کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح کرد:

تاثیر کرونا بر افزایش رایزنی‌ها و بهبود مناسبات ایران-امارات

صباح زنگنه معتقد است که شیوع گسترده ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان از جمله در منطقه خاورمیانه، زمینه‌ساز بهبود تعامل و همکاری‌های دو کشور ایران و امارات شده است.
کد خبر: ۳۹۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ - 28April 2020

تاثیر کرونا بر افزایش رایزنی‌ها و بهبود مناسبات ایران-اماراتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، صباح زنگنه در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی در مورد رایزنی های تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و امارات طی دو ماه گذشته، با بیان اینکه شیوع گسترده کرونا و تبعات آن موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را کنار گذاشت و غفلت از آن دارای پیامدها و تبعات فرامرزی است، اظهار داشت: در چنین شرایطی کشورهای منطقه نیازمند افزایش همکاری‌ها با یکدیگر هستند و فاصله‌گرفتن، قهر کردن و یا کاهش روابط کشورها با یکدیگر نمی‌تواند به ایجاد آرامش و سلامت برای مردم منطقه کمک کند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی هماهنگی و همکاری میان کشورهای منطقه از اولویت بالایی برخوردار است چرا که این همکاری‌ها می‌تواند به کشورها کمک کند که هزینه‌ها و مشکلات ایجاد شده در پی این موضوع را به حداقل برسانند، افزود: در این برهه باید کشورها در ارتباط با پیشبرد مسائل موجود در منطقه به خصوص مسائلی که به سلامت انسان‌ها مربوط می‌شود، همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه امنیت موضوعی تجزیه‌ناپذیر است و همکاری و هماهنگی بین کشورها نخستین گام برای ایجاد امنیت فراگیر و همه‌جانبه است که این موضوع با رایزنی و رفت و آمد بیشتر بین کشورها محقق می‌شود، تصریح کرد: شاید بتوان گفت موضوع کرونا و تبعات آن این زمینه را فراهم کرد که تعامل و رایزنی‌های ایران و امارات نسبت به قبل کمی ارتقا یابد و وزرای خارجه دو کشور برای انجام همکاری‌های بیشتر در این زمینه با یکدیگر در دو ماه گذشته دو بار تلفنی صحبت کنند.

صباح زنگنه ادامه داد: کرونا و تبعات حاصل از آن یک هشدار و همچنین یک آگاهی جدیدی را در منطقه و جهان ایجاد کرده است. همکاری برای حل این بحران می‌تواند قابل تسری به سطوح دیگری از همکاری‌ها جهت ایجاد امنیت در منطقه باشد و در واقع می‌تواند این زمینه را فراهم کند که کشورها همکاری‌های منطقه‌ای خود را در عرصه‌های مختلف فراتر از برخی ملاحظات سیاسی پیشین گسترش دهند و این موضوع را می‌توان به روابط ایران و امارات نیز تسری داد.


بنا بر این گزارش، وزیران امور خارجه ایران و امارات طی دو ماه گذشته دو بار به صورت تلفنی صحبت کرده‌اند که آخرین گفتگوی تلفنی آنها در روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه با محوریت مسائل منطقه و همچنین موضوع مبارزه با شیوع ویروس کرونا انجام شد.

در چند سال اخیر روابط ایران و امارات با چالش هایی مواجه بوده چنان که برخی از مقامات اماراتی همسو با مقامات سعودی، در مقاطعی مواضع خصمانه‌ای را علیه کشورمان مطرح کرده‌اند اما اکنون تحلیلگران با اشاره به گفتگوهای تلفنی وزیران امور خارجه و امارات معتقدند که ممکن است فصل جدیدی از روابط ایران و امارات در منطقه به زودی آغاز شود.

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت امارات در اواخر اسفندماه، کمک‌های انسان‌دوستانه خود شامل اقلام بهداشتی و درمانی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا را توسط دو فروند هواپیمای اماراتی عازم ایران کرد.

همچنین در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در ایران با همکاری وزارت امور خارجه امارات عربی متحده، وزارت امور خارجه ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی، یک تیم از سازمان جهانی بهداشت با ۷.۵ تن تجهیزات پزشکی شامل کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، ماسک و دستگاه‌های تنفسی و تجهیزاتی به ارزش ۳۰۰ هزار دلار با یک هواپیمای نظامی اماراتی راهی ایران شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار