یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

نقش مهم مجلس یازدهم در تحقق «جهش تولید»

منتخبان مجلس شورای اسلامی باید با عمل به شاخص‎های اقتصاد مقاومتی و با استفاده از ظرفیت‎های تقنینی و نظارتی قانون‌های دست و پاگیر مرتبط با اقتصاد ملی را رفع کرده و در جهت تحقق جهش تولید تلاش کنند.
کد خبر: ۳۹۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵ - 21April 2020

نقش مهم مجلس یازدهم در تحقق «جهش تولید»گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ «جهش تولید» شعاری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال 1399 انتخاب کردند. تولید ملی و معیشت مردم آنقدر مهم و حیاتی است که امام خامنه‌ای از سال 1390 تا کنون شعار سال‌ها را با محوریت آن (جهاد اقتصادی) نامگذاری می‌کنند.

«جهش تولید» در امتداد شعار‌های اقتصادی سال‌های اخیر نشان‌دهنده این واقعیت آشکار است که دشمنان کشورمان علی‌الخصوص آمریکا در طول سالیان اخیر اقتصاد جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده‌اند و با تحریم، فشار حداکثری و نقض قوانین بین‌المللی (مذاکرات هسته‌ای) می‌خواهند ملت همیشه بیدار و بصیر ایران را به زانو درآورده و بر آنان مسلط شوند.

نقشه‌ها و توطئه های شوم آنها برای ملت ایران در طول 40 سال اخیر به نتیجه دلخواهشان نرسیده‌ و با قلدرمآبی می‌خواهند اقتصاد کشورمان را تضعیف کرده و با اثبات ناکارآمدی مسئولان جمهوری اسلامی اعتماد مردم ایران را سلب کرده و مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند.

اکنون که سیاست‌های خصمانه‎ی آمریکا و حربه دشمنان ما برای رسیدن به اهدافشان آشکار شده است؛ فرصتی مغتنم را برای مسئولان کشورمان فراهم ساخته تا با راهبرد مقاومت و تلاش حداکثری برای کاهش موانع تولید و هدایت نقدینگی به سمت نیازهای بخش تولیدی کشور قدم بردارند و نیاز کشور را در داخل برطرف کنند.

منتخبان مجلس شورای اسلامی باید با عمل به شاخص‎های اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت در جنگ اقتصادی که آمریکا با فشار حداکثری و تحریمهای ظالمانه و ناعادلانه به وجود آورده است با استفاده از ظرفیت‎های تقنینی، کارشناسی و نظارتی قانون‌های دست و پاگیر مرتبط با اقتصاد ملی را رفع کرده و بر اصلاح سیاستگذاری داخلی تمرکز کنند.

نمایندگان خانه ملت باید اصلاحات را از مجلس و با تغییر آئین‌نامه داخلی آن شروع کنند تا مجلسی قوی شکل گیرد تا مقدمه‌ای برای قوی شدن اقتصاد ایران فراهم شود. وکلای ملت در این مسیر می توانند برای تدوین طرح‌ها و قانونگذاری با متخصصان و فعالان اقتصادی مشورت کنند تا جهش تولید تحقق یابد.

همکاری و هماهنگی قوای سه‎گانه، بهبود فضای کسب و کار، اصلاح قوانین بانکداری اسلامی، رفع موانع تولید و تقویت تولیدکنندگان باید در اولویت منتخبان ملت قرار بگیرد. این اولویت باید به گونه‌ای باشد که اگر تولیدکنندگان کشور در بُعد قانونی و بودجه‌ای مشکلی داشتند دولت و مجلس به آن رسیدگی کنند و یا اگر مشکل قانونی در مجلس در زمینه تولید وجود داشت، مجلس آن را در قالب لایحه بیاورد و یا کمیسیون‌های مجلس طرح‌هایی را تهیه کنند تا در زمینه جهش تولید حرکت‌های خوبی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

از سویی دیگر وجود میهمان ناخوانده کرونا در کشورمان هم نشان داد که تولیدکنندگان کشورمان با وجود تحریم‌های غرب ثابت کردند که هر وقت لازم باشد پای کار هستند و پتانسیل انجام کارهای بسیاری را دارند؛ تا قبل از بیماری کرونا  تولیدات برخی از اقلام  بهداشتی مانند دستکش، ماسک، الکل و برخی شوینده ها در سطح معمولی قرار داشت، اما با شیوع این ویروس نیروهای خودجوش جهادی در کنار تولیدکنندگان قرار گرفتند تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند، درحالی که  برخی از کشور‌های اروپایی و آمریکا در برخورد با بیماری کرونا هنوز دچار مشکل شده‌اند و راهکاری برای برون رفت از آن ندارند.

با توجه به شرایطی که پس از آمدن ویروس کرونا به کشورمان به وجود آمد، در بخشهای دانش بنیان، خطوط تولید، تولید محتوای علمی، کیت‌های آزمایشی اتفاقات مثبتی صورت گرفت که می‌تواند مقدمه و الگویی برای «جهش تولید» باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار