سیری در کتاب «سیاست‎گذاری دفاع ملی»

در کتاب سیاست‌گذاری دفاع ملی آمده است: مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها در همه نظام‌های حکومتی، تأمین دفاع و امنیت کشور است و لازمه تحقق این رسالت، سیاست دفاعی است تا منابع قدرت ملی به نحو مؤثر و هماهنگ در این جهت استفاده شود.
کد خبر: ۳۹۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ - 29April 2020

کتاب «سیاست‎گذاری دفاع ملی» به قلم «وحید ریاضی» و «حسین دهقان» منتشر شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «سیاست‌گذاری دفاع ملی» نوشته «وحید ریاضی» و «حسین دهقان»، مفهوم امنیت و امنیت ملی و ابعاد و اهداف آن را در ایران مورد بررسی قرار می‌دهد و ساختار سیاسی یک کشور در ایجاد امنیت را توضیح می‌دهد.

مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها در همه نظام‌های حکومتی، تأمین دفاع و امنیت کشور است و لازمه تحقق این رسالت، سیاست دفاعی است تا منابع قدرت ملی به نحو مؤثر و هماهنگ در این جهت استفاده شود. سیاست دفاعی از اسناد راهبردی مهمی به شمار می‌رود که هدایت‌گر و راهنمای زمامداران حکومت و مدیران دفاعی و امنیتی در سکان‌داری ثبات و امنیت کشور است به‌خصوص در محیط پرچالش و متلاطمی چون غرب آسیا که در کانون اهداف راهبردی قدرت‌های جهانی قرار دارد.

کشور مستقل و مقتدری چون ایران بیش از هر زمان دیگر به تدوین این سند مهم که مشخص کننده خطوط کلی و تدابیر و خط‌مشی‌های حاکم بر برنامه‌ریزی دفاعی است، نیاز دارد. دولت‌ها به منظور هدایت و راهبری امور کشور، ناگزیر از سیاست‌پردازی هستند.

آنچه این کتاب را از دیگر کارهای مشابه متمایز می‌کند، این است که در این اثر تلاش شده تا ضمن مروری بر مفاهیم متنوع جدید و هم‌سو با سیاست، به ادبیات سیاست و سیاست‌گذاری دفاعی نیز پرداخته شود.

نویسنده در پیشگفتار به این مطلب اشاره کرده که مهم ترین وظیفه دولت‌ها در همه نظام‌های حکومتی، تأمین دفاع و امنیت کشور است و لازمه تحقق این رسالت، سیاست دفاعی است تا منابع قدرت ملی به نحو مؤثر و هماهنگ در این جهت استفاده شود.

سیاست دفاعی از اسناد راهبردی مهمی به شمار می‌رود که هدایت‌گر و راهنمای زمامداران حکومت و مدیران دفاعی و امنیتی در سکان‌داری ثبات و امنیت کشور است، به‌خصوص در محیط پرچالش و متلاطمی چون غرب آسیا که در کانون اهداف راهبردی قدرت‌های جهانی قرار دارد.

کتاب حاضر مشتمل بر پنج فصل و هر فصل متشکل از دو بخش است که با توجه به رشته علوم راهبرد دفاعی و جهت دانشجویان دکترای سیاست دفاعی به‌صورت موضوعات مرتبط باهم تدوین شده است . در ادامه به تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سیاست دفاعی، عوامل مؤثر بر سیاست‌گذاری، فرایند سیاست‌گذاری، مبادی و مبانی سیاست‌گذاری دفاعی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.

آنچه این اثر را از دیگر کارهای مشابه متمایز می‌کند این است که مؤلفین تلاش کرده‌اند تا ضمن مروری بر مفاهیم متنوع جدید و هم سو با سیاست، به ادبیات سیاست و سیاست‌گذاری دفاعی در این کتاب بپردازند و با یاری ایده‌ها و اندیشه‌های بکر ولایت‌فقیه و شکل‌دهی تحلیل‌های متمایل به‌واقع، آن‌ها را برای مطالعه بهتر، در دسترس دانشجویان ،پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه دفاع قرار دهند.

قسمتی از متن کتاب:

پارادایم در معنای عام به معنی چارچوب فکری است، ولی در معنای خاص، هر پارادایم محدوده‌ای از عالم هستی و قواعد آن را به روی ما می‌گشاید و پیش‌فرض‌ها و برداشت‌های ما از موضوع‌ها را تعیین می‌کند. ماهیت توجه به کارکردهای پارادایم بسیار جذاب است. هر پارادایمی محدوده‌ای را تعریف می‌کند و در آن محدوده، قواعدی را حاکم می‌سازد که بسیار مهم هستند و تنها با درک عمیق  و بهره‌گیری از آن‌ها موفقیت امکان‌پذیر می‌شود.                                                           

امنیت در زندگی بشر یک پدیده حیاتی است که بدون آن، ادامه حیات انسان با دشواری‌های جدی روبرو خواهد بود. اهمیت امنیت از دیدگاه امام علی (علیه‌السلام) به‌گونه‌ای است که مناطق فاقد امنیت از دیدگاه ایشان بدترین مناطق معرفی می‌شود یا اینکه اگر امر دایر شود میان امنیت نداشتن و پذیرش حکومت ظالم، امام پذیرش حکومت جابر را بر ناامنی ترجیح می‌دهند و می‌فرمایند:

مردم ناگزیرند که حکومتی هرچند بدکاره و ظالم داشته باشند تا امنیت را در جامعه حاکم گردانند. بنابراین، همچنان که تأمین امنیت در حوزه داخلی موردتوجه قرار می‌گیرد، در بعد خارجی نیز تأمین و رسیدن به جامعه امن بشری هدفی است که دولت اسلامی امام علی(ع) به‌سوی آن حرکت می‌کند. زیرا در پرتو وجود امنیت منطقه‌ای وجهانی، زمینه‌های دعوت دینی فراهم می‌آید و مردم می‌توانند با آرامش به کارهایشان بپردازند.»

کتاب سیاست‌گذاری دفاع ملی به قلم وحید ریاضی و حسین دهقان به نگارش درآمد و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ منتشر شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها