منصوری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

چگونگی تشکیل سپاه/ «سپاه» نیرویی ملی برای حراست از کیان اسلام و انقلاب

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ماجرای نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افق نگاه امام خمینی (ره) نسبت به سپاه اشاره کرد.
کد خبر: ۳۹۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶ - 22April 2020

ماجرای نام گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامیجواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، به مناسبت سالگرد تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ماموریت‌های محوله برای تشکیل این نهاد و تفکیک آن از کمیته انقلاب اسلامی اظهار داشت: تصمیم تشکیل یک نیروی انقلابی برای حفاظت از انقلاب حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میان تعدادی از نیرو‌های انقلاب گرفته شد، بنابراین بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب دو جریان به موازات هم تشکیل شد، یک جریان خودجوش کمیته‌ها در کشور بود که با محوریت جوانان هر محل و با مدیریت ائمه جماعات در مساجد شکل گرفت و به تدریج سازماندهی شد و به صورت یک تشکیلات ویژه اعلام موجودیت کرد. تشکیلات دیگری که برای حفاظت از کل جریان انقلاب به وجود آمد که ماموریت او نه تنها در بعد امنیتی انتظامی و مقابله با جرم و جنایت بلکه برای حفاظت از فرهنگ انقلاب اسلامی، حفاظت از آرمان‌های انقلاب بود که با کمک شورای انقلاب و حضور تعدادی از نیرو‌های انقلاب سرانجام به تشکیل رسمی سپاه پاسداران منجر شد. اولین شورای فرماندهی سپاه را شورای انقلاب و شهید بهشتی به عنوان دبیر صادر کرد و در دوم اردیبهشت ۵۸ حدود دو ماه بعد از پیروزی انقلاب رسما شروع به فعالیت کرد.

وی با بیان این نکته که کمیته بیشتر با هدف نظامی و مقابله با جرم و جنایت و اقدامات ضد انقلاب تاسیس شد، وظایف سپاه را فراتر از این اهداف دانست و افزود: سپاه علاوه بر ماموریت نظامی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و خدماتی نیز وظایفی را عهده‌دار بود.

منصوری با اشاره به برخی از خدمات اثرگذار سپاه پاسداران در اوایل انقلاب گفت: در آن سال‌ها تشکیل کتابخانه در مساجد و مدارس توسط سپاه انجام شد. مجله‌های «پیام انقلاب»، «نهاد انقلاب» و مجله‌ای هفتگی با عنوان «رویدادها» منتشر شد. دفتر سیاسی برای آگاه سازی عمومی نسبت به ماهیت جریانات کشور تشکیل شد. برنامه تلویزیونی سپاه تحت عنوان پاسداران هر شب ساعت هفت تا هشت شب برنامه داشت و کلاس‌های عقیدتی سیاسی در مراکز آموزشی و اداری و با آموزش و پرورش برگزار می‌شد. برای تربیت مربی پرورشی در همکاری با آموزش و پرورش به مدارس اعزام نیرو داشت. در کنار این با وجود گستردگی مقابله با تجزیه‌طلب‌ها و ضد انقلاب نقش ویژه‌ای داشت. با امامان جمعه در ستاد‌های نماز جمعه فعالیت و در برگزاری موفق آن و تثبیت نظام تاثیر بسزایی داشت.

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توصیه‌های امام خمینی (ره) به پاسداران اشاره کرد و افزود: امام به پاسداران خیلی تاکید می‌کرد که اخلاق اسلامی را در خود تقویت کنید، با مردم با ادب و احترام برخورد کنید و تاکید داشت به اینکه مبادا کار‌های شما خلاف اسلام باشد و به علاوه اینکه امام تاکید داشت سپاه باید با دیگر نیرو‌ها هماهنگ باشد به همین دلیل، چون عملکرد سپاه مورد رضایت بود در ۲۹ مرداد سال ۵۸ در سخنی فرمودند «از سپاه راضی هستم که به اسلام خدمت می‌کند و به مسوولان کشور می‌گویم اگر سپاه نبود کشور هم نبود.»

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی نیرو‌های سپاه با امام راجع به مشکلات کشور صحبت کردند و اعلام کردند دستگاه‌های دیگر همکاری لازم را نمی‌کنند امام این سخن را فرمودند و دستور به همکاری با سپاه دادند.

منصوری با اشاره به افق نگاه امام (ره) به سپاه پاسداران در آینده آن بیان کرد: آنچه در کلام امام (ره) و در برخورد‌های ایشان دیدم این بود که یک افق بسیار موفق، روشن و مهمی را برای آینده سپاه و بسیج می‌دیدند.

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به موضوع نامگذاری سپاه اشاره کرد و گفت: نام‌های متعددی در ابتدای انقلاب مطرح بود، سرانجام با یک مشورت نهایی در فروردین سال ۵۸ نام پاسداران انقلاب قطعی و نهایی شد. در اولین حکمی که به فرماندهان داده شد نوشتند شما به سمت عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌شوید.

منصوری خدمات امروز سپاه پاسداران را ادامه اهداف این نهاد دانست و گفت: سپاه پاسداران با اجازه رهبری انقلاب چه در زمان امام و پس از امام، در زمان حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) ماموریت‌هایی واگذار شده را انجام می‌دهد؛ لذا اقدامات سپاه در ابعاد مختلف خودسر نیست. اگر در کمک به سیل‌زدگان، کمک به زلزله‌زدگان، کمک به تولید کشور و مسئله سلامت وارد کار می‌شود، برای خدمت به مردم، حفظ نظام و کمک به دستگاه‌های نظام است و گرنه منافع خاصی از ورود به این خدمات نصیبش نمی‌شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار