دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«سپاه پاسداران» از مبارزه با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

سپاه پاسداران که مولود انقلاب اسلامی است از زمان شکل‌گیری تا کنون در عرصه‌های مختلف امنیتی، نظامی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی حضوری مؤثر و نقش‌آفرین داشته است.
کد خبر: ۳۹۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۲ - 21April 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، عده‌ای از جوانان برای حفظ انقلاب اسلامی گروه‌هایی را با عناوین مختلف تشکیل دادند و هر کدام در مجموعه‌ای به همراه تعدادی نیرو فعالیت می‌کردند؛ البته هیچ‌کدام از این گروه‌ها که خود را پاسدار انقلاب می‌نامیدند با هم همکاری نداشتند و حتی بعضاً با یکدیگر اصطکاک‌هایی هم داشتند؛ بر این اساس بود که گروه‌های یادشده برای رفع اختلافات موجود با یکدیگر ادغام شدند و شورای فرماندهی را شکل دادند و شورای یادشده هم برای قانونی شدن، اسامی شورای فرماندهی که عبارت بودند از جواد منصوری فرمانده سپاه، ابوشریف مسئول اداره عملیات، یوسف کلاهدوز مسئول اداره آموزش، یوسف فروتن مسئول اداره روابط عمومی، علی محمد بشارتی مسئول اداره تحقیقات و اطلاعات، محسن رفیق‌دوست مسئول اداره تدارکات و سیداسماعیل داوودی مسئول اداره مالی و اداری را خدمت امام خمینی (ره) در قم بردند و خواستار آن شدند تا سپاه پاسداران زیر نظر شورای انقلاب اسلامی فعالیت داشته باشد که این موضوع مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

بدین‌ترتیب اساسنامه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در ۹ ماده و ۹ تبصره تهیه و تصویب می‌شود و به دنبال آن شورای انقلاب نیز حکم اعضای شورای فرماندهی سپاه را ابلاغ و در دوم اردیبهشت ۵۸ طی اطلاعیه‌ای شروع به کار سپاه را اعلام می‌کند.

با شروع به‌کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن نیز به صورت رسمی آغاز شد؛ چرا که در آن زمان گروه‌های ضد انقلاب و تجزیه طلب در نقاط مختلف کشور فعالیت‌های زیادی داشتند به نحوی که در شهر‌ها تیم‌های ترور مردم عادی و شخصیت‌های انقلاب را به انحای مختلف ترور می‌کردند؛ به همین علت سپاه ماموریت یافت تا برای مقابله با این‌گونه اقدامات فعالیت دوچندانی داشته باشد؛ لذا برای مقابله با این‌گونه اقدامات، گشت‌های موسوم به «ثارالله» را راه اندازی کرد و این در حالی بود که هنوز در کشورمان برای برخورد با اقدامات تروریستی تشکیلاتی به نام وزارت اطلاعات وجود نداشت.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

فعالیت سپاه در برخورد با تیم‌های ترور در اوایل دهه 60 به حدی موثر بود که به تدریج عرصه بر فعالیت این گروه‌ها در داخل کشورمان تنگ شد؛ لذا برای ادامه بقای خود مجبور به فرار از کشور شدند؛ پس می‌توان گفت اولین دستاورد حضور سپاه در حفظ انقلاب اسلامی، چیدن بساط فعالیت گروه‌های ضد انقلاب بود.

اما این فعالیت یعنی حفظ دستاورد‌های انقلاب محدود به این اقدام نشد؛ زیرا در اوایل پیروزی انقلاب هم‌زمان با فعالیت منافقین در شهرها، عده‌ای نیز با ادعای استقلال‌طلبی و جدایی از کشور، دست به اسلحه برده بودند و در برخی مناطق مرزی کشور در شمال شرق (گنبد)، غرب و شمال غرب (مناطق کردنشین) و شرق (سیستان و بلوچستان) موجب ایجاد نا امنی شده بودند.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

به همین علت سپاه برای حفظ موجودیت انقلاب اسلامی و یکپارچگی کشور، به مقابله با این گروه‌ها پرداخت و توانست به همراهی ارتش و نیرو‌های مردمی، بساط جدایی‌طلبان را برچیند و برگ زرین دیگری به کارنامه فعالیتی خود بیافزاید؛ البته این توفیقات در شرایطی حاصل شد که اعضای سپاه فاقد آموزش‌های نظامی و اطلاعاتی کلاسیک و آکادمیک بودند و هر آنچه آموخته بودند بر اساس تجربیات به دست آمده بود.

زمانی هم که جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، باز هم پاسداران انقلاب اسلامی بودند که با همراهی ارتش و نیرو‌های مردمی مقابل ارتش بعث عراق و هم‌پیمانان شرقی و غربی آن ایستادند و پس از هشت سال جنگ نابرابر، به پیروزی دست یافتند.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

زمانی هم که کشور درگیر جنگ بود، منافقین برای خوش‌خدمتی به اربابان خود و نشان دادن وجود ناامنی در ایران، اقدام به هواپیماربایی کردند؛ لذا به فرمان امام خمینی (ره) سپاه بار دیگر مسئولیت دیگری که همان حفاظت از حمل و نقل هوایی بود را عهده‌دار شد به نحوی که پس از ورود سپاه در حفاظت از هواپیمایی، این اقدام دشمنان انقلاب اسلامی نیز خنثی شد.

اما پس از پایان هشت سال دفاع مقدس، سپاه بنا به درخواست دولت وقت وارد عرصه سازندگی کشور شد و در این عرصه هم با مجاهدت و سختکوشی‌هایی که انجام دادند، توانستند پروژه‌های بزرگی را در حوزه سد و راه، آب و فاضلاب، نفت و گاز و... با موفقیت به اتمام برسانند؛ پروژه‌هایی که اگر شرکت‌های خارجی می‌خواستند انجام دهند، هزینه بسیاری را به کشور تحمیل می‌کردند، ولی ورود سپاه به عرصه سازندگی علاوه برایجاد اشتغال، مانع خروج ارز از کشور شد.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایطی که کشور از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای با انواع تهدید‌ها مواجه است، برای ایجاد بازدارندگی دفاعی اقدام به تقویت سیستم‌های دفاعی خود کرده و در این مسیر توانسته موشک‌هایی با برد‌های مختلف، انواع سامانه‌های راداری و... را طراحی و تولید کند و در زمانی که ضرورت ایجاب کند، از این توانمندی‌ها مانند زدن پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در عراق با موشک یا شناسایی و انهدام پهپاد رادارگریز «گلوبال هاوک» استفاده کند.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه اجتماعی نیز هرجا نیازی احساس شده، برای کمک و خدمت‌رسانی بی مزد و منت به مردم همانند کمک به مردم در حوادثی همچون سیل و زلزله وارد شده و توانسته خدمات قابل تحسینی را ارائه دهد.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

امروز نیز که مردم کشورمان با ویروس کرونا درگیر هستند، بخش بهداشت و درمان سپاه به کمک مجموعه وزارت بهداشت آمده و با برپایی بیمارستان‌های صحرایی در نقاط مختلف کشور، تولید محلول‌های ضدعفونی، دستکش، ماسک و گان، پلاسمادرمانی و... بخشی از فشار وارده بر مجموعه درمانی کشور را کاهش داده است.

سپاه پاسداران از مقابله با ضدانقلاب تا مقابله با کرونا

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار