به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نهضت تاریخی و حرکتبخش حضرت امام خمینی (ره) که عملاً از 15 خرداد 1342 آغاز شد تا سالها و دهههای بعد همچنان برای کشورهای اسلامی پویا و زنده و آزادیبخش خواهد بود؛ اما جرقههای آغاز این نهضت جهانی را نباید در قیام خرداد 1342 جستجو کرد، تقریباً دو دهه پیش از این تاریخ، یعنی در 15 اردیبهشت سال 1323 امام راحل، با بصیرت، هوشیاری بیمثال خود که آگاه به حوادث و مسائل سیاسی زمان خود بودند، اولین بیانیه سیاسی خود را برای بیداری روحانیون و مردم مسلمان ایران صادر کردند.
این بیانیه که در «جلد اول صحیفه امام (ره)» نیز آورده شده، خطاب به روحانیون به نگارش درآمده است. این بیانیه نگاهی نقادانه به مسائل روز و تذکری هشداردهنده به علما است؛ علمایی که باید در خط مقدم مبارزه با استعمار قرار داشته باشند اما به دلیل برخی مصلحتاندیشیها سکوت کرده و چشم بر ظلم شاه پهلوی بستهاند و یا اگر معترض هستند آن را علنی نمیکنند.
این نامه در اوج قدرت رضاخان و حمایت گسترده غرب و شرق از این شاه خائن صادر شد. نامهای که بیداری روحانیون، اعلام برائت از شاه، قیام لله، پرهیز از قیامهای شخصی برای رفع ظلم و مبارزهای که رنگ و بوی جاهطلبی داشته باشد از مهمترین مؤلفههای آن است.
متن این بیانیه که در ادامه میآید، با گذشت بیش از هفت دهه از نگارش آن هنوز تازگی دارد و حرف زمانه ما و همه مسلمانان جهان است. شاید اگر بگویم دلیل برخی مشکلات موجود در انقلاب اسلامی در این بیانیه آورده شده سخنی به گزاف نگفتهایم. مطالعه دقیق و موشکافانه به این بیانیه میتواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.
قیام لله
«بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی. خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیلالرحمن را به منزل خلت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده:
خلیل آسا درِ علمالیقین زن ندای «لا احبّ الآفلین» زن
قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتمالنبیین ـ صلی الله علیه و آله ـ را یکتنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و بهجای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أو أدنی رساند.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را بهطوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوتپرست پشتمیزنشین شدند.
قیام برای شخص است که یک نفر ... بیسواد را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده.
قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزهگرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچکس درنمیآید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید.
قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حقپرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان باناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
انّ لله فی ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزهگرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بی سر و پا را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب ـ روحی له الفداء ـ آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟
ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام میکردند.
خوب است دینداری را دستکم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که بهحق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بیدین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سختتر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله.»
سید روح الله خمینی
11 شهر جمادی الاولی 1363/ 15 اردیبهشت 1323
انتهای پیام/ 161