به مناسبت سالروز ولادت شهید «عبدالحمید دیالمه»؛

شهیدی که یک تنه به مصاف نفوذی‌ها رفت

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا با توجه به رشادت‌ها و مجاهدت‌هایی که این عزیزان برای دفاع از ایران بزرگ و تأمین امنیت جامعه انجام دادند، وظیفه آحاد مردم است و این کار، کوچکترین اقدامی محسوب می‌شود که هر فردی می‌تواند در حق شهدا انجام دهد.
کد خبر: ۳۹۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۸ - 23April 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا با توجه به رشادت‌ها و مجاهدت‌هایی که این عزیزان برای دفاع از ایران بزرگ و تأمین امنیت جامعه انجام دادند، وظیفه آحاد مردم است و این کار، کوچکترین اقدامی محسوب می‌شود که هر فردی می‌تواند در حق شهدا انجام دهد.

از طرفی با توجه به اینکه در آستانه چهارم اردیبهشت سالروز ولادت شهید «عبدالحمید دیالمه» هستیم، بیان اقدامات این فرد که تأثیر بسیاری در سازماندهی گروه‌های انقلابی داشت، خالی از لطف نیست.

«عبدالحمید دیالمه» چهارم اردیبهشت سال ۱۳۳۳ در تهران به دنیا آمد که بیشترین دلیل شهرت وی، بیان انحرافات ابوالحسن بنی‌صدر قبل از کاندید شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری در اوایل انقلاب بود. دیالمه در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود که پدرش نیز از پزشکان متعهد بود. دیالمه بعد از گذراندن دوران دبستان در مدرسه و کسب نمرات ایده‌آل، وارد دوران متوسطه شد و از طرفی دروس حوزوی را نیز محضر اساتیدی، چون شهید مطهری گذراند و همین موضوع منجر شد تا دیالمه به مباحث فلسفی و عرفانی نیز مسلط شود.

شهیدی که یک تنه، به مقابله با نفوذی‌ها رفت

وی بعد از قبول شدن در کنکور سراسری در سال ۵۲، در رشته داروسازی وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و تا مقطع دکتری نیز در آنجا به تحصیل مشغول بود، اما به واسطه آشنایی که با شهید مطهری (ره) در حوزه علمیه داشت، خیلی سریع با مباحث سیاسی و موضوع‌گیری‌های شهید بهشتی (ره) آشنا شد و همین آشنایی منجر به این شد تا دیالمه وارد عرصه سیاست شود و مبارزات سیاسی با رژیم پهلوی را به‌صورت مخفیانه آغاز کند. فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی دیالمه به مرحله‌ای رسیده بود که از سال ۵۲ تا ۵۶ مجبور شد به‌صورت مخفیانه زندگی کند.

شهیدی که یک تنه به مصاف نفوذی‌ها رفت

دیالمه در کنار گذراندن دوران تحصیل در دانشگاه، در حوزه محرومیت‌زدایی نیز فعال بود و اولین سفر خود را نیز به همراه دوستان انقلابی که در دانشگاه پیدا کرده بود از استان سیستان و بلوچستان آغاز کرد و رسانه‌ای کردن مشکلات مردم محروم آن منطقه منجر به بازداشت وی از سوی ساواک شد، اما بعد از مدتی از زندان آزاد شد.

شهیدی که یک تنه به مصاف نفوذی‌ها رفت

عبدالحمید با اینکه هنوز سن و سالی نداشت، فعالیت‌های مختلفی را در شورای انقلابی «تزکیه دانشگاه»، «سپاه استان خراسان» و «مجلس شورای اسلامی» به‌عنوان نماینده مردم مشهد انجام داد که جای تحسین دارد. به‌دلیل بصیرت بالا و مواضع انقلابی که شهید دیالمه داشت، از وی در حزب جمهوری اسلامی نیز استفاده شد، به‌طوری که او در حالی که تنها ۲۷ سال داشت، به‌عنوان جوان‌ترین عضو گروه حزب جمهوری در جلسات شرکت می‌کرد.

دیالمه یکی از مخالفان سرسخت سازمان مجاهدین خلق بود و هرکجا که فرصت صحبت کردن پیدا می‌کرد، نسبت به مواضع و اقدامات این گروه و به‌خصوص «بنی‌صدر» هشدار می‌داد که در نهایت هم مستندات و گزارشاتی که از اولین رئیس جمهور کشورمان به مجلس ارائه داد، در تصویب رأی عدم کفایت بنی‌صدر در مجلس تأثیر مهمی داشت. اقدامات دیالمه در مبارزه با گروه‌های منحرف و مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران منجر به این شد تا در نهایت به دست منافقان در هفتم تیر سال ۶۰ در انفجار دفتر حزب جمهوری به همراه شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران وی به شهادت برسد.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار