به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، کتاب «نظام مدیریت استراتژیک دفاعی» به قلم «حسن چگینی» منتشر شد.
نویسنده در پیشگفتار اشاره کرده که مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در سه حوزه مدیریت راهبردی، دفاع ملی، امنیت ملی با اهتمام به برنامهها و در چارچوب اهداف و مفاهیم عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سعی در انتقال مفاهیم و آموزه های خود به سطوح مختلف مدیران و ارکان جامعه داشته است.
این کتاب در سه فصل و هرفصل از چند بخش تشکیل شده است. فصل اول پیرامون کلیات، فصل دوم درمورد اطلاعات و شناخت استراتژیک و در فصل سوم در زمینه سیاست های ملی و طرح ریزی استراتژیک دفاعی بحث می کند.
بخشی از متن کتاب
جنگ دنباله سیاست با ابزارهای دیگر است و هدف نهایی جنگ، پیروزی درصحنه های نبرد جهت دستیابی به هدف های سیاسی است. بنابراین تصمیم گیری برای ورود به جنگ یا اجتناب از ورود به جنگ مستلزم ارزیابی و تجزیه و تحلیل وضعیت های سیاسی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، تکنولوژیک، جغرافیایی و نظامی کشور هدف و توجه کافی به عوامل متغیر محیط بین الملی به منظورهای ذیل است:
1- تشخیص هدف ها، قابلیت ها، نیات و آسیب پذیری های کشور هدف
2- آگاهی از نقاط ضعف و قوت، محدودیت منابع، امکانات خودی وتعیین تأثیراین عوامل بر قابلیت ها واستراتژی دفاعی کشور
در عصر متحول کنونی و در دنیای متحولتر فردا، تصمیمسازی عقلایی درباره هدفها و سیاستهای آینده و برقراری روابط و مناسبات سنجیده با دیگر دولتها، مستلزم شناخت دقیق وضعیت جاری محیط بینالملل و محیط ملی و پیشبینی رویدادها و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، تکنولوژیک و نظامی آینده جهان است.
علاقمندان به مطالعه این کتاب میتوانند علاوه بر تهیه نسخه فیزیکی به فروشگاههای الکترونیک کتاب طاقچه و کتابراه مراجعه کنند.
«نظام مدیریت استراتژیک دفاعی جلد اول» به قلم «حسن چگینی» به نگارش درآمده و توسط «مرکز انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی» منتشر شده است.
انتهای پیام/ 161