معرفی کتاب/

تاریخ شفاهی «مرتضی قربانی» منتشر شد

کتاب تاریخ شفاهی سردار «مرتضی قربانی» با عنوان «در مسیرپیروزی» توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شد.
کد خبر: ۳۹۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۱ - 30April 2020

تاریخ شفاهی «مرتضی قربانی» منتشر شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «در مسیر پیروزی» که به کوشش «امیر رزاق‌زاده» شده است نگاهی دارد به زندگی سردار «مرتضی قربانی» از رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ تحمیلی.

این کتاب در 18 فصل شامل: «از کودکی تا دفاع مقدس»، «مقاومت در خرمشهر»، «اشغال خرمشهر»، «عملیات در کوی ذوالفقاری و محور ایران گاز»، «تشکیل محورهای مقاومت در آبادان»، «عملیات‌های تپه مدن»، «عملیات ثامن الائمه (س) و شکست حصر آبادان»، «تدارک عملیات طریق‌القدس»، «عملیات طریق‌القدس و آزادسازی بستان»، «»نبرد چزابه و آمادگی برای عملیات فتح‌المبین»، «عملیات فتح‌المبین و آزادسازی مناطق غرب کرخه»، «طراحی عملیات بیت‌المقدس»، «مرحله اول و دوم عملیات بیت‌المقدس»، «مرحله سوم و چهارم عملیات بیت‌المقدس»، «عملیات رمضان» و «عملیات محرم» تنظیم و تدوین شده است.

«در مسیر پیروزی» پیش رو حاصل 16 جلسه گفت‌وگو با سردار مرتضی قربانی است که در سال‌های 1388 تا 1391 انجام شده است. بررسی عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، محرم و رمضان از مباحث کلی این کتاب است.

در مقدمه کتاب آمده است:

«معلومات فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی که در عملیات‌ها و خطوط مقدم نقش اصلی ایفا می‌کردند و در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشتند ، گنجینه‌ای ارزشمند و مستند از ناگفته‌هاست. با تکیه بر این اطلاعات است که می‌توان لایه‌ها و زوایای مختلف نظامی و عملیات‌ها را پیش رو محققان و صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به این حوزه قرار داد و به‌پرسش‌های نسل‌های پس از جنگ، پاسخ‌هایی در خور داد.

همچنین از طریق این روایت‌هاست که سایر ابعاد این رخداد از جمله عقلانیت نهفته اتخاذ شده و اجرای آنها و شجاعت بی‌نظیر فرماندهان و رزمندگان برای تحقق اهداف عملیات‌ها به روشنی به تصویر کشیده می‌شود.»

بخشی از متن کتاب:

«می‌توانم بگویم دلیل اصلی تسلیم نشدن نیروهای عراقی در خرمشهر این بود که تیپ 25 کربلا و تیپ 55 هوابرد شب اول به شلمچه رسیدند. صبح روز اول عملیات وقتی که با موتور به پل عرایض رفتم، نتوانستم توی شهر بروم، چون در این محدوده درگیری و زدوخورد شدیدی بود. وقتی که می‌خواستم برگردم، در اینجا گیر کردم، با خود گفتم اینجا را چطور می‌توانم باز کنم؟

با دو نفر از نیروهای کادر به خط مقدم درگیری رفتیم تا منطقه را شناسایی کنیم و ببینیم وضعیت چطور است. نیروهای آنجا مدام می‌گفتند که عده‌ای از بچه‌های ما شهید و عده‌ای هم مجروح شده‌اند، نیرو و مهمات نداریم و آتش سنگین توپخانه و گلوله مستقیم تانک دشمن رویمان است.

جلو رفتم، ولی دیگر نتوانستم به تانک‌هایی که نیروهایمان زده بودند، نزدیک بشوم. به همین دلیل مسافت چهارصد، پانصد متر تا گوشه شلمچه را به صورت سینه‌خیز از بین شهدا و مجروحان جلو رفتم. دشمن مدام تیر می‌زد و مثل باران تیر می‌بارید.

عراقی‌ها لحظه‌ای دستشان را از روی ماشه‌های سلاح‌هایشان برنمی‌داشتند و از آتش همدیگر پشتیبانی می‌کردند. نزدیک که شدم، دیدم عراقی‌ها با هدف قرار دادن نیروهای ما در نزدیکی شلمچه که کنار جاده مقاومت می‌کردند، بیشتر آنها را شهید یا زخمی کرده‌اند.»

«در مسیر پیروزی، تاریخ شفاهی مرتضی قربانی» در 479 صفحه مصور به کوشش «امیر رزاق‌زاده» تدوین و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در 2000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها