یادداشت/ محمد امیدبخش

ارتقای فضای فرهنگی با تبیین شاخص‌های انقلاب اسلامی

جامعه امروز ایران نیازمند یک تغییر اساسی در فضای فرهنگی خویش است و این امر مهم زمانی اتفاق می‌افتد که شاخص‌های انقلاب به درستی تبیین شود.
کد خبر: ۳۹۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵ - 22April 2020

تبیین شاخص‌های انقلاب اسلامی موجب ارتقای فضای فرهنگی می‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد امیدبخش» از طلاب تهران در یادداشتی به ضرورت پرداختن به شاخص‌های هنر انقلاب در آثار هنری و تولیدات فرهنگی پرداخته است، موضوعی که با همه اهمیتی که دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

ارتقای سطح فرهنگی و تبیین شاخص‌های انقلاب

«عصر امروز، عصر گسترش ابزارهای اندیشه است. اگر تا قبل از این عصر کتاب مهمترین رسانه محسوب می‌شد، اکنون رسانه‌های متعدد و متنوعی در دسترس افکار عمومی قرار دارد. این رسانه‌ها رویکردها و سیاست‌های مختلفی نیز دارند که همین امر ساحت اندیشه را گسترده کرده است.

وقتی از ابزارهای رسانه صحبت می‌کنیم در واقع از روش‌های انتقال پیام صحبت می‌کنیم. در قرن بیستم با روند رو به رشد سینما، شاهد فیلم‌هایی هستیم که در ایجاد تفکر در مخاطب داشت. سینما اختراعی بسیار مهم بود چراکه این رسانه نوظهور، علاوه بر احساسات، اندیشه مخاطب را نیز درگیر می‌کرد. این ویژگی بود که موجب شکل‌گیری سانسور و ممیزی در برخی کشورها از جمله شوروی کمونیستی شد.

اینکه در شرایط کنونی در ایران امروز و با توجه به ویژگی‌های آن، چگونه می‌توان تفکر ناب انقلابی و تمدنی اسلام را پرورش داد؟ بسیار مهم است. باید پرسید برای تولید اثری که ذیل عنوان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد لزوماً باید به موضوعات «تاریخ انقلاب اسلامی» پرداخته شود؟ هر چند نگاه غالب این بوده که اثری که رویکردی به تاریخ انقلاب داشته باشد، در جهت تمدن اسلامی است. حال آنکه چنین رویکردی تنها بخشی از «نظام مفاهیم تشکیل‌دهنده بنیان انقلاب اسلامی» را شامل می‌شود.

مفهوم «عدالت اجتماعی» از بنیان‌های قوام‌دهنده انقلاب اسلامی است. حال اگر یک اثر سینمایی موضوع عدالت اجتماعی در گونه کودک و نوجوان پرداخته شود، طوری که برآیند اثر منجر به تقویت روحیه عدالت طلبی در مخاطب بشود، باید چنین اثری را انقلابی دانست. متأسفانه به دلیل اینکه ژانر کودک به درستی درک نشده قضاوت عمومی این است که سینمای کودک و نوجوان نمی‌تواند وارد ساحت انقلاب اسلامی و تبیین آرمان‌های آن شود.

«پرورش تفکر عدالت‌طلبی» مطمئنا در خدمت تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است. این نگاه در تشخیص انقلابی بودن یا نبود محصولات فرهنگی تولیدشده اهمیت فراوان دارد. محققا مراکز و موسسات فرهنگی و هنری در انتخاب ایده‌ها، حمایت در تولید و انتشار آثار انقلابی نیازمند شاخص‌های انقلابی هستند.

«حوزه محتوایی» هر اثر که در نهایت باید یکی از موضوعات بنیادین انقلاب اسلامی، مانند سبک زندگی ایرانی اسلامی، عدالت اجتماعی، قیام علیه استکبار و ... را مطرح کند باید بیش از آنچه هست مورد توجه قرار بگیرد.

«مستند مسابقه خانه ما» از آثار موفقی است که روحیه خانواده‌دوستی را تقویت کرده و مدیریت صحیح در حوزه‌ تربیتی، اقتصادی و تفریحی خانواده را ترویج می‌کند. در این برنامه با وجود مراحلی که هر خانوار برای دست‌یابی به جایزه مسابقه باید آن‌ها را طی کند موضوعات صرفه‌جویی، کار گروهی و تشکیلاتی، دوری از فردیت و تعامل اجتماعی و صله رحم هم مطرح می‌شود. اما آنچه که از همه این موارد مهم‌تر است، ایجاد تفکر «زیست سعادتمندانه با خانواده» در مخاطب است. این برنامه تلویزیونی در مقایسه با برخی برنامه‌های رسانه ملی که مولد اندیشه سلبریتی‌گرایی یا شادی مفرط است نقش بیشتر و عمیق‌تری در تثبیت مفاهیم حیاتی انقلاب اسلامی دارد.

نتیجه آن‌که فضای فرهنگی، نیازمند شاخصی برای ارزیابی و حمایت از آثار متعهد به انقلاب اسلامی است. با چنین رویکردی می‌توان سطح تفکر انقلابی جامعه را ارتقاء داد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها