یادداشت/ سونیا تقی‌زاده

خلیج فارس مهمترین منطقه ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک دنیا

منطقه خلیج فارس از معدود مناطقی در جهان است که از سه بعد ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک مورد توجه دنیا قرار دارد.
کد خبر: ۳۹۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ - 29April 2020

خلیج فارس مهمترین منطقه ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک دنیابه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، به مناسبت سالروز گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، «سونیا تقی‌زاده» کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی به اهمیت خلیج فارس در حوزه‌های مختلف پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

منطقه­ خلیج ­فارس با هشت کشور در حاشیه­ آن (ایران، عراق، عربستان، کویت، قطر، عمان، امارات متحده­عربی، بحرین)، خلیج­ فارس و تنگه­ هرمز، در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می­‌توان گفت از معدود مناطقی در جهان است که از سه بعد ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک مورد توجه قرار می‌­گیرد و در غالب نظریات محوری علم ژئوپلتیک، از جمله نظریه­ هارتلند (قلب زمین) مکیندر، هاووس هوفر، ریملند اسپایکمن، قدرت دریایی آلفرد ماهان و غیره از جایگاه ویژه‌­ای برخوردار است.

در باب اهمیت منطقه خلیج ­فارس به سه عنوان اساسی می‌­رسیم:

  الف) اهمیت جغرافیایی خلیج­ فارس

به قول ژنرال بازنشسته­ اتریشی «بوردیس فون لوهازن»، خاورمیانه مرکز دنیای قدیم است و خلیج ­فارس«مرکز مرکز» است.اگر به اطلس جفرافیای جهان نگاهی داشته باشیم می­‌بینیم که از یک طرف ایران به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب، و از طرف دیگر شبه جزیره­ عربستان دو آبراه مهم خلیج­فارس-دریای عمان و دریای سرخ را در سواحل خود دارد و از طریق دریای عرب به اقیانوس هند متصل است و از سه تنگه­ی استراتژیک اقیانوس هند، یعنی مالاگا، باب­المندب و هرمز، دو تنگه­ی اخیر متصل به شبه جزیره عربستان می­‌باشد و به گفته­‌ی آلبوکرک مهاجم پرتقالی؛ هر کس بر این سه تنگه تسلط داشته باشد بر جهان مسلط است.

  ب) منابع طبیعی خلیج ­فارس

خلیج ­فارس به علت داشتن منابع عظیم نفت و گاز، یک منطقه ثروتمند محسوب می‌­شود. در دست داشتن حدوداً 565 میلیارد بشکه ذخیره نفتی که این مقدار معادل 63 درصد از کل ذخایر 596/5 میلیارد بشکه نفت شناخته شده جهان است، خود گویای همه چیز است. علاوه بر نفت؛ میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که در سال­های اخیر رقابت شدیدی را جهت خرید و کسب امتیاز برای تامین انرژی بین اروپای شرقی و آسیاس مرکزی و جنوبی، به راه انداخته است. توجه به این نکته نیز ضروری است که ذخایر نفتی بسیاری از کشورهای جهان در دو الی سه دهه آینده کاهش می­یابد و ذخایر نفتی چهار کشور مهم خلیج ­فارس یعنی ایران، عراق، کویت و عربستان اهمیت بیشتری می­‌یابد.

ج) بازار منطقه‌­ای خلیج­ فارس

بازار فروش کالاهای مصرفی و سرمایه‌­ای، بازار فروش خدمات به دو صورت مشاوره‌ای و تخصصی و نیروی کار ماهر، غیر ماهر و نیمه ماهر، ورود و خروج سرمایه به اشکال مختلف؛ نقش کلیدی در متعادل کردن تراز پرداخت­های خارجی کشورهای مختلف جهان بویژه کشور­های صنعتی دارد.                                                                                                                                

عوامل گفته شده در بالا، بعلاوه بسیاری عوامل ریز و درشت دیگر در طول تاریخ خلیج ­فارس بویژه از زمان کشف نفت در این منطقه، منتج به این امر شده‌اند که قدرت­‌های فرا منطقه‌­ای بخصوص قدرت­‌های صنعتی واردکننده انرژی از حوزه­ی خلیج ­فارس و در راس آنان ایالات متحده آمریکا، همواره در صدد نفوذ و اعمال نظرات خود در سیاست‌­های داخلی کشورهای خلیج ­فارس باشند. می­‌توان مهمترین دلایل این امر را تسلط بر منابع انرژی، امنیت انرژی و برتری اسرائیل در منطقه دانست. در همین راستا آمریکا استراتژی خود را آشکارا اینگونه بیان می­کند که امنیت آمریکا در گرو امنیت خلیج­ فارس است.

در نتیجه استراتژی آنها همواره توسعه نظامی‌­گری و امنیتی کردن منطقه بر پایه­‌ی سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» استوار بوده است. این تفرقه‌­ها همیشه و به انحاء مختلف وجود داشته؛ گاهی به بهانه­ی دوگانه عرب - عجم و ایجاد تنش و درگیری میان کشورهای عربی و ایران برسر حقوق جزایر سه گانه یا جعل نام خلیج ­فارس به خلیج­عربی برای ایجاد اختلاف میان کشورهای عربی در جنگ اعراب و اسرائیل، دوگانه شیعی - سنی، ایجاد اختلاف بین کشورهای عربی، راه‌­اندازی جنگ­‌های نیابتی در منطقه خلیج­ فارس، خلق و حمایت از گروه­‌های تروریستی مثل القائده، داعش و...

در پایان باید گفت: تبدیل شدن منطقه­‌ی حساسی مثل خلیج ­فارس به کانون اختلافات و بحران­‌های منطقه­‌ای و بین­‌المللی، استراتژیست­ها و نخبه­گان سیاسی، اقتصادی و نطامی کشورهای حوزه خلیج­ فارس را بر آن می­دارد که اعتراف کنند، تنها راه نجات منطقه از این شرایط و جلوگیری از نفوذ قدرت­های فرامنطقه‌­ای و حفظ استقلال سیاسی خود؛ تمرکز بر دکترین همگرایی منطقه‌­ای است. به ویژه میان دو قدرت و رقیب اصلی در منطقه یعنی ایران و عربستان.

منابع

- الهی، همایون، خلیج فارس و مسائل آن، نشر قومس 1390

- مجتهدزاده، پیروز، کشورها و مرزها در منطقه ژئوپلتیک خلیج ­فارس، وزارت امورخارجه 1371

- وب سایت رسمی مرکز مطالعات خلیج­ فارس http://www.persiangulfstudies.com/

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار