دبیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت کرونا:

تقدیم ۱۰۰ شهید خدمت از ابتدای کرونا تا کنون/ احتمال حمله بیولوژیکی منتفی نیست

سردار نصرالله فتحیان با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار کادر پزشکی و ۱۰۰ هزار پرستار در راه مبارزه با بیماری کرونا فعالیت کرده‌اند، گفت: از ابتدای کرونا بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم شده است.
کد خبر: ۳۹۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶ - 28April 2020

تقدیم ۱۰۰ شهید خدمت از ابتدای کرونا تا کنون/ احتمال حمله بیولوژیکی منتفی نیستبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‎پرس، سردار «نصرالله فتحیان» دبیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت کرونا روز سه شنبه در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار داشت: احتمال حمله بیوتروریستی کرونا هنوز وجود دارد و از آنجایی که آمریکایی‌ها، چینی‌ها را متهم کردند و چینی‌ها، آمریکایی را متهم کردند معلوم می‌شود این موضوع به این سادگی‌ها است.

وی افزود: داشتن رهبری حکیم، خردمند و شجاع، داشتن مردم هوشمند، نظام موفق سلامت، بسیج قدرتمند و صدا و سیما که خوب اخبار را منعکس کرد، از نقاط قوت ماست.

فتحیان ادامه داد: از روز اول مواجه با این بیماری همه دستگاه به میدان آمدند؛ نیروهای مسلح قرارگاه امام رضا را تشکیل داده و ایفای نقش کردند و سازمان‌های مردم نهاد و جهادی هرکدام نقش داشتند. ابعاد پنهان این بیماری بیشتر از ابعاد روشن آن است.

دبیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود: بیش از ۱۵ هزار کادر پزشکی و ۱۰۰ هزار پرستار در راه مبارزه با بیماری کرونا فعالیت کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم شده است.

سردار فتحیان افزود: بیش از ۱۵۰ هزار نیروی بهداشتی و ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی در این شرایط ارائه خدمات کرده‌اند.

وی افزود: در مجموعه نیروهای مسلح یک طرحی داشتیم که همواره پادگان‌ها از لحاظ بهداشت فردی و محیطی مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتش، سپاه و ناجا در این حوزه خوب عمل کردند و اپیدمی زیادی در پادگان‌ها نداشتیم.

فتحیان گفت: خلوت سازی زندانی‌ها تأثیر خوبی در جلوگیری از شیوع کرونا داشت و بخشی از زندانی‌ها به مرخصی رفتند و آن بخشی که امکان مرخصی رفتن آنها نبود، کلاس توجیهی برگزار شد و خدا را شکر تا به الان گزارشی از ابتلای آن زندانیان نداشتیم.

دبیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، بیان کرد: ماسک N95 به تعداد کافی در اختیار کادر پزشکی است و لباس‌های حفاظتی به تعداد کافی وجود دارد و الان مشکلی در این حوزه نداریم.

وی ادامه داد: در مورد معتادان متجاهر جلساتی تشکیل شده و تصمیمات خوبی گرفته شده و محلی هم برای نگهداری معتادانی که بعد از جمع آوری به کرونا مبتلا هستند، در نظر گرفته شده است.

به گفته فتحیان، ایران امن ترین کشور در مقابله با کرونا است.

دبیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، بیان کرد: از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی که در ۳۰۰ نقاهتگاه آماده شده است، ۲۰ هزار تخت را نیروهای مسلح آماده کرده اند و ۷ هزار تخت دیگر را هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد آماده کردند و این نشان می‌دهد نیروهای مسلح پشتوانه قوی برای کشور است. بیش از ۶۲ هزار تیم بسیجی در کنار وزارت بهداشت برای غربالگری فعالیت کردند و اگر فعالیت این بسیجیان نبود به این زودی نمی تواستیم به این موفقیت‌ها در زمینه کرونا برسیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکی از اهداف برگزاری رزمایش‌ها شناسایی نقاط ضعف و قوت نیروهای خودی است، در این رزمایش بیولوژیک چه نقاط ضعف و قوتی شناسایی و برای تقویت کدام یک در آینده نزدیک و بلند مدت برنامه‌ریزی انجام شد، گفت: این بیماری هنوز برای تمام دنیا ناشناخته است و کمتر از ۴ ماه از ظهور بیماری در جهان می‌گذرد قطعاً یکی از تجربیاتی بسیار مهمی که در این بیماری داریم افزایش تخت‌های بیمارستانی است، یکی دیگر از درس آموخته‌های ما اضافه کردن ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی به بیمارستان‌ها است و حداقل ۳۰۰ بیمارستان بزرگ در سراسر کشور بتوانند حداقل ۱۰۰ تخت نقاهتگاهی در کنار تخت‌های بیمارستانی خود داشته باشد.

دبیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: ۶۰ بیمارستان نیروهای مسلح در کشور داریم که هر کدام از این بیمارستان‌ها قابلیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخت نقاهتگاهی در کنار تخت‌های خودشان را دارند.

فتحیان ادامه داد: ساخت کیت‌های کرونا دیگر دستاورد ما است و چندین کشور از ما درخواست خرید کیت از ایران را داشته‌اند و در تولید لباس حفاظتی فردی به خودکفایی فردی رسیدم و در موارد ضدعفونی کننده هم تولیدات خوبی داشتیم که اگر موج دوم را مواجه شدیم بتوانیم با آمادگی بالاتری به مقابله بپردازیم.

سردار فتحیان گفت: هنوز هیچ داروی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. مراکز تحقیقاتی زیادی در دنیا برای تولید واکسن و داروی بیماری کووید ۱۹ مشغول کار هستند. در کشور ما هم این تلاش‌ها در حال انجام است. در این ۶۹ روزی که در کشور ما در حال مبارزه با این ویروس هستیم، همه کادر بهداشتی- درمانی و محققان در این بسیج و مبارزه در تلاش بودند و به وظیفه خود عمل کردند.

وی افزود: این بیماری ارکان جهان را از نظر سیاسی، امنیتی، روانشناختی و اقتصادی نشانه رفته است و مردم ایران در این مدت خوب عمل کردند و باید به همه مردم در کشور باید ادای احترام کنیم. البته عده‌ای از مردم هم بودند که نافرمانی کردند که تعدادشان کم بود، نقطه قوت ما نظام سلامت قدرتمندی است که طی ۴۰ سال گذشته پایه‌ریزی شده و به همین علت توانستیم برنامه غربالگری گسترده‌ای را برای بیش از ۷۰ میلیون نفر اجرا کردیم و بیماران و مبتلایان را از جدا کردند و به همین فشار از بیمارستانها کم شد.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت: بسیج نیز نسخه شفابخشی است که در این مبارزه تمام قد حاضر بود. مردم همزمان با کرونا با تحریم‌ها و تحدیدها مقابله می‌کنند و بسیج هم در این میدان مبارزه در خط مقدم است. صدا و سیما هم به وظیفه خود عمل کرد. البته در هر کاری ممکن است نقاط ضعفی هم داریم که باید اصلاح کنیم.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در تأمین ماسک و تجهیزات لازم و مشاوره به مردم به میدان آمد که البته مورد بی مهری هم قرار گرفتند که شایسته نبود. هلال احمر و خیرین هم خوش درخشیدند، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مردم خیر برای کمک به بیمارستان‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی و محافظتی و تجهیزات آی سی یو هزینه کردند. این روحیه ستودنی است که در این شرایط به سلامت مردم اولویت دادند. شهرداری، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و همه سازمان‌های دولتی و مردمی در این بحران به میدان آمدند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار