روحانی در جلسه هیات دولت:

دین ما دین علم و مراجعه به خبرگان و متخصصین است

رئیس جمهور گفت: دین ما دین علم و مراجعه به خبرگان و متخصصین است بنابراین منافاتی نداریم که به متخصص مراجعه کنیم.
کد خبر: ۳۹۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ - 22April 2020

ماه رمضان امسال برای همه مسلمانان خاص استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت اظهار داشت: پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان که در هفته آینده این برکت برای ما نازل می‌شود، به مردم عزیز ایران و همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. رمضان ماه برکت، رحمت و مغفرت است و بهترین روزها و شب‌ها پیش‌روی ما است. خداوند در این ماه فیض را بر ما نازل می‌کند و ما باید از این شرایط بهره ببریم. ماه رمضان، ماهی است که ما را به سلامت، اعتماد، روحیه، مسیر احسان و یاری دیگران تشویق می‌کند.

روحانی ادامه داد: در این ماه‌های اخیر بشر فهمید در برابر قدرت لایزال الهی و تحولات طبیعت تا چه حد ناتوان است. همه غرورهایی که در کنار و گوشه جهان وجود دارد و اظهار قدرت‌هایی که می‌شد را دیدیم و شاهد بودیم که یک موجود بسیار ریز، پنهان و نادیدنی از یک نقطه شروع شد و همه جهان را طی و تمامی مردم جهان را گرفتار کرد.

رئیس‌ جمهور افزود: قدرت بشری بسیار ناچیز و محدود است بنابراین باید همیشه متکی به قدرت و رحمت بی‌پایان الهی باشیم. امسال، سال خاصی برای ما و همه مسلمانان است. ماه رمضان همواره توأم با خاطره‌هایی از اجتماعات عظیم و عبادت‌های دسته‌جمعی است اما انسان شرایط خاصی دارد و تقریباً همه مسلمانان نیز این شرایط را دارند. امسال عبادت‌ها دسته‌جمعی نیست و به صورت فردی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در روایات ما آمده که ماه رمضان تنها ماه لب فرو بستن از غذا نیست، گفت: ماه رمضان برای این است که زبان‌ها و چشم‌ها مهار شود و کینه‌ها از دل‌ها بیرون برود. در این ماه باید لب از دروغ گرفتن، تهمت و افترا فرو بسته شود.

روحانی ابراز امیدواری کرد که ماه رمضان، یک ماه رمضان واقعی برای ما باشد و تحول واقعی در جامعه ما به وجود بیاید. ما هم نیازمند معنویت و هم علم و دانش هستیم. هر دو این موارد، دستور خداوند است و دین ما، دین علم، تقدیر، مراجعه به خبره‌ها و خبرگان است و اساس دین ما بر این مبانی استوار بوده و است؛ بنابراین منافاتی میان مراجعه به متخصصان و در عین حال، دعا و توسل به خداوند متعال وجود ندارد.

رئیس‌ جمهور گفت: این دو دستی که خداوند به ما عنایت کرده را باید یک دست به سمت او دراز کرده، به دنبال دریافت رحمت از خداوند باشیم و دست دیگر باید به سوی کار، تلاش و فعالیت در زمینه سلامت و معیشت جامعه دراز باشد.

وی گسترش ویروس کرونا را آزمونی برای کارآمدی همه دولت‌ها در سراسر جهان دانست و گفت: همه کشورها در کنار هم با یک رقابت شدید برای سلطه بر این ویروس، یافتن درمان و کوتاه کردن دوران بیماری و مهمتر از آن، برای پیشگیری از شیوع این بیماری هستند. همه کشورها در این مسیر در حال تلاش هستند که در این میان، عده‌ای موفق‌تر بودند و پایان کار است که نمره‌ها معلوم می‌شود، باید به پاییز برسیم تا جوجه‌ها را بشماریم و ببینیم پایان کار به کجا می‌رسد.

روحانی ادامه داد: آنچه ما در خصوص ایران می‌توانیم بگوییم، این است که مهارت کادر درمانی ما و تسلط آنها بر کار، روز به روز بیشتر شده است. امروز پزشکان، پرستاران و کادر درمانی ما به مراتب از اوایل ماه‌های فروردین یا اسفند، تسلط، آشنایی و مهارت بیشتری برای مقابله با این ویروس دارند که این یک امتیاز بزرگی است. در کنار کار و تلاش، خلوص نیت، فداکاری، وطن‌پرستی، وطن‌دوستی، ایثار در راه‌ خداوند و قرار داشتن در ماه‌های معنویت رجب و شعبان، دست به دست هم داده و شما امروز می‌بینید که پزشکان و پرستاران ما با تمام توان در حال تلاش و مقابله با این ویروس هستند.

رئیس‌ جمهور با اشاره به همکاری مردم برای مقابله با ویروس کرونا در کاهش سفرهای نوروزی اظهار داشت: مردم ما همکاری بسیاری داشتند. آمار نشان می‌دهد که در هفته اول فروردین که از مردم خواسته شده بود سفرها را کم کنند، مردم به این درخواست پاسخ بسیار خوبی دادند و آمار نشان می‌دهد که مسافرت با اتوبوس ۸۰ درصد، مسافرت با قطار ۹۶ درصد، مسافرت با هواپیما ۸۳ درصد، سفر دریایی ۹۸ درصد و تردد جاده‌ای ۶۳ درصد کاهش داشته‌اند؛ این نشان‌دهنده هوشیاری مردم ما است و مشخص می‌کند که مردم در این مسیر با ما همدلی و همیاری کرده‌اند.

وی بیان کرد: مردم ما به ندای کادر درمانی و دولت پاسخ مثبت دادند.

روحانی گفت: تأمین تجهیزات نکته سوم بود. چرا روزهای اول پرستاران و پزشکان نگران بوده و در معرض خطر بودند؟ چون تجهیزات ما کامل نبود.  ماسک مورد نیاز و کافی نبود. لباس مورد نیاز آنها به اندازه کافی نبود. شاید در بعضی بیمارستان ها، دستگاه تنفسی مناسب نبود حتی مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی تولید نمی‌شد.

وی تصریح کرد: یک جهاد عظیم و مستمری در کشور آغاز شد. بخش دولتی، خصوصی و عمومی غیر دولتی همگی پای کار آمدند. ما در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده، شوینده و بهداشتی نه تنها نیاز داخلی خود را تأمین می‌کنیم بلکه قدرت صادرات نیز داریم. حتی در زمینه تولید ماسک نیز امیدوار هستم در آینده به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم صادر کننده باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: علیرغم اینکه نیازهای داخلی ما زیاد است می توانیم در زمینه صادرات کیت تشخیص بیماری فعال باشیم.

روحانی ادامه داد: بسیار مهم بود در روزهای سخت کرونا همه پای کار بودند. باید از همه دستگاه‌های اجرایی کشور، نیروهای مسلح، بخش خصوصی تشکر کنم که در روزهای سخت اسفندماه و روزهای ابتدای فروردین که روزهای پیک کرونا بود، پای کار آمدند. اگر این فعالیت‌ها انجام نمی‌شد، نیازهای مردم قابل رفع نبود.

وی افزود: حل معضلات و مشکلات و نیازمندی های ضروری و روزمره مردم نیز حائز اهمیت است. لذا کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شد. از ملت ایران، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: گروه کوچکی همیشه کاسب هستند. روز تحریم، کاسب تحریم و روز کرونا کاسب کرونا هستند. افکار کودکانه ای در ذهن اقلیت کوچکی وجود دارد که خط خود را از بیرون می گیرد و بلندگو هستند که حرف بیگانگان را تکرار می کنند. راجع به آرمان، درمان، پیشرفت کشور، کارآمدی نظام تردید وارد می‌کنند.

روحانی اظهار داشت: این افراد صبح تا شب در فضای مجازی و غیرمجازی در حال وسوسه هستند و همه جا دنبال این هستند که مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت کنند. هیچ دارویی برای کرونا بالاتر از اعتماد و روحیه مردم نیست. اگر روحیه، اعتماد و نشاط مردم بالا باشد، این ویروس کمتر اثر می کند. تاریکی، ناامنی و آینده به هم ریخته و نامطمئن تأثیر این ویروس را افزایش می‌دهد.

وی افزود: بعضی‌ها فکر نکنند اگر در مبارزه با کرونا موفق شدیم، به معنای موفقیت دولت است. بعضی‌ها دست پاچه شدند اما بدانید این موفقیت اول برای ملت و بعد برای دولت است. اگر عملکرد موفقی در برابر این ویروس داشتیم به معنای موفقیت ملت و کادر درمان ما است.

رئیس جمهور با اشاره به موفقیت نسبی ملت در برابر این بیماری گفت: اگر فکر کنیم کار تمام شده و این قدم‌های پایانی است، حتماً ضرر کرده‌ایم و ممکن است تمام زحمات گذشته در یک آن از بین برود.

روحانی ادامه داد: نباید «هبط» عمل کنیم. در ایام عید مردم مراعات کردند و ملت ما یکپارچگی خود را برای مقابله با این ویروس نشان داد. باید این رویه را ادامه دهیم. بازگشایی های تدریجی ضرورت کشور بود.

وی افزود: باید پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شود. در این مدت نیز مردم مراعات کردند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که ما عجبی در این بیماری نداشتیم اما اگر دچار عجب شویم که پیروز و موفقیت شده‌ایم مهمترین مشکلی است که ممکن است دامن ما را فرا بگیرد.

رئیس جمهور با  تأکید بر اینکه خروج از خانه در غیر از ضرورت، مخالف پروتکل‌های بهداشتی است، تصریح کرد: تردد در خانه همدیگر و هرگونه تجمع مخالف ضرورت‌های بهداشتی است.

وی افزود: دستگاه‌ها مراقبت کنند، چیزی اعلام نکنند که در پیشخوان، تجمع مردمی صورت گیرد. هنوز افکار ما افکار قبل از کرونا است. در شرایط کرونا تصمیم نمی‌گیریم و اجتماع درست می‌کنیم. باید دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت مداوم اجرایی شود و مرتباً نهی از منکر کنیم. نهی از منکر جلوگیری از زیرپا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی است.

روحانی عنوان کرد: منکر این است که ما پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا بگذاریم. منکر این است که فکر کنیم شرایط، شرایط قبل از کرونا است، نه، ما هنوز در شرایط کرونا هستیم. خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم تا امروز هنوز هیچ دانشمند، مرکز درمانی، مرکز بهداشتی و سازمان بین‌المللی نتوانسته است پیش‌بینی کند که بشر چه زمانی از کرونا خلاص می‌شود. اگر می‌شد پیش‌بینی کرد خیلی خوب بود. قابل پیش‌بینی نیست. این ویروس ناشناخته است و بشر با آن آشنا نیست. امروز یک تصمیم می‌گیرند و فردا تغییر می‌دهند، یک دستور العمل در سطح جهان صادر می‌کنند فردا یک دستورالعمل دیگر.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این تغییرات به دلیل این است که هنوز در حال سعی و خطا در برخی امور هستند. هنوز به دنبال تغییر و دستیابی به دستورالعمل‌های روشن و مسلم هستند زیرا ممکن است این بیماری یک ماه، دو ماه و تا پایان سال باشد و برای ما روشن نیست. تا زمانی که بشر به یک درمان قطعی برای این بیماری یا یک واکسن مطمئن نرسد این شرایط وجود دارد. پس تا ماه های آینده و روشن شدن مسئله و قطعی شدن آن، زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد و همه احتیاط‌های لازم را انجام دهیم. در کارهایی که تا امروز شروع کردیم هم احتیاط کردیم و هم تدریج را مراعات کردیم و هم اصول علمی و بهداشتی را همیشه مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: به وزارت بهداشت و درمان گفتم هر قدمی که برداشتیم را پایش کند و به ما خبر بدهد، اگر جایی خطا و اشتباه بوده است باید اصلاح شود یا حتی اگر راهی که می رویم ببینیم مشکل ایجاد می کند ممکن است مدتی متوقف کنیم. این در اختیار مردم عزیز و بزرگوار ما است. اگر مردم ما همه اصول بهداشتی را مراعات کنند و در این فکر باشند که مشکلات تمام نشده با همکاری ما حتما موفق خواهیم شد. پیش می رویم و ان شاءالله روند نزولی می شود. از  آن استان‌هایی که حدود سه هفته است که روندشان نزولی است واقعا باید از تلاش های زیادی که صورت گرفته تشکر کنیم. در بعضی از استان ها هم روند صعودی بود که به حمدالله در روزهای اخیر مقداری پایین آمده و شرایط فرق کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: هنوز هم در چند استان مشکل داریم و مراقبت ما باید بیشتر باشد تا بتوانیم از این مسئله عبور کنیم. امروز تمام جهان از لحاظ اقتصادی و اداره کسور دچار مشکل شدند. چه کسی فکر می کرد که یک ویروس این چنین اقتصاد را بالا و پایین کند و تمام پیش‌بینی های اقتصادی را از بین ببرد؟ تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی شش ماه و هفت ماه پیش باید تجدید نظر کنند.‌ نسبت به صادرات، واردات و نیازمندی ها مخصوصا در بعضی از امور مانند سفر، گردشگری و حمل و نقل شرایط ویژه‌ای در دنیا ایجاد شده است. شرایطی که ما امروز راجع به نفت مشاهده می‌کنیم کم نظیر بوده است که در عرض چند ماه این چنین در قیمت نفت سیر نزولی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همه کشورهای نفت خیز از جمله ما در حال ضرر کردن هستیم، گفت: ضرر بعضی بیشتر و ضرر ما کمتر است. ما نفع نمی‌بریم. دیدم بعضی‌ها طوری صحبت کردند که گویا موفقیت بزرگ برای ما و شکست بزرگ برای برخی دیگر بوده است‌. نه! برای همه ما مشکل درست کرده است اما هر کشوری بیشتر به نفت خام متکی بوده شرایط سخت‌تری داشته است‌.

روحانی با بیان اینکه ما به دلیل اینکه خواسته یا ناخواسته، با اراده خود یا تحمیل دشمن اتکایمان به نفت خام کمتر شده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط حتماً خسارت‌های ما کمتر خواهد بود. شرایط اقتصادی ما نسبت به دنیا نیز شرایط آرام تری است. از بخش اقتصاد کشور تشکر می‌کنم، اینکه در سه ماهه آخر سال هم در کشاورزی و هم در صنعت رشد داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته این رشدها به شرایط قبل از کرونا بر می‌گردد اما امیدواریم بعد از کرونا هم مسلط شویم و این رشد را حفظ کنیم و در بخش‌های مختلف این کار را انجام دهیم. بعضی از شرکت‌ها ضرر کردند و برخی شرکت‌ها فعالیتشان چندبرابر شده است. صادرات برخی محصولات کمتر شده است و در برخی از محصولات اگر بیشتر به آنها برسیم هر چه داشته باشیم می‌توانیم صادر کنیم. خط صادرات و فعالیت اقتصادی را در بعضی موارد باید تغییر دهیم. برخی از فعالیت‌های اقتصادی را باید بیشتر یاری و کمک کنیم.

وی ادامه داد: در جلسه قبل دولت مفصل بحث کردیم که همه وزرا در بخش خودشان راه حل جدیدی را برای شرایط امروز ارائه دهند و همه دوستان طرح‌ها را ارائه کردند و اینها بررسی می‌شود و به حمدالله آمار و ارقام در تورم آمار خوبی بود. اینکه تورم نقطه به نقطه ما به ۱۹ درصد و تورم ۱۲ ماهه ما به ۳۲ درصد رسیده است قدمی است که مسیر، مسیر کاهش تورم است البته این روزها شرایط سخت‌تر شده و شرایط پیچیده است اما همچنان این امیدواری وجود دارد که بتوانیم تورم را مهار کنیم. از بانک مرکزی می‌خواهم تلاش خود را ادامه دهد.

روحانی بیان کرد: اینکه امروز در تلاش‌ها و فعالیت‌ها می بی نم در مسائل، بهره‌های بین بانکی مقداری کاهش پیدا کرده معنایش این است که در این شرایط می‌توانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که اقتصاد ما متحول شود. ما باید به بخش‌ها و کارگاه‌های متوسط و کوچک توجه ویژه‌ای دهیم. در برخی از امور صادراتی به دلیل اینکه اتکای ما باید مانند سال گذشته به صادرات غیرنفتی باشد، باید توجه کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شستا در هفته‌های گذشته قدم خوبی برداشته شد، گفت: این موارد مورد استقبال مردم قرار گرفت و تاثیر گذار بود و ان شاءالله در هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود که آن هم سهامی را به صورت واحدهایی که در صندوق است به نام واحدهای ETF واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: از بانک‌های مهم و سهام بیمه‌های مهم ترکیب و این سهام عرضه می‌شود و هرکس می‌تواند تا دو میلیون تومان سهام را خریداری کند و از تخفیفی برخوردار می‌شود و در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیز خواهیم بود و این یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ما است‌.

روحانی تصریح کرد: امسال که سال جهش تولید است یکی از راه‌ها فعالیت درست بانک‌ها و یکی دیگر از راه‌های مهم بازار سرمایه و بازار کار است. ما باید کاری کنیم که اشتغال را به‌وجود بیاوریم و جبران کنیم‌. البته آمار اشتغال ما تا قبل از کرونا خوب است یعنی آمار ماه اسفند ما هم قبل از تاثیرات کرونا باز هم آمار و ارقام ما خوب است و ۱.۷ واحد درصد بیکاری کاهش پیدا کرده است اما سال جدید در فصل جدید شرایط خاصی داریم که باید خودمان را آماده کنیم تا بیکاری‌ها را به نحوی جبران کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه چیز در سایه وحدت و یکپارچگی به دست می‌آید. کشور چندپارچه به هیچ جا نمی‌رسد. امروز می‌بینید در آمریکا رئیس جمهور مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند که چنین چیزی را در تاریخ کم سراغ داشتیم. رئیس جمهور کشوری گروهی از مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت کند و بر علیه عده‌ای از فرمانداران قانونی مواضع بسیار سخیفی را اتخاذ کند. معلوم است کشور کاملاً به هم ریخته و نمی‌دانند چه باید بکنند. در درمان، بیکاری و بسیاری از مسائل گرفتار هستند. روزی خود را همه کاره دنیا می‌دانستند و امروز جزء کشورهای گرفتار دنیا هستند.

روحانی با بیان اینکه ما باید از آمریکا درس عبرت بگیریم گفت: اگر کشور ما هم چند پاره شود و هر کسی هر گوشه‌ای بخواهد کاری کند و متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم و آستانه فردی را مدام تکرار کنیم و به این دستگاه و آن دستگاه بگوییم تو پیگیری کن. بابا! خود مولف فهمیده اشتباه کرده است شما دوباره دنبال آن اشتباه افتادید.

وی افزود: ما باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال ۹۶ سه سال است که تمام شده است و سال بعد باز انتخابات است. یادمان برود رقابت‌های انتخاباتی گذشت رقابت انتخاباتی مجلس هم که تمام شد. دیگر الان که رقابت انتخاباتی نداریم و همه باید برای کشور و ملتمان کار کنیم. حالا سال آینده انتخابات داریم دوباره سال آینده که شروع شد، شروع کنیم. هیچ وقت دعوا، رقابت ناسالم و غیر اخلاقی خوب نیست اما اگر کسانی لازم می‌دانند بگذارند برای سال آینده.

رئیس‌ جمهور اظهار داشت: هیچ وقت رقابت غیر اخلاقی و ناسالم خوب نیست ولی اگر کسی به دنبال رقابت است، آن را برای سال بعد بگذارد. امسال سال رفاقت و وحدت هست و باید دست یکدیگر را بگیریم.

روحانی ادامه داد: من خدمت ملت شهادت می‌دهم که این دولت و دستگاه اجرایی، از آبان سال گذشته تا امروز، یک روز استراحت نداشته است. تمامی جمعه‌ها، تعطیلات، روز عید و ۱۳ بدر را سر کار بوده و روزی نبوده که در آخر وقت، حدود ۱۱ یا ۱۲ شب به نهادی به خصوص وزارت بهداشت و وزارت کشور که بار مسئولیت بیشتر را بر عهده دارند، زنگ بزنم و مسئولان سر کار نباشند.

وی گفت: البته منتی بر مردم نیست و این خدمت است و ما شکرگزار خداوند هستیم.

رئیس قوه مجریه افزود: روایتی از پیامبر (ص) وجود دارد که می‌فرمایند خداوند می‌خواهد اگر خیری را بر کسی نازل کند، رفع حاجات مردم را بر دوش آن بگذارد. اگر ما بتوانیم مشکلی را حل کنیم و خداوند اراده حل آن را به ما بدهد، رحمت است.

روحانی عنوان کرد: این رحمت خداوند بر ماست و ما تشکر نمی‌خواهیم، فقط می‌خواهیم خداوند ببیند و ملت به آینده خود امیدوار باشد.

وی تصریح کرد: چرا همدیگر را تشویق و کمک نکنیم. چرا به دنبال این هستیم که چیزی را در گوشه‌ای پیدا کرده و آن را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی برای دروغگویی هستند تا نقایص را بزرگ کنند و نیازی به رسانه‌های داخلی نیست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این شرایط به یاری هم بشتابیم و ان‌شالله به کمک همدیگر از این شرایط عبور کنیم و در ماه رمضان که ماه خیر و برکت است، از فیوضات آن حداکثر بهره ببریم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار