدت زمان کم نزدیک به ۹ بار تجدید چاپ شده و علی‌رغم اینکه کتاب اولین تجربه نویسندگی طاهره کوهکن است اما نویدبخش ظهور نویسنده کاربلد و خوش قلم است.‌

ایام قرنطینه فرصت خوبی است تا این اثر‌ ارزشمند و کم حجم پیش روی شما قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها