دیدبان حقوق بشر: سابقه عربستان در محاکمه‌های ظالمانه طولانی است

معاون مدیر «دیدبان حقوق بشر» ضمن اعلام اینکه عربستان سعودی سابقه طولانی در محاکمه‌های ظالمانه دارد، گفت بر این اساس ممکن است عربستان برخی از فلسطینیان و اردنی‌ها را به اتهام‌های ساختگی متهم کند.
کد خبر: ۳۹۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸ - 17April 2020

دیدبان حقوق بشر: سابقه عربستان در محاکمه‌های ظالمانه طولانی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایکل پیج» معاون مدیر سازمان «دیدبان حقوق بشر» در بخش غرب آسیا گفت که با توجه به «سابقه طولانی عربستان سعودی در محاکمه‌های ظالمانه»، ممکن است این کشور برخی از فلسطینیان و اردنی‌های زندانی را با «اتهام‌های ساختگی» و «شکنجه‌های سخت» مجازات کند.

عربستان سعودی بیش از شصت فلسطینی و اردنی را به دلیل یاری مسأله فلسطین بازداشت و اتهاماتی از قبیل «کمک به گروهی تروریستی و حمایت مالی از آن» به این افراد وارد کرده است.

عربستان سعودی در کیفرخواست صادر شده علیه بازداشتی‌های فلسطینی ادله خنده‌داری مانند کشف و ضبط روغن زیتون از آنها، فرستادن قربانی به غزه و داشتن کتابی درباره تاریخ فلسطین ذکر کرده است.

معاون مدیر دیدبان حقوق بشر در بخش غرب آسیا گفت که برخی از زندانی‌ها از کارشکنی‌های خطرناکی در زندان‌های عربستان خبر دادند و آن هم درست در زمانی که ویروس کرونا جان این زندانیان را تهدید می‌کند.

در همین ارتباط،‌ دیدبان حقوق بشر در گفت‌و‌گو با شش تن از نزدیکان هفت زندانی فلسطینی یا اردنی که همگی آنها به علت ترس از انتقام نخواستند نامشان فاش شود،گزارش کرد که دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی پنج تن از این افراد را با ورود ناگهانی به خانه‌شان در سال ۲۰۱۸ و دو تن دیگر در فرودگاه دستگیر کرده است.

اعضای خانواده اسرا در این گفت‌و‌گو به برخی کارشکنی‌های مقامات سعودی در دستگیری افراد یادشده اشاره کردند از جمله ناپدید شدن قهری، حبس طولانی مدت در سلول انفرادی و شکنجه.

برخی از نزدیکان زندانیان گزارش کردند که اعضای خانواده‌شان ناگهان به مدت چند هفته تا شش ماه ناپدید می‌شدند و آنها به دنبال این موضوع به پلیس اطلاع می‌دانند اما مقامات عربستانی وجود این افراد در زندان‌ها را تکذیب می‌کردند.

برخی از نزدیکان این زندانیان که کیفرخواست صادره را دیده بودند، گفتند در این کیفرخواست‌ها به اتهاماتی چون عضویت در گروهی تروریستی و کمک به آن اشاره شده بی‌آنکه نامی از آن برده شود.

در همین ارتباط، «اندرو اندرسون» مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری «مدافعان حقوق بشر» در ایرلند، روز گذشته، در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره،کشور عربستان سعودی و امارات را از ناقضان بزرگ حقوق بشر خواند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار