مرور حماسه آفرینی‌های مردم عرب در مستند «پیش مرگان عرب»

مستند «پیشمرگان عرب» به کارگردانی «سمیه ذاکری خطیر» روایتی است از فداکاری اهالی «احمدآباد» هویزه و ارتش جمهوری اسلامی در زمان جنگ تحمیلی.
کد خبر: ۳۹۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ - 15April 2020

مرور حماسه آفرینی‌های مردم عرب در مستند «پیش مرگان عرب»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سمیه ذاکری خطیر» کارگردان مستند «پیشمرگان عرب» در خصوص این فیلم اظهار داشت: پیگیری قصه مستند «پیش مرگان عرب» یک دغدغه شخصی بود، در اوایل کار شخصاً به غرب سفر کردم و تحقیقات اولیه را انجام دادم و خوشبختانه با استقبال خوب گروه مستند روایت فتح برای ساخت روبرو شدم و پروژه کلید خورد.

وی ادامه داد: در این مستند شاهد اتفاقات آبان ماه 1359 هستیم که با قصه دلاوری و دلیری مردم روستا برای مقابله با بعثی ها و تحویل ندادن خلبان زخمی ارتش همراه است و معجزه باران هفت سال بعد از سال 59 در پیدا شدن 27 مرد روستا و خلبان ارتش.

وی با اشاره به مشکلات ساخت مستند «پیشمرگان عرب» نیز گفت: متوجه شدم یک پزشک عراقی شاهد اتفاقات پیش آمده بر سر مردم روستا بوده ولی متأسفانه با تمام تلاش هایی که انجام می دادم موفق به پیدا کردن این پزشک عراقی نمی شدم تا اینکه کتاب خاطرات این پزشک به دستم رسید و بالاخره با یک واسطه توانستم با ایشان صحبت کنم و از طریق گفت‌وگو تمام اطلاعات را در اختیار من گذاشتند و راضی به آمدن جلوی دوربین ما نشدند.

سمیه ذاکری خطیر در کارنامه مستندسازی خود مستندهایی از جمله مستند «مأموریت 2257» در مورد شهدای مدافع حرم، مستند «خشاب خالی» و نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی و «منفی سی و هشت درجه» در مورد سقوط هواپیمای تهران یاسوج و نقش ارتش در پیدا کردن اجساد را دارد.

مستند «پیشمرگان عرب» تهیه شده در گروه مستند روایت فتح  که به زودی از شبکه های سیما پخش می شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار