به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، تلویزیون به عنوان یک رسانهی عمومی و فراگیر همواره تلاش بر آن داشته تا در برگزاری آیینها و مراسم مذهبی مانند ماه مبارک رمضان سهم قابل توجهی داشته باشد و این امر به راستی شایان تقدیر است. تهیه و تولید و پخش برنامههایی ویژه سحر و افطار و جزءخوانی قرآن کریم، برنامههایی هستند که در تمامی شبکههای محلی و استانی و ملی و فراملی همواره مورد توجه قرار گرفته است. تمام شبکههای استانی برنامههای ویژهی سحری و افطار دارند و شبکههای ملی نیز بر این مهم همت گماردهاند.
از اوایل دههی هفتاد هجری خورشیدی برای این که روزهداران مومن ساعات پس از افطار را در فراغ بال و آسودگی خاطر بگذرانند، تلویزیون تصمیم به پخش سریالهای مناسبتی کرد که اتفاقا از طرف مدیران و هم از طرف مخاطبین مورد استقبال قرار گرفت. سریالهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان تهیه و تولید و پخش شدند اکثرا با مفاهیم و آموزههای ناب دینی همراه بودند و درس آموز زندگی مخاطبان بوده و هستند.
امسال با توجه به شرایط سخت کنونی و اهمیت ماندن در خانه، تلویزیون تلاش داشته سریالهای بیشتری را به آنتن پخش برساند. «سرباز»، «فصل سوم بچه مهندس»، «زیر خاکی»، «پدر پسری»، «گنج راه شیری» و «چایخانهی همزبان» به مناسبت این ایام عزیز شهرالله روی آنتن میروند. اما به راستی چرا تلویزیون زمانبندی مناسب و درخوری جهت پخش سریالهای تلویزیونی ندارد؟ سریالهای گنج راه شیری و چایخانهی همزبان که از دو شبکهی شما و یک پخش میشوند، دقیقا در یک ساعت زمانی روی آنتن هستند و به قولی یک دیگر را ماسکه میکنند. با توجه به این که سریال چایخانهی همزبان فضایی کمیک دارد و زمانش از همهی سریالها کمتر است و به مسالهی حفظ زبان فارسی اشاره دارد میتوانست از شبکهای دیگر مانند شبکهی چهار روی آنتن برود تا این شبکه نیز در ادای دین دراماتیک به این ماه عزیز بی بهره نماند.
اگر چه اقدام تلویزیون برای ساخت و پخش سریالهای مناسبتی به مناسبت این ماه عزیز شایان تقدیر است، ولی توجه به زمانبندی در پخش سریالها نیز باید مد نظر قرار گیرد. گویا رسانهی ملی فقط پخش سریالها از چهار شبکهی اول و دوم سوم و پنجم (تهران) را ملاک قرار داده و به ترتیب زمانی پخش سریالها از دیگر شبکهها توجهی ندارد.
از نکات شایان تذکر اینکه، برخی از سریالهایی که امسال یا سالهای گذشته که به مناسبت ماه رمضان روی آنتن آمدهاند، هرگز مناسبت داستانی با ماه خدا و مفاهیم مذهبی ندارند. در صورتی که همین سریالها در ایام دیگر سال نیز میتوانستند پخش شوند و مخاطب خود را نیز جلب و جذب کنند.
امید است مدیران تلویزیون در رسانهی ملی با توجه به زمان پخش سریالهای تلویزیونی بتوانند مخاطبان بیشتری را در این ایام مبارک پای رسانهی داخلی بکشانند.
انتهای پیام/ 102