رحمانی فضلی:

برای مقابله با کرونا در هیچ حوزه‌ای کمبود جدی نداریم

وزیر کشور گفت: موفقیت‌ها در مبارزه با کرونا نشانه بهره‌برداری فراوان از ظرفیت‌های مردمی و قدرت مدیریت، اقدامات هماهنگ و تصمیم‌گیری‌های سریع و به‌موقع در کشور است.
کد خبر: ۳۹۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ - 20April 2020

برای مقابله با کرونا در هیچ حوزه‌ای کمبود جدی نداریمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور امروز (دوشنبه) در نخستین نشست شورای اجتماعی کشور در سال ۹۹ که با حضور مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های عضو در این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، یاد «فاطمه رهبر» عضو شورای اجتماعی کشور را که اسفندماه گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخت، گرامی داشت و از او به عنوان عضوی نام برد که در جلسات شورا، حضوری فعال و موثر داشت.

وی گفت: جلسه امروز به بررسی آثار اجتماعی بیماری کرونا اختصاص یافت و دستگاه‌های عضو، گزارش‌های مفید، خوب و جامعی از اقدامات خود در این زمینه ارائه کردند که متاسفانه، محتوای این گزارش‌های خوب، به دلیل ضعف نظام اطلاع‌رسانی کشور و برخی بی‌توجهی‌ها در شرایط کنونی، کمتر به اطلاع مردم رسیده است.

وزیر کشور در این زمینه از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بیماری کرونا که مسئولیت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در شورا عضویت دارد، خواست ترتیبی اتخاذ کند که همه دستگاه‌ها بتوانند گزارش اقدامات خود را در حوزه کرونا حداقل از طریق صداوسیما به اطلاع مردم برسانند.

رحمانی فضلی گفت: متاسفانه، برخی رسانه‌های خارجی می‌خواهند در مورد اقدامات انجام شده در کشور سیاه‌نمایی کرده و فعالیت‌ها و زحمات فراوانی را که صورت گرفته است، تضعیف کنند.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که در این ایام، مظلومانه و به تعبیر مقام معظم رهبری، مجاهدانه و مومنانه تلاش کردند، ولی در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شد، موضوع فعالیت خیّرین و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در امر مقابله با بیماری کرونا است.

وزیر کشور تصریح کرد: افراد خیّر و سمن‌ها یک جریان خودجوش مردمی هستند که موجب تقویت هم‌گرایی و همبستگی اجتماعی می‌شوند و در بحران‌ها، هرچه دارند را بدون هیچ تبلیغات و ادعایی در طبق اخلاص می‌گذارند و به صحنه می‌آورند.

رحمانی فضلی گفت: ما از سمن‌ها، خیّرین و نیز، همه کسانی که در قالب فعالیت‌های مردمی، مساجد، پایگاه‌های بسیج و سایر مراکز مشابه برای مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند، قدردانی می‌کنیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم این فعالیت‌ها را به استحضار مردم برسانند.

وی همچنین بر لزوم دستیابی به یک «تحلیل واحد و جامع» در زمینه مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد.

وزیر کشور گفت: دستگاه‌های مختلفی در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کنند، اما اگر ما فاقد تحلیل جامع باشیم نه‌تنها نخواهیم توانست به هم‌گرایی و همکاری کامل در این زمینه دست یابیم و برنامه‌های مشترک را عملیاتی سازیم بلکه گرفتار موازی‌کاری و تداخل اقدامات خواهیم شد.

رحمانی فضلی افزود: بیماری کرونا چه به لطف خدا و همت همه مردم و مسئولین بویژه در وزارت بهداشت و کادر پزشکی و درمان در مدت معینی از بین برود و چه ادامه پیدا کند، حتما باید بر آن مسلط شویم و آثار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی، امنیتی آن را با دقت بررسی کنیم و دستیابی به این امر بدون وجود یک طرح تحلیلی جامع میسر نخواهد بود.

وی، دستیابی به «یک گفتمان اجتماعی مناسب» درباره بیماری کرونا را از دیگر نیاز‌های کشور در شرایط کنونی دانست و اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون موضوعاتی نظیر انسجام اجتماعی و وحدت و همدلی عمومی به عنوان یک گفتمان در جامعه مطرح و به صورت عملیاتی به آن پرداخته شده است، اما شورای اجتماعی کشور باید در زمینه تولید یک گفتمان اجتماعی قوی در این زمینه کار کند.

وزیر کشور با بیان اینکه امروز دقیقا دو ماه از زمان درگذشت اولین هموطنمان در قم بر اثر ویروس کرونا و اعلام شیوع این بیماری در ایران سپری شده است، به مرور اقدامات صورت گرفته در این مدت پرداخت و تاکید کرد: ظرف دو ماه که یک بیماری ناشناخته در حجم وسیع شیوع پیدا کرد و تعداد زیادی افراد مبتلا و قربانی بر جای گذاشت، واقعا کشور توانسته است مدیریت خوبی را در این زمینه انجام دهد.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: البته، این سخن به معنای آن نیست که ما ضعف و مشکلاتی نداشتیم، اما در قیاس با یک حادثه عظیم و دارای ابعاد ناشناخته که نحوه برخورد با آن از نظر علم پزشکی نیز نامعلوم بود، باید پذیرفت که اقدامات خوبی در دو ماه اخیر در کشور برای مهار و کنترل بیماری کرونا صورت گرفته است.

وی گفت: با وجود نگاه‌های متفاوت نسبت به این بیماری و نحوه مقابله با آن ما ناچار بودیم به سرعت در سه حوزه «بهداشتی و درمانی»، «اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، آموزش و مشارکت مردم» و «ساماندهی و سازماندهی فعالیت‌ها در این زمینه» وارد عمل شویم و این در شرایطی بود که در روز‌های نخست، به دلیل ناشناخته بودن بیماری، حتی کیت برای آزمایش نداشتیم و تجهیزات پزشکی نیز ناکافی بود.

وزیر کشور در این زمینه، وضعیت ماسک را مثال زد و اظهار داشت: در روز‌های نخست، میزان تولید ماسک در کشور ۶۰۰ هزار عدد در روز بود؛ چون ماسک تا آن زمان فقط مصارف محدود بیمارستانی و درمانی داشت و عموم مردم از آن استفاده نمی‌کردند، اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که روزانه فقط چهار میلیون ماسک در مقیاس صنعتی تولید می‌کنیم در حالی که در کارگاه‌های کوچک و برخی مراکز عمومی دیگر نیز حجم بالایی از ماسک در کشور تولید می‌شود.

رحمانی فضلی افزود: در زمینه تامین ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) که از تجهیزات اولیه برای این بیماری است نیز بیمارستان‌ها مشکل داشتند، اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که همه نیاز‌های وزارت بهداشت در این زمینه در کشور تامین می‌شود.

وی با اشاره به کمبود‌هایی که در هنگام شیوع ویروس کرونا در حوزه مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده‌ها، تخت و امکانات بیمارستانی و روش‌های درمانی وجود داشت، تصریح کرد: در مراحل اولیه، باید آمادگی‌های لازم را برای مواجهه با شیوع این بیماری در سطح وسیع و برنامه‌ریزی متناسب در صورت مراجعه وسیع به بیمارستان‌ها ایجاد می‌کردیم؛ در همین راستا علاوه بر حضور کامل نظام درمانی کشور، نیرو‌های مسلح هم به میدان آمدند و واحد‌های نقاهت را در سراسر کشور ایجاد کردند که کار بسیار عظیمی بود.

وزیر کشور با بیان اینکه وزارت بهداشت تمام امکانات را برای مقابله با این بیماری به میدان آورد، گفت: پرسنل درمانی اعم از پزشکان و پرستاران پای‌کار آمدند و نتیجه آن چیزی شد که در طول این دو ماه اتفاق افتاد. ببینید کشور با چه سرعتی ظرفیت‌های خود را پای‌کار آورده و نیاز‌ها را برطرف کرده است.

رحمانی فضلی اضافه کرد: در این مدت، ما باید ضمن پشتیبانی‌های لازم در حوزه‌های مختلف، طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را هم اجرا می‌کردیم. به همین دلیل، مدارس و دانشگاه‌ها، بازارها، اماکن مقدسه و مساجد، مراکز تجمع و اصناف و مشاغل بسیاری تعطیل شد.

وی افزود: ورودی و خروجی‌های بیش از دو هزار و ۹۰۰ نقطه را در کشور کنترل کردیم که در هر نقطه، نیرو‌ها به صورت سه شیفت و در هر شیفت حداقل ۲۰ نفر نیرو حضور داشتند و این حجم بالای نیرو‌ها در قالب پلیس، بسیج، هلال احمر و یا نیرو‌های امدادی مردمی و خیّرین همکاری داشتند.

وزیر کشور خاطرنشان ساخت: مدیریت تردد‌ها با مسافرت‌های نوروزی هم‌زمان شده بود، اما همکاری مردم در این شرایط واقعا خوب بود و ما از همه آن‌ها سپاسگزاریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در شرایط شیوع بیماری، نیاز به یک ساختار قوی در حوزه‌های اقتصادی، کنترلی و مدیریتی داشتیم که بتواند سازماندهی‌ها را انجام دهد، اظهارداشت: برای پاسخ به این نیاز، خوشبختانه، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از روز‌های نخست تشکیل شد، مقام معظم رهبری اختیارات لازم را به این ستاد دادند و رئیس‌جمهور محترم هم مسئولیت آن را بر عهده گرفتند به‌گونه‌ای که حداقل هفته‌ای دوبار جلسات ستاد را مدیریت می‌کردند و شاید ۱۰ تا ۱۵ جلسه کارگروه حرفه‌ای هم داشتند. همچنین تماس‌های مداومی با وزرا، بیمارستان‌ها و مراکز تولید امکانات و تجهیزات درمانی داشتند و همه این موارد دست به دست هم داد تا اتفاقات مؤثر و نتایج مفیدی در حوزه مدیریت کرونا در کشور حاصل شود.

وی ادامه داد: پس از آن، مسئولیت هماهنگی اجرای سیاست‌های مصوب ستاد در کل کشور به وزارت کشور و استانداری‌ها داده شد. در استان‌ها، استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی همراه با سایر دستگاه‌ها، ستاد مبارزه استانی با کرونا را تشکیل دادند و در مجموع، ضمن پیش بینی ساماندهی لازم، تلاش‌های فشرده بسیار زیادی صورت گرفته است.

وزیر کشور با یادآوری اینکه تمامی این اقدامات ظرف دو ماه انجام شده است، تصریح کرد: وقتی به این دو ماه می‌نگریم، حداقل این است که در هیچ حوزه‌ای مشکل حاد یا لاینحلی نداریم و در تأمین تجهیزات و کالاها، مدیریت نیروی انسانی، تأمین حداقل‌های معیشت و کالا‌های مورد نیاز با کمبودی مواجه نیستیم.

رحمانی فضلی گفت: درحالی که در همان ایام در کشور‌های اروپایی مردم به فروشگاه‌ها هجوم بردند و ضعف شدیدی در رساندن کالا و خدمات داشتند، ولی ما در کشور شاهد چنین صحنه‌هایی نبودیم.

وی این موفقیت‌ها را نشانه «قدرت مدیریت، اقدامات هماهنگ و تصمیم‌گیری‌های سریع و به‌موقع» در کشور و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی فراوانی دانست که در کشور وجود دارد و همه باید قدردان آن باشیم.

وزیر کشور در ادامه سخنانش، بر لزوم بررسی و تحلیل دقیق آثار و پیامد‌های بیماری کرونا در عرصه‌های مختلف در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: باید اطلاعات دقیق‌تری در موضوع خدمات‌رسانی به‌ویژه در بخش‌هایی که آسیب دیده‌اند، ارائه شود.

رحمانی فضلی افزود: در حوزه اقتصادی آسیب‌ها ملموس‌تر و عینی‌تر است و مسائل اجتماعی می‌تواند در درازمدت رخ دهد، ولی باید بدانیم که بخش مهمی از موضوعات اجتماعی این عرصه نیز هم منبعث از مسائل اقتصادی خواهد بود؛ یعنی مسائل اقتصادی عینی‌ترین، ملموس‌ترین و نزدیک‌ترین پیامد مسئله کرونا است.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رئیس‌جمهور تصمیمات لازم را گرفته‌اند و مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق موافقت کرده‌اند. همه این‌ها لازم است، اما نمی‌تواند کافی باشد، مگر اینکه توجه‌ها به جلب همکاری مردم و ظرفیت‌های مردمی باشد.

وزیر کشور گفت: به همین دلیل، همه ما باید تلاش کنیم ظرفیت‌های تولیدی فعال‌تر و جدیدی ایجاد شود و آسیب‌های عمومی که متوجه طبقات متوسط شده است، را با انجام اقدامات مؤثر برطرف کنیم.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به فعالیت‌های ویژه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مستقر در وزارت ارشاد گفت: در حوزه اطلاع رسانی صداوسیما در رأس ظرفیت رسانه‌ای کشور کار‌های خوبی انجام داده است، برخی از دیگر رسانه‌ها هم اقداماتی داشته‌اند، کمیته اطلاع‌رسانی هم پیگیری‌های خوبی انجام داده است، اما همچنان به اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آموزش بیش از پیش برای پیشگیری از این بیماری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه تاکنون به موفقیت نسبی در کنترل بیماری کووید ۱۹ رسیده‌ایم، گفت: خوشبختانه، روند ابتلا به این بیمار وضعیتی با ثبات و رو به کاهش دارد، تعداد بیماران بستری و فوتی‌ها کم شده و میزان بهبودی افزایش یافته است.

وزیر کشور افزود: میزان شناسایی مبتلایان هم افزایش پیدا کرده و تعداد مراکز تشخیصی از ۱۰ مرکز به بیش از ۵۰۰ مرکز در سطح کشور رسیده است و علاوه بر آن، وزارت بهداشت مراکز سرپایی را هم در این زمینه ایجاد می‌کند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: هرچه میزان شناسایی را بیشتر کنیم می‌توانیم در ایزوله و قرنطینه کردن افراد بیمار در تماس با جامعه بهتر عمل کنیم.

وی یادآور شد: با وجود همه دستاوردها، به دلیل ناشناخته بودن بیماری کرونا نباید احساس کنیم که شرایط جامعه کاملاً عادی است و البته به این معنی هم نیست که به امور عادی جامعه نرسیم.

وزیر کشور با بیان اینکه دشمنان می‌خواستند دوگانه معیشت-سلامت یا زندگی-سلامت را در جامعه ایجاد کنند، اظهارداشت: دشمنان می‌خواستند این موضوع موجب اختلاف در کل نظام شود و تصمیم آن‌ها بر این بود که کل نظام را تحت فشار قرار دهند، اما سلامت و زندگی دو مسئله‌ای است که باید توجه جدی و همزمان به آن داشته باشیم.

رحمانی فضلی افزود: ما در عین اینکه باید آموزش‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی‌ها را بیشتر کنیم و جنبه‌های پیشگیری را به‌شدت تقویت سازیم، باید زندگی نیز جاری باشد که این مسئله نیازمند مشارکت جدی‌تر مردم و پیگیری ابعاد اجتماعی موضوع است که باید با همکاری سمن‌ها و خیّرین و از طریق حوزه‌های اطلاع رسانی انجام شود.

وی همچنین به تاثیرگذاری شیوع بیماری کرونا در سطح فردی، ملی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: ما باید آمادگی‌های لازم برای برخورد در سطوح مختلف را داشته باشیم، اینکه چه نوع اقداماتی انجام دهیم تا حین و بعد از کرونا بتوانیم وظایف ملی و اقدامات منطقی که منافع ما را تامین کند و موجب تقویت ابعاد اجتماعی موضوع شود به عمل آوریم.

وزیر کشور سپس به ابعاد دیگری از شیوع بیماری کرونا و شرایط باقی ماندن مردم در منزل، اشاره کرد و گفت: به هرحال به دلیل شرایط سخت قرنطینه در حوزه‌های فردی و خانوادگی ممکن مسائلی رخ دهد، اما نظرسنجی‌ها در خصوص ادعای افزایش اختلافات خانوادگی نشان می‌دهد که ۸۴.۵ درصد مردم چنین موضوعی را تایید نمی‌کنند و روان‌شناسان، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هم گزارش داده‌اند که نباید این موضوع را به عنوان معضل و موضوع عمومی مطرح کنیم.

رحمانی فضلی افزود: البته به هرحال، به دلیل شرایط بیماری کرونا، نوع رفتار‌ها قدری متفاوت شده است و افراد اکنون بیشتر در معرض برخی رفتار‌ها هستند. به همین دلیل، باید آموزش‌های لازم را برای مدیریت رفتار‌های خانوادگی ارائه دهیم، بدون آنکه به عنوان یک معضل یا سیاه‌نمایی به آن نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: با مجموعه اقداماتی که همه بخش‌ها انجام داده‌اند و تحلیل‌های نهایی و روش‌های منبعث از آن، باید بتوانیم برنامه‌ریزی و اقداماتی داشته باشیم و خودمان را آماده کنیم که هرچه این بیماری طولانی شد، در مردم آمادگی لازم وجود داشته باشد، دستگاه‌های بهداشتی و درمانی بیش از این قوی شوند و مردم نیز روان‌تر و راحت‌تر زندگی کنند.

وزیر کشور گفت: براساس گزارش‌های وزارت بهداشت، به مرور ضمن تسلط و تجربه، امکانات ما برای مهار و کنترل این بیماری بیشتر می‌شود، گشایش بیشتری در حوزه درمان و روش‌های درمانی اتفاق می‌افتد و ان‌شاءالله باید بتوانیم با کمک هم این مسئله را مدیریت کنیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: بیماری کرونا تجربه‌ای برای سنجش همه ما و ظرفیت‌هایمان است و باید از این آزمون برای تقویت وحدت، همبستگی و همدلی اجتماعی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها