به‌مناسبت روز معلم؛

نگاهی گذرا به زندگینامه‌ی تعدادی از شهدای معلم لرستان

فرارسیدن روز معلم و سالروز شهادت استاد «مرتضی مطهری» فرصت مغتنمی است تا با برخی از شهدای معلم لرستان آشنا شویم.
کد خبر: ۳۹۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ - 01May 2020

 به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، به مناسبت فرا رسیدن   شهادت استاد «مرتضی مطهری» و روز معلم نگاهی گذرا به زندگینامه چند تن از شهدای معلم لرستانی داریم که در ادامه آمده است:

 شهید «علیرضا حیدریان سرابی»:

«علیرضا حیدریان سرابی» در دوم آذر ۱۳۳۹، مصادف با ولادت امام هشتم در شهرستان خرم آباد به دنیا آمد. پدرش اسماعیل و مادرش مهرانگیر نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. کارمند نهضت-سوادآموزی بود. سال ۱۳۶۰ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. و در مسجد جوادالائمه تحت آموزش های شهید محراب مرحوم آیت الله مدنی قرار گرفت و با خط سرخ آل علی (ع) آشنا شد. در سال ۱۳۵۶ پس از ختم مراسمی که به مناسبت چهلم شهدای تبریز در خرم آباد منعقد شده بود، در معیت شهید بزرگوار سیدفخرالدین رحیمی از مسجد خارج و توسط ساواک دستگیر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هنر عکاسی و فیلم برداری پرداخت و وقایع مهم انقلاب را به تصویر کشید. پس از فعالیت های زیاد در ارگان های مختلف، در آخرین روزهای حیاتش مسئولیت روابط عمومی نهضت سواد آموزی لرستان را به عهده گرفت. دوازدهم آذر ۱۳۶۱، در ابوغریب توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. مزار او در زادگاهش واقع است. برادرش غلامرضا نیز به شهادت رسیده است.

شهید «مرتضی پاینده»:

«مرتضی پاینده» در هفدهم اردیبهشت سال ۱۳۲۶ در خانواده ای مذهبی و معتقد در شهرستان بروجرد متولد شد. تحصیلات خود را در همین شهر به پایان رساند.

شهید پاینده در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی، هم پای امت حزب الله و مردم بروجرد در تظاهرات شرکت می کرد. عشق به مردم و روحیه ی همکاری در وجودش موج میزد. به فقرا و مستضعفان و محرومان کمک می کرد و خود را وقف مردم می نمود. به دانش آموزان و درس و بحث علاقه فراوان داشت و بیشتر وقت خود را صرف این امر مهم می کرد.

تا پایان دوره متوسطه درس خواند و در رشته تجربی دیپلم گرفت. معلم بود. بیستم اسفند ۱۳۶۳، در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر اصابت ترکش و خفگی ناشی از ماندن زیرآوار به شهادت رسید. مزار وی در همان شهرستان واقع است. خواهرش ناهید نیز به شهادت رسیده است.

شهید «جواد سرمالیان»:

«جواد سرمالیان» در سال ۱۳۳۹ در خانواده ای متدین در شهرستان پلدختر به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در همین شهر طی نمود و در سال ۱۳۵۷ با قبولی در مرکز تربیت معلم، در رشته ی ریاضیات ادامه ی تحصیل داد و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم شد. سال ۱۳۶۰ رسما مشغول به تدریس گردید. عشق به تدریس و تلاش برای حل مشکلات دانش آموزان باعث شد تا از طرف اداره به عنوان معلم نمونه ی اخلاق و تدریس انتخاب شود. شهید شیفته ی امام حسین (ع) بود و دو فرزند به نام های حسین و حسام دارد. عشق به امام حسین (ع) سبب شد تا خانواده و تعلقات دنیا را رها کرده و به جبهه های نبرد حتی دو با ارادت و علاقه به سالار شهیدان، با خصم زبون بجنگد و سرانجام در وعمر در عملیات بیت المقدس ۲ به درجه ی رفیع شهادت برسد.

شهید «عبدالرضا جديدالاسلامی»:

«عبدالرضا جدیدالاسلامی» در سال ۱۳۴۴ در خانواد‌های مذهبی دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران کودکی وارد دبستان شد. دوران تحصیل خود را تا پایان مقطع متوسطه با جدیت و نمرات قابل تحسین پشت سر گذاشت. پس از اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۶۳ وارد مرکز تربیت معلم شهرستان بروجرد شد. شهید در کنار تحصیل، در امور کشاورزی به والدین خود کمک می‌نمود. وی دارای فضایل اخلاقی و رفتاری پسندیده بود.

شهید علاوه بر درس و کار، ورزشکار لایقی بود و به ورزش کشتی علاقه‌ی زیادی داشت. از دوران کودکی اهل مسجد و نماز بود و به مسائل مذهبی علاقه‌ی خاصی نشان می‌داد. به روحانیت احترام می‌گذاشت و به دوستان خود سفارش می‌کرد که از راه روحانیت و امام خارج نشوند که دین امروز ما مرهون زحمات علما در طول تاریخ است؛ و همیشه توصیه به پیروی از امام (ره) و حفظ انقلاب و دست آورد‌های آن می‌نمود. در جریان جنگ تحمیلی برای دفاع از اسلام و انقلاب و وطن، چند مرحله در جبهه‌های حق علیه باطل حضور پیدا کرد و به ندای مقتدای خود حضرت امام (ره) لبیک گفت. این بار از سنگر دانشگاه عازم جبهه گردید. در این مرحله در منطقه حاج عمران در بیست و پنجم اردیبهشت ۱۳۶۵ به آرزوی خود که شهادت در راه خدا بود، نایل آمد و روحش عاشقانه به معشوق خود پیوست.

 شهید «ایوب شیرخانی»:

«ایوب شیرخانی»در سال 1341 در شهرستان هرسین استان کرمانشاه دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی خود را در شهرستان نورآباد به پایان رساند. دوران راهنمایی را در مدرسه ی رازی و دوران دبیرستان را در دبیرستان شریعتی نورآباد به پایان برد. سپس برای ادامه ی تحصیلات عالی به خرم آباد آمد.

شهید شیرخانی مرد عمل و نمونه ی صبر و مقاومت و ایثار بود. او در جبهه های نبرد دائما به تلاوت قرآن مشغول بود. در شب عملیات هنگامی که ساعت ۴ بعدازظهر از خواب بیدار شد، به یکی از همرزمان خود گفت: «یکی از شهیدان به خوابم آمد. خانه ی تمیز و سفیدی داشت، به طوری که نمونه ی این خانه را هرگز ندیده بودم. بوی گلاب و مشک سراسر اطاق را فرا گرفته بود. من یقین دارم که از این سفر برنمی گردم. تا این که در همان عملیات، یعنی عملیات حاج عمران به درجه ی رفیع شهادت نایل آمد.

شهید «حیدر سلیمانیان»:

«حیدر سلیمانیان» به سال ۱۳۴۱ در دورود متولد گردید. در سال ۴۸ پا به مدرسه نهاد و از زمانی که قدری به خواندن و نوشتن مسلط شد، به یادگیری مقدمات و روخوانی قرآن مجید پرداخت. با آغاز راهپیمایی ها و اعتصابات در مدارس، وی از جملهی شرکت کنندگان در تظاهرات بود. بعد از پیروزی انقلاب، با تشکیل بسیج مستضعفین، جزو اولین نیروهایی بود که این نهاد را در این شهر پایه گذاری نمود. در سال ۱۳۶۰ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و سپس برای گذراندن آموزش های عقیدتی، عازم اهواز گردید. در تابستان ۶۱ در عملیات منطقه ی قصر شیرین شرکت نمود. در سال ۶۲ مجددا به جبهه اعزام گردید و سرانجام در عملیات کربلای ۵، برای بار سوم به جبهه رفت و از ناحیه سر مورد اصابت تیر دشمن قرار گرفت و در همان لحظات اول به درجه ی رفیع شهادت نایل گردید.

شهید «محمد جواد توکلی»:

«محمد جواد توکلی» در سال ۱۳۳۸ در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرستان الیگودرز به پایان رسانید و در سال ۱۳۵۶ در رشته علوم و معارف اسلامی دانشگاه مشهد مقدس مشغول به تحصیل گردید. شهید توکلی در مدت تحصیلات دانشگاهی و قبل از آن، به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) مبارزات خود را با حکومت سفاک پهلوی شدت بخشید و بارها در مشهد و الیگودرز به زندان افتاد.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به خدمت جهاد سازندگی در آمد. پس از شروع جنگ تحمیلی، به مدت ۲۴ ماه از طرف بسیج الیگودرز و جهاد دانشگاهی مشهد، به جبهه ها اعزام گردید و طی این مدت بارها مجروح شد.شهید عزیز در سال ۱۳۶۳ مدرک لیسانس معارف اسلامی را دریافت نمود و به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآمد. عشق به امام و انقلاب اسلامی سبب شد تا کار را رها کرده و در مناطق عملیاتی حضور پیدا کند و سرانجام پس از سالها تلاش و کوشش ومجاهدت در راه اعتلای میهن، در منطقه ی عملیاتی حاج عمران ندای حق را لبیک گفت و به درجهی رفیع شهادت رسید.

شهید «عباس برجی پور»:

«عباس برجی پور» در آبان سال ۴۵، در طرهان ده بازوند به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در روستای پران پرویز طی نمود و با مشکلات زیاد دوران راهنمایی را در پلدختر سپری کرد و دوران دبیرستان را در خرم آباد گذرانید. از ویژگی‌های ایشان، احترام نسبت به پدر و مادر بود که همین خصلت موجب ایجاد علاقه‌ی زیادی بین او و والدینش گشت. ایشان علاقه‌ی خاصی به امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی داشت و در مراسم عزاداری امام حسین، فعالانه شرکت می‌نمود. در کمک به خانواده و انجام دعای کمیل بسیار کوشا بود و سرانجام در بیست و هفت دی سال ۱۳۶۵ به درجه‌ی رفیع شهادت نائل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار