سردار فرحی عنوان کرد؛

ارائه ۳۰۰ هزار گواهینامه مهارتی به کارکنان وظیفه تا پایان سال ۹۹/ تدوین ۱۴ شاخص کیفیتی برای مهارت‌آموزان

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه گفت: مطابق با برنامه‌های آموزشی امسال باید به ۳۰۰ هزار نفر از سربازان گواهینامه مهارتی بدهیم.
کد خبر: ۳۹۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ - 19April 2020

ارائه ۳۰۰ هزار گواهینامه مهارتی به کارکنان وظیفه تا پایان سال ۹۹/ تدوین ۱۴ شاخص کیفیتی برای مهارت آموزانبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «سیدمهدی فرحی» فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در نشست هم‌اندیشی ستاد ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه که پیش از ظهر امروز با حضور و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، با اشاره به تعاملات قابل توجه این قرارگاه با وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امروز هم‌گرایی خوبی را در دیدگاه‌های به اشتراک گذاشته شده، شاهد بودیم که این می‌تواند نقطه قوت و بسترساز هم‌افزایی در عرصه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه شود.

وی با اشاره به برنامه‌های مدون قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه گفت: این قرارگاه در یک گام بزرگ نقشه راه خود را در پنج سال آینده ترسیم کرده و با دستور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح این نقشه راه به همه واحد‌های نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، وزارت دفاع و ناجا ابلاغ شده است.

سردار فرحی خاطرنشان کرد: در این برنامه روند کاری این قرارگاه از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ بر اساس نام‌گذاری هر سال مورد توجه قرار گرفت؛ مثلاً سال ۹۷ را سال پویش، سال گذشته را سال پرورش، امسال را سال خیزش و سال آینده را سال گسترش و سال ۱۴۰۱ را سال کوشش نام‌گذاری کرده و بر اساس همین نقشه ترسیمی تاکنون گام برداشته ایم.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه گفت: بر اساس این نقشه، در سال ۱۴۰۱ تمامی سربازان ترخیصی ما از نیرو‌های مسلح باید دارای یک گواهینامه مهارتی باشند.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۵۰ درصد سربازان ما داری مدارک دانشگاهی هستند و با این وجود باز هم با مشکل اشتغال مواجه هستند، گفت: ما به دنبال این هستیم که هر سرباز بعد از گذراندن مهارت‌های تخصصی مطابق با استعداد بازار و نیاز مشاغل استانی خود وارد بازار کار شود و دیگر با مشکل بیکاری و نبود شغل مواجه نشود.

سردار فرحی با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۹ به سال جهش تولید از سوی فرمانده معظم کل قوا، تصریح کرد: جهش تولید در حوزه کار ما یعنی اینکه ما بتوانیم تعداد سربازان بیشتری را به لحاظ کیفی، تنوع مهارت و اثربخشی مهارت نسبت به سال قبل آماده کنیم و البته در این رابطه نیز چارچوب‌هایی را تبیین کرده ایم.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه افزود: طبق چارچوب‌های تبیین شده در برنامه پنج ساله به این نتیجه رسیده ایم که اگر ما بخواهیم در سال ۱۴۰۱ برای همه سربازان‌مان آموزش‌های حین خدمت را داشته باشیم، امسال باید ۶۵ درصد از سربازان را تحت پوشش برنامه‌های مهارت آموزی قرارگاه قرار دهیم؛ یعنی نسبت به سال گذشته باید ۲۰ درصد افزایش داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در سال نخست ۲۵ درصد و سال گذشته ۴۵ از سربازان عزیز را تحت پوشش برنامه‌های مهارت آموزی قرارگاه قرار دادیم و امسال اگر بخواهیم مطابق با نقشه تدوین شده گام برداریم، باید ۶۵ درصد از عزیزان سرباز را تحت آموزش قرار دهیم.

سردار فرحی بیان داشت: مطابق با برنامه‌های آموزشی، امسال باید به ۳۰۰ هزار نفر از عزیزان سرباز، گواهینامه مهارتی بدهیم.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه افزود: برای تحقق این برنامه یک جدول ماتریس سه‌بعدی آماده کرده ایم که در آن سهمیه هر کدام از سازمان‌های نیرو‌های مسلح در ۳۱ استان جهت آموزش و همچنین سهم دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی در جهت کمک به مباحث آموزشی و هماهنگی و تعامل در راستای رسیدن به اهداف ترسیمی در این جدول تبیین شده است.

وی اضافه کرد: در واقع این یک کار اساسی بود که قرارگاه برای اینکه بتواند به آموزش ۶۵ درصدی مورد نظر در نقشه ترسیمی در سال ۹۹ دست یابد، انجام داد و طبق آن، جزئیات وظایف هر یک از سازمان‌های تابعه نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های دولتی را در هر یک از استان‌ها در حوزه مهارت آموزی کارکنان وظیفه تبیین کرد.

سردار فرحی با اشاره به اینکه مسئله بعدی برای اینکه بتوانیم در جهت مهارت آموزی کارکنان وظیفه به اهداف ترسیمی دست یابیم، توجه به بحث کیفیت است، گفت: لذا قرارگاه در دهه فجر سال گذشته منشوری را با ۱۴ مؤلفه به ارتش، سپاه، ناجا و وزارت دفاع ابلاغ کرد، که افرادی که این ۱۴ مورد آموزشی را احراز کرده باشند، می‌توانند گواهینامه مهارتی را اخذ کنند.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه افزود: برای نمونه، سرباز باید نسبت به مهارت مورد آموزش علاقه‌مند باشد، حداقل ۱۰۰ ساعت را در حوزه آموزش گذرانده باشد و همچنین آموزش‌های عملی را دیده باشد؛ لذا ارائه گواهینامه جدید باید با رعایت این ۱۴ شاخص کیفیتی باشد و ما این را در سطح نیرو‌های مسلح لحاظ خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: مسئله دیگری که ما آن را مورد توجه قرار دادیم، بحث تنوع مهارت‌ها بوده که در این رابطه بیش از ۲ سال با پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری پروژ‌ه‌های متعددی را انجام داده و یک مخروط مهارت تعریف کردیم که مشخص می‌کند در سطح جهان چه میزان مهارت وجود دارد و از این تعداد مهارت چه میزان مهارت متناسب با نیاز‌های کشور و وضعیت امروز کشور ما با در نظر گرفتن پارامتر‌های دیگر است.

سردار فرحی ادامه داد: پس از تلاشی که در این رابطه صورت گرفت، در نهایت ۵۱۲ مهارت را مورد توجه قرار دادیم که مطابق با نیاز هر استان و در نظر قرار دادن مشاوره‌های دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی که در این رابطه مشغول هستند، این مشاغل را در بین استان‌ها سهم‌بندی کرده و به افراد آموزش می‌دهیم و با هماهنگی که با سازمان فنی حرفه‌ای انجام شده است، مقرر شده تا برای هر یک از این مهارت‌ها در استان‌های ذی‌ربط زیرساخت‌هایی فراهم کنند.

وی گفت: از دیگر مسائلی که برای ما حائز اهمیت است، بحث مشارکت حداکثری دستگاه‌ها و نهاد‌هاست. قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه تاکنون با ۲۵ نهاد و دستگاه تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است، که ۱۶ وزارتخانه و ۹ دستگاه را شامل می‌شود.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه عنوان کرد: امسال پنج نهاد دیگر به این ۲۵ نهاد اضافه خواهد شد و ما تصمیم داریم هر دستگاهی را که می‌تواند در این رابطه کمک کند، جذب و از ظرفیت‌های آنان در حوزه مهارت آموزی کارکنان وظیفه استفاده کنیم.

سردار فرحی خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما این است که این مهارت آموزی‌ها در نهایت به اشتغال برسد؛ لذا مقرر کردیم تا در سال جاری حدود ۱۵ درصد از افراد آموزش‌دیده و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ درصد از کل سربازان آموزش‌دیده به اشتغال برسند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار