انتقاد لاوروف از اصرار آمریکا بر عدم لغو تحریم‌های ایران

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه در شرایط شیوع کرونا، آسیب‌های زیادی به مردم ایران، سوریه و کره شمالی زده، گفت: آمریکا همچنان مصرانه با توقف بشردوستانه تحریم‌ها مخالفت می‌کند.
کد خبر: ۳۹۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱ - 21April 2020

انتقاد لاوروف از اصرار آمریکا بر عدم لغو تحریم‌ها؛ تردید درباره هدف اتحادیه اروپا در لیبیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، کشور‌های غربی، و در وهله نخست آمریکا، مصرانه از توقف انسان دوستانه هرگونه تحریمی در خصوص کالا‌های ضروری برای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا خودداری می‌کنند.

لاوروف امروز (سه‌شنبه) در جریان یک میزگرد با نمایندگان صندوق دیپلماسی عمومی روسیه که در قالب کنفرانس ویدئویی در حال برگزاری است، با اعلام این مطلب، تأکید کرد که تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه در شرایط بیماری همه گیر کرونا در جهان، آسیب‌های زیادی به مردم در برخی کشورها، به ویژه مردم ایران، سوریه و کره شمالی وارد می‌کنند.

وی یادآور شد: این کشور‌ها به دلیل این تحریم‌ها نمی‌توانند تجهیزات، دارو‌ها و تجهیزات محافظ ویژه خریداری کنند، برای اینکه کشور‌های غربی و در وهله نخست ایالات متحده، مصرانه از پاسخ مثبت دادن به پیشنهاد اعلام توقف بشردوستانه تحریم‌ها و استثنا شدن هرگونه تحریم برای کالا‌های مورد نیاز در مبارزه با بیماری کرونا امتناع می‌ورزند.

لاوروف با اشاره به اینکه عفونت ویروس کرونا برای همه کشور‌ها و البته بسیاری از سازمان‌های بین المللی، به یک آزمایش جدی تبدیل شده، افزود: سیاست هژمونی و سلطه گری، به ویژه در چنین شرایط بحرانی کنونی در جهان، نامناسب است.

وی گفت: «مدتهاست مشخص شده که بشریت در یک جهان به هم پیوسته زندگی می‌کند و شیوع بیماری کرونا این واقعیت را پر رنگ‌تر کرده است. در چنین شرایطی، رویکرد‌های جمعی برای ایجاد روابط بین المللی ضروری هستند و مفاهیم و شیوه‌های هژمونی و سلطه گری برای قرن بیست و یکم دیگر مناسب نیستند.»

مقامات مسکو معتقدند آمریکا تصمیم خود برای خروج از پیمان «آسمان باز» را گرفته است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «کارشناسانی که بر روند اوضاع نظارت دارند، بر این باورند که در واشنگتن تصمیم مربوط به خارج شدن از پیمان آسمان باز، از هم اکنون گرفته شده است. ما معتقدیم که سهم قابل توجهی از این ارزیابی‌ها حقیقت دارند. ما تقریباً همان نتیجه گیری را بر اساس تماس‌های خود با آمریکایی‌ها، با دیگر اعضای ناتو و طرف‌های شرکت کننده در پیمان آسمان باز به دست می‌آوریم و می‌دانیم که دیر یا زود، چنین مسئله‌ای رخ خواهد داد.»

چرا اتحادیه اروپا جزییات طرح کنترل تحریم تسلیحاتی در لیبی را فاش نمی‌کند

سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که مقامات مسکو دوست دارد بداند چرا اتحادیه اروپا همچنان از جزئیات برنامه ریزی شده برای کنترل تحریم تسلیحات در لیبی جلوگیری می‌کند.

وی توضیح داد: «اکنون اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا به پیروی از تحریم تسلیحاتی علیه لیبی کمک کند، این یک اقدام درست است. ولی، به نظر من، اتحادیه اروپا باید به شورای امنیت بیاید و بگوید: تحریم تسلیحاتی اعلام شده است و باید عملی شود، ما، اتحادیه اروپا - می‌خواهیم عملیات ویژه خاصی را در این زمینه و برای نظارت بر رعایت این تحریم انجام دهیم. این برنامه حاوی چنین مؤلفه‌هایی است و ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تا از رویکرد ما حمایت کند. ولی چنین اقدامی انجام نشده است.»

وزیر خارجه افزود: «روسیه بار‌ها در تماس با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه کشور‌های اروپایی، درباره لزوم چنین برخوردی سئوال کرده، ولی تاکنون پاسخی دریافت نشده است. این واقعیت که اتحادیه اروپا به هر طریق ممکن از ارائه نظریات خود در شورای امنیت سازمان ملل اجتناب می‌ورزد، سئوالاتی را در رابطه با علت این موضع گیری بوجود می‌آورد و من امیدوارم که این دلایل در آینده نه چندان دور برای ما آشکار شود.»

وی تاکید کرد اکنون لازم است تاهرچه سریعتر نماینده ویژه جدید سازمان ملل در امور لیبی تعیین شود و این فرد باید از یکی از کشور‌های آفریقایی باشد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار