وزیر سابق لبنانی:

هدف آمریکا از فشار اقتصادی بر لبنان/ چرایی حملات سیاسی علیه «دیاب»

«حسن مراد» گفت: آمریکا از لحاظ اقتصادی بر لبنان فشار می‌آورد چرا که تصور می‌کند از این طریق، مردم لبنان دست از حمایت از مقاومت بر می‌دارند.
کد خبر: ۳۹۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ - 28April 2020

هدف آمریکا از فشار اقتصادی بر لبنان/ چرایی حملات سیاسی علیه «دیاب»به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تحولات اخیر لبنان باعث شده تا توجه تحلیل گران و کارشناسان مجدداً به اوضاع داخلی این کشور معطوف شود. به تازگی انتقادات شدید حسان دیاب نخست وزیر لبنان علیه ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور خبر ساز شده است.

ماجرا از این قرار است که به تازگی «حسان دیاب» پس از جلسه هیئت دولت لبنان، رئیس کل بانک مرکزی این کشور را به رفتار «مشکوک» درباره پایین آمدن ارزش لیر متهم کرد و اظهار داشت: رئیس بانک مرکزی باید برای ما توضیح دهد که در پشت پرده چه اتفاقاتی برای ارزش واحد پولی لبنان افتاده است.

نخست‌وزیر کنونی لبنان تاکید کرد: طبق اطلاعات به دست آمده، از ماه فوریه، ۵.۷ میلیارد دلار از سپرده‌های بانکی به خارج از کشور انتقال یافته است.

بعد از آن، سعد الحریری رئیس جریان «المستقبل» در واکنش به انتقاد «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان از عملکرد رئیس بانک مرکزی این کشور مدعی شد که دیاب روش انتقامی را در پیش گرفته و دولت وی به زبان نظامی اعلام کودتا کرده است.

منابع آگاه تاکید کردند که ممکن است این تنش‌های سیاسی در نهایت به کف خیابان نیز برسد. این در حالیست که بسیاری از رسانه‌ها به نقش آمریکا در این روند و اعمال فشار بر دولت لبنان اشاره کرده‌اند.

«حسن مراد» وزیر مشاور سابق در دولت لبنان در گفت‌وگویی پیرامون فشار‌های آمریکا بر این کشور اظهار داشت: آمریکا برای اعمال فشار بر حزب‌الله لبنان و این کشور تلاش می‌کند چرا که فکر می‌کند در نهایت حمایت‌ها از حزب‌الله برداشته می‌شود، اما نمی‌داند که مقاومت هست و باقی خواهد ماند و هیچ کسی از کرامت خود و حمایت از مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی به هر قیمتی که باشد دست بر نمی‌دارد.

وی افزود: حسان دیاب تنها دو گزینه پیش رو دارد اول آنکه کاملاً در چارچوب سیستم کنونی لبنان عمل کند و دوم آنکه پا جای پای سلیم الحص نخست وزیر اسبق لبنان بگذارد. البته باید به این مسأله اشاره کنیم جدول کاری حسان دیاب برخلاف دیگر کابینه‌ها، اداری‌تر بوده و می‌تواند لبنان را از این بحران عبور دهد.

حسن مراد تصریح کرد: اقدامات حسان دیاب با سیستم قبلی لبنان متناسب نیست و به همین دلیل همگان نسبت به احتمال موفقیت دیاب در مأموریت خود احساس خطر می‌کنند چرا که این مسأله همه مسئولان از جمله وزرا را در موضع سختی قرار می‌دهد.

وی در خصوص دلایل حملات سیاسی علیه حسان دیاب در داخل لبنان گفت: هدف اصلی از این حملات، تضعیف وی و اعمال فشار بر او و در نهایت استعفای دیاب است. این در حالیست که سیاستمداران لبنانی باید از تمام امکانات و قدرت خود برای عبور از این بحران و کمک رسانی به دولت استفاده کنند. اگر اقتصاد فرو بپاشد به هیچ کسی رحم نخواهد شد چرا که فساد و هدر دادن اموال عمومی ما را به این وضع رسانده و طوری شده که گرسنگی به پشت در‌های لبنان رسیده است.

وی هم چنین تاکید کرد: بدون شک آمریکا از لحاظ اقتصادی و از طریق تمام عوامل خود در لبنان بر این کشور فشار می‌آورد، اما فراموش کرده است که ملت لبنان اراده قدرتمندی دارد و سریعاً با هر وضعیتی خود را وفق می‌دهد.

حسن مراد در خصوص عملکرد دولت لبنان تصریح کرد: ما مطمئن هستیم که دولت لبنان تمام تلاش خود را در کنار مقاومت و ایستادگی ملت لبنان به کار می‌گیرد. البته می‌دانیم که تلاش‌ها برای ناکام گذاشتن اقدامات دولت لبنان متوقف نخواهد شد. من تاکید می‌کنم که اراده، قدرتمندتر از هر پروژه دیگری است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار