العربی الجدید:

حفتر بعد از بی‌توجهی حامیان عربی احساس انزوا می‌کند

منابعی در لیبی به روزنامه‌ای قطری گفتند که سرکرده نیرو‌های شرق لیبی بعد از شکست‌های اخیر، دیگر مانند سابق مورد حمایت کشور‌های عربی خلیج فارس نیست و احساس می‌کند منزوی شده است.
کد خبر: ۳۹۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶ - 21April 2020

حفتر بعد از بی‌توجهی حامیان عربی احساس انزوا می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، منابع نزدیک به «خلیفه حفتر»، فرمانده نیرو‌های شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» می‌گویند حامیان عرب او در کشور‌های عربی خلیج فارس دیگر به همانند قبل توجه نبمی‌کنند و او احسان می‌کند در «انزوای بزرگی» قرار گرفته است.

روزنامه الکترونیکی «العربی الجدید» امروز سه‌شنبه به نقل از این منابع نوشت که خلیفه حفتر اخیراً تماس‌های زیادی با طرف‌های متعدد داشته و به صورت مخفیانیه به یکی از پایتخت‌های عربی حامی او سفر کرده است تا بتواند حمایت گسترده‌ای برای جبران شکست‌های پی‌در‌پی خود در برابر نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی به دست بیاورد.

منابع این روزنامه قطری مدعی شدند که ژنرال حفتر در این سفر همانند سفر‌های قبلی مورد استقبال قرار نگرفته و شکست‌های میدانی اخیر او به جز در تماس‌های کوتاه با سران ابوظبی، بحث و بررسی نشده است.

این منابع بی‌اهمیتی امارات و سایر کشور‌های عربی حامی او به شیوع کرونا در این کشور‌ها مربوط دانستند و گفتند که حامیان حفتر مشغول این ویروس هستند و این مسئله هزینه‌هایی را برای آن‌ها تحمیل کرده است و در حال بلعیدن اندوخته‌های مالی آن‌هاست و فروپاشی قیمت جهانی نفت مزید بر علت شده و این مسئله منجر شده است که حفتر و شکست‌های او در آخر لیست اولویت‌های آن‌ها قرار بگیرد.

منابع ادعایی العربی الجدید می‌گویند ژنرال حفتر، بعد از شکست‌های اخیر و از دست دادن هشت شهر و واگذاری این مناطق به نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت سازمان ملل است، احساس انزوای بزرگی می‌کند.

طی یک سال گذشته، ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی با حمایت امارات عربی و عربستان سعودی و مصر، علیه دولت وفاق ملی اعلان جنگ کرده و درصدد است طرابلس، پایتخت این دولت را به تصرف درآورد.

حمایت‌های سیاسی، نظامی و تجهیزاتی ترکیه از این دولت که با رأی پارلمان ترکیه وجاهت قانونی به خود گرفته، منجر شده است که نیرو‌های تحت امر فایز السراج بعد از یک سال دفاع، به حالت تهاجمی درآمده و طی یک هفته گذشته چند شهر و منطقه را در جنوب و غرب طرابلس آزاد کرده و پیشروی کنند.

به نظر می‌رسد پیشروی دولت وفاق ملی در مقابل نیرو‌های ژنرال حفتر، متحدان سعودی، اماراتی و مصری این ژنرال لیبیایی را نگران کرده و از این اقدام نگرانند. ریاض، قاهره و ابوظبی هم اکنون در رقابتی پنهان برای تقویت طرف‌های درگیر در لیبی هستند.

سازمان ملل اخیراً از طرف‌های درگیر در لیبی که بعد از سرنگونی معمر القذافی صادرات هرگونه سلاح به این کشور ممنوع است، خواسته به دلیل شیوع کرونا فعلا متارکه جنگ کرده و آتش‌بس برقرار کنند. به رغم استقبال طرفین متخاصم، این درگیری‌ها طی یک هفته اخیر شدید گزاش شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار