ولنگاری فرهنگی/ 5

رد پای «جشن هنر شیراز» در فرهنگ امروز ما/ رسانه ملی باید پاسخ‌گوی بی‌هویتی نسل فردا باشد

اغلب کشورهای دنیا به اتکای رسانه‌های قدرتمندشان و با وجود تاریخ محدودی که دارند سعی می‌کنند با جعل تاریخ هویت‌سازی کنند، درحالی‌که در ایران با اثرگذاری‌ و قدمتی که در بعد ملی و دینی دارد، به دلیل بی‌توجهی برخی از مدیران فرهنگی با مسئله از دست رفتن هویت مواجه هستیم.
کد خبر: ۳۹۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۸ - 28April 2020

رد پای «جشن هنر شیراز» در فرهنگ امروز ما/ رسانه ملی باید پاسخ‌گوی بی‌هویت نسل فردا باشد.گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ در قسمت اول یادداشت «ولنگاری فرهنگی» اشاره شد که برخورد «رسانه ملی» با برخی از بازیگران سریال‌های تلویزیونی که ارزش‌های متعالی جامعه را به سُخره می‌گیرند قابل توجیه نیست، هنرمندانی نظیر بازیگر زن مجموعه «زیرخاکی» که هم‌اکنون در حال پخش است، برگزاری جشن عروسی دختر این بازیگر و کشف حجاب و رقص وی با خوانندگان لس‌آنجلسی در آمریکا عملاً به سخره گرفتن مخاطب تلویزیون است. جالب اینکه شبکۀ پرمخاطب «نسیم» در حرکتی معنادار اقدام به بازپخش قسمتی از برنامه‌ «خندوانه» با حضور این بازیگر می‌کند! مماشات با سلبریتی‌هایی که برای حجاب کمترین ارزشی قائل نیستند پرسشی است که انتظار داریم رسانه ملی پاسخ‌گوی آن باشد.

در قسمت دوم ولنگاری فرهنگی» نیز اشاره شد «انجماد فکری» تعدادی از مدیران و مسئولان فرهنگی سبب شده تا ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آن‌چنان‌که انتظار داریم قوام پیدا نکند. این معضل مهم‌ترین دلیلی است که هنوز نتوانسته‌ایم آن‌چنان‌که باید در صدور انقلاب موفق باشیم.

در قسمت سوم یادداشت این مسئله مورد بررسی قرار گرفت که آثار فرهنگی تولید شده تا چه میزان در مختصات سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ما قابلیت ارزیابی دارد.

در قسمت چهارم یادداشت «ولنگاری فرهنگی» این مسئله مورد بررسی قرار گرفت که چرا رسانه ملی نسبت به تربیت و پروش نیروهای خلاق، مؤمن و انقلابی تا حدی غفلت کرده است که متأسفانه نیروهای مؤمن انقلابی و کارآمد کمتر وارد عرصه تولید شده و به همین دلیل تعداد آثار تولیدی با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چندان قابل توجه نیست.

در پنجمین قسمت از یادداشت «ولنگاری فرهنگی» به مسئله مهم «هویت» پرداخته شده است و این سؤال مورد واکاوی قرار گرفته است که رسانه ملی در مسیر «هویت‌سازی» و «هویت سوزی» به کدام جهت در حرکت است؟

«هویت‌سازی» آنها «هویت‌سوزی» ما

اگر برای مدیران فرهنگی هیچ رسالت و مسئولیتی در نظر نگیریم و همه وظایف آنها را در نظر نگیریم نمی‌توانیم از مسئله مهم «هویت بخشی» بگذریم. اگر رسانه ملی نتواند نسل فردا را نسلی هویت‌مند بارآورد عملاً کاری نکرده است. اگر میان نسل امروز احساس گسست هویتی احساس می‌شود و آنها نسبت به ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دچار بیگانگی شده‌اند نتیجه ریل‌گذاری غلط در بخش فرهنگی است.

همه توفیق‌هایی که در بخش نظامی، پزشکی، علمی و هسته‌ای به وجود آمده را نباید نادیده گرفت اما اگر چرخ فرهنگی بلنگد، نباید انتظار داشت جمهوری اسلامی ایران به جایگاه حقیقی خود خواهد رسید. اگر ایران اسلامی به قدرت مطلق منطقه تبدیل شده و در سطح جهانی نیز دارای اهمیتی ویژه است به‌خاطر مسائل نظامی و دست‌آوردهای علمی است. بخش فرهنگی در این حوزه مطلقاً قدمی برنداشته جز اینکه با دروغ‌پردازی و سیاه‌نمایی برخی فیلم‌سازان جوایزی کسب کند.

تقویت نیروی نظامی بدون رشد فرهنگی چگونه می‌تواند اثرگذار باشد. مطمئناً این رشد جز با هویت بخشی محقق نخواهد شد، وظیفه‌ای که قطعاً نهادهای فرهنگی و در رأس آنها رسانه ملی بر عهده دارد. درحالی‌که رسانه‌های قدرتمند جهان، با ساخت سریال‌های پربیننده خود سعی دارند با روایت‌های جعلی تاریخی برای خود هویت بسازند، چرا بخش فرهنگی ایران با وجود تاریخی طولانی، ریشه‌دار جز در موارد معدود هنوز نتوانسته کاری در خور انجام دهد.

این رویه جز «هویت‌سوزی» چه معنای دیگری دارد. نمی‌توان به یکی دو سریال دل‌خوش بود، مسئله هویت‌بخشی که از کلیدواژه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است حتی از دستاوردهای موشکی مهم‌تر است. بدون داشتن هویت ابداً درکی از این پیشرفت نخواهیم داشت و نمی‌دانیم که این توان موشکی را در چه مسیری به کار ببندیم. خوشبختانه توانایی جوانان هنرمند چه در بخش نرم‌افزاری و چه در بخش سخت‌افزاری در حدی هست که بتواند با رقیبان خارجی خود وارد میدان شوند.

از طرفی سرمایه‌های مالی فراوانی وجود دارد که می‌تواند جوانان مستعد را تأمین کند؛ اما نظارت غلط سبب هدر رفت سرمایه‌های مالی و منابع انسانی می‌شود. سوء مدیریت‌ها سبب می‌شود آثار تولید شود که نه‌تنها اثرگذار نیستند بلکه کمترین استانداردهای هنری را دارا هستند.

هرچقدر رسانه ملی در بحث هویت بخشی منفعلانه‌تر عمل کند، کار سخت‌تری در پیش رو خواهیم داشت و بدون تعارف باید بپذیریم که فاصله نسل فردا با هویت ایرانی ـ اسلامی خویش بیشتر خواهد شد. مدیران فرهنگی این نکته را نیز باید بدانند که کم‌کاری آنها توسط دیگران با ساخت آثار ضد ایرانی و اسلامی خود جبران خواهد شد، امری که محققا به نفع نظام اسلامی ما نخواهد بود. بی‌هویتی خطری جدی برای نسل فردای ما است. نسلی که نه آوینی‌ها را می‌شناسد و نه سلیمانی‌ها را به یاد می‌آورند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار