گزارشی از تلاش دشمنان برای تخریب فرهنگ شهادت؛

نقش فرهنگیان در صیانت از فرهنگ ایثار و شهادت

با اینکه دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای تخریب فرهنگ ایثار و شهادت دست به هر کاری می‌زنند، اما ملت ایران همواره در مواقع بحرانی، با استفاده از تجارب دوران جنگ بر مشکلات و بحران‌ها فائق آمده است و در این میان نقش معلمان و فرهنگیان بیش از پیش نمود یافته است.
کد خبر: ۳۹۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸ - 02May 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: دوران دفاع مقدس دورانی طلایی بود که در تاریخ ایران به ثبت رسید. در آن دوران کشور‌های غربی با حمایت همه‌جانبه از رژیم بعثی عراق تمام تلاش خود را کردند تا مانع گسترش پیام انقلاب اسلامی بین کشور‌های مختلف جهان شوند، اما با همدلی، روحیه جهادی و ایثار و شهادتی که رزمندگان داشتند این توطئه و برنامه آن‌ها عملی نشد و رزمندگان اسلام بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، موفق به غلبه بر دشمن بعثی شدند که این موفقیت با توجه به کمبود تجهیزات و نیروی انسانی نسبت به دشمن، تعجب جهانیان را در پی داشت. وجود روحیه ایثار و شهادت بین رزمندگان و همدلی و رفاقت حاکم بین آن‌ها در جبهه‌ها، رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بود و تداوم همین روحیه درحال حاضر نیز بین ملت ایران به‌خصوص جوانان انقلابی منجر به این شده تا دشمنان قسم خورده ایران اسلامی، فکر حمله نظامی را از سر بیرون کنند.

وجود روحیه ایثار و شهادت بین ملت ایران و روحیه دفاع از کشور اسلامی، دشمنان را به این فکر انداخت تا به فشار‌های اقتصادی و فرهنگی به ملت ایران روی آورند؛ چراکه نفوذ فرهنگی می‌تواند جامعه و جوانان یک کشور را از هویت دینی و روحیه معنوی که دارند دور کند. هدف آن‌ها در سال‌های اخیر ناامید کردن جوانان از توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و کشیدن آن‌ها به سمت سبک غربی بود، لذا به این فکر افتادند تا با تولید برنامه‌های مختلف در رسانه‌هایشان مردم را نسبت به دوران دفاع مقدس و ارزش‌های آن دوران و تجاربی که می‌توانیم از آن دوران کسب کنیم دور کنند.

امروزه نه تنها در داخل کشور بلکه دشمنان نیز به این موضوع پی بردند که دوران دفاع مقدس چه تجاربی را می‌تواند به‌ویژه در مواقع بحرانی و بروز مشکلات در اختیار جوانان قرار دهد، لذا به کمک عناصر داخلی‌شان، برنامه‌های مدونی را برای دور کردن مردم از دوران دفاع مقدس پایه‌ریزی کردند. یکی از این موارد دور کردن کودکان و نوجوانان از مطالبی است که در کتب درسی به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازد. اوایل سال ۹۵ بود که حذف درس شهید فهمیده از کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم تحصیلی تعجب همگان به‌ویژه خانواده شهدا و دوست‌داران دوران دفاع مقدس را برانگیخت.

وقتی دشمنان برای فراموش شدن دفاع مقدس دست به هر کاری می‌زنند/ حذف‌کنندگان درس شهید فهمیده از کتب درسی چه پروژه‌ای را دنبال می‌کردند؟

در این کتاب، درسی با عنوان رهبران کوچک که به مرور زندگی‌نامه و اقداماتی که نوجوانان در دوران دفاع مقدس انجام داده بودند، حذف شد و جالب اینجا بود که مدیرکل وقت دفتر تألیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش به جای پاسخگویی به اذهان عمومی، دلیل این کار را این‌گونه بیان کرد که زندگی‌نامه شهید فهمیده در کتاب مقطع تحصیلی سوم ابتدایی به‌طور مفصل آمده است. درحالی که مطلبی که از کتاب مقطع ششم حذف شده بود، به اظهارنظر‌ها و اقدامات این شهید والامقام پرداخته بود؛ بنابراین در این سال‌ها دشمنان به خوبی فهمیده‌اند که اگر جلوی انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نوجوانان را بگیرند، می‌توانند از طریق فضای مجازی فرهنگ غربی خود را به آن‌ها بیاموزند. به همین دلیل نفوذ فرهنگی تا جایی پیش رفت که درس شهید فهمیده از کتب درسی حذف شد و دشمنان از آنجا که شهید فهمیده الگوی اکثر دانش‌آموزان بود، درست به سمت حذف موضوعی رفتند که جلوی آشنایی نسل جدید با افکار خداجویانه شهید حسین فهمیده را بگیرند.

با اینکه بخش‌های حذف شده درس حسین فهمیده بعد‌ها به کتب درسی بازگشت، اما اینکه مسئولان با چه دلیل و منطقی این کار را انجام داده بودند جای سوال دارد و قطعاً تاریخ این کار ناپسند را هرگز فراموش نخواهند کرد.

دور کردن فکر آحاد مردم از یاد و خاطره شهدا به همین‌جا ختم نشد و دو سال بعد از حذف مطالبی با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت از کتب درسی که هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز در پی داشت، شهرداری تهران در سال گذشته در اقدامی نسنجیده و تعجب‌برانگیز اقدام به حذف واژه شهید از تابلو‌های برخی معابر و کوچه‌ها و حتی ایستگاه‌های اتوبوس کرد.

اقدام دیگری که دشمنان ایران اسلامی برای عدم توجه دانش‌آموزان به فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌ریزی کردند، تدوین سند ۲۰۳۰ بود که خوشبختانه در کشورما به تصویب نرسید که این سند نیز به وضوح فرهنگ ایثار و جهاد را تخریب کرده است؛ بنابراین دشمنان ما هیچ‌گاه دست نگه نخواهند داشت و تمام تلاش خود را می‌کنند تا مانع انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید شوند، اما وظیفه همه ما این است که حداقل با زنده نگه داشتن یاد و خاطره دوران دفاع مقدس و شهدا، توانسته باشیم تا از اقدامات و رشادت‌های رزمندگان و شهدا که موجب امنیت امروز ما شدند، نهایت تشکر را بکنیم و در این میان نقش معلمان و فرهنگیان به عنوان نگهبانان عرصه تزکیه تربیت نسل‌های جوان، بیش از پیش جلوه می‌کند.

لذا وقتی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای تخریب دوران دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به‌ویژه بین دانش‌آموزان هستند، منطق حکم می‌کند که ما بیشتر به سمت این فرهنگ برویم تا بتوانیم در مواقع ضروری از آن نهایت استفاده را بکنیم.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار