دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تجلی کارکرد اجتماعی مساجد در مبارزه با «کرونا»/ گروه‌های جهادی که با استفاده از تجارب دفاع مقدس به مقابله با کرونا رفتند

با اینکه مساجد پایتخت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از دو ماه است که تعطیل هستند اما گروه‌های جهادی این مکان‌های معنوی را به محلی برای آغاز اقدامات جهادی در این ایام بحرانی تبدیل کرده‌اند که نتایج مثبتی را نیز در پی داشته است.
کد خبر: ۳۹۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱ - 06May 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: ویروس کرونا بیش از دو ماهی است که در کشور ما شیوع پیدا کرده است و قدرت سرایت بالای این ویروس منجر به این شد تا دولت بسیاری از مشاغل و اماکنی را که ازدحام در آنها بالاست، تعطیل کند.

یکی از مکان‌هایی که در همان روز‌های ابتدایی شیوع این ویروس در کشور تعطیل شد، مساجد بودند، اما با وجود تعطیلی مساجد و نماز‌های جماعت، جوانان انقلابی در قالب گروه‌های جهادی برای بسته‌بندی ارزاق و اقلام بهداشتی در مساجد گرد هم آمدند تا به یاری مردم به‌ویژه ساکنان مناطق محروم بشتابند.

از طرفی بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توزیع کمک‌های مومنانه در ماه مبارک رمضان و ملحق شدن به پویش همدلی، اکثر گروه‌های جهادی با تلاشی مضاعف به یاری هموطنان شتافتند و این‌گونه بود که مساجد به پایگاه گروه‌های جهادی برای برنامه‌ریزی جهت ارائه خدمت به مردم تبدیل شدند.

یکی از کارکرد‌های مساجد، کارکرد اجتماعی آن است و این کارکرد در روز‌های فعلی که مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر از گذشته بین مردم احساس شد. مساجد در دوران دفاع مقدس نیز به مکانی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی تبدیل شده بود و افرادی که توانایی اعزام به مناطق جنگی را نداشتند، با حضور در مساجد در بخش پشتیبانی و حمایت از رزمندگان در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کردند. در حال حاضر نیز گروه‌های جهادی با بهره‌گیری از آن دوران، مساجد را به عنوان محلی برای شروع رزمایش همدلی انتخاب کردند.

گروه جهادی «بعثت» یکی از گروه‌هایی است که با آغاز شیوع ویروس کرونا در پایتخت به‌صورت خودجوش به حالت آماده‌باش درآمد. این گروه در محله کوی بیمه حوالی فاز یک شهرک اکباتان قرار دارد و در مسجد بعثت محله اکباتان مستقر است و با ۱۰۰ نیروی جهادی و انقلابی که دارد، توانسته‌ علاوه بر ضدعفونی کردن محله، ارزاق مورد نیاز مناطق محروم پایتخت را در حد توان تأمین کند.

«امیر شهبازی» مسئول این گروه جهادی درباره اقداماتشان در حوزه کمک‌های مومنانه و رزمایش همدلی به خبرنگار گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس گفت: بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اجرای رزمایش همدلی در ماه مبارک رمضان، گروه ما در حد توان توانست اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده و ارزاق مورد نیاز مانند روغن، برنج، شکر، قند و... را تهیه و بعد از شناسایی افراد نیازمند در منطقه خُلازیر تهران، بین آن‌ها توزیع کند. این اقدام تاکنون در پنج مرحله انجام شده است و در کنار این کار، جهادگران غذا‌های گرم را نیز قبل از شروع ماه مبارک رمضان بین نیازمندان توزیع کردند و برنامه داریم تا برنامه‌های افطار را نیز در منطقه مذکور اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه ساکنان محله خُلازیر تهران وضعیت معیشتی مناسبی ندارند، ادامه داد: مشکلات مناطق حاشیه‌نشین و جنوب تهران بسیار بالاست و گروه‌های جهادی هم تا حدی می‌توانند به مشکلات این افراد رسیدگی کنند و طبیعی است که دولت و سازمان‌های مرتبط در حوزه محرومیت‌زدایی باید توجه بیشتری به این مناطق کنند. گروه‌های جهادی می‌توانند این مناطق را شناسایی کرده و اطلاعات را در اختیار نهاد‌ها و مسئولان مربوطه قرار دهند.

شهبازی درباره اینکه چرا مسجد را به محل استقرار خود برای دریافت کمک‌های مردمی انتخاب کردند، افزود: مردم ما از گذشته همواره به مسجد گرایش داشتند و ما نیز در رزمایش همدلی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم تا از ظرفیت مسجد محله خودمان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی استفاده کنیم که این کار نتایج مثبتی را نیز در پی داشت. ما معتقدیم مساجد علاوه بر کارکرد معنوی و فرهنگی که دارد، کارکرد اجتماعی نیز دارد که این کارکرد در ایام مبارزه با کرونا بیشتر نمایان شد. اغلب اعضای گروه ما بین ۱۵ تا ۲۶ سال سن دارند و هر یک از آن‌ها یک شهید را الگوی خود قرار دادند و زندگی‌نامه آن‌ها را روزانه مطالعه می‌کنند؛ بنابراین این‌طور می‌توان گفت که فعالیت‌های گروه ما نشأت گرفته از تجارب دوران دفاع مقدس و اقدامات رزمندگان جوانی است که در دوران جنگ با شجاعت و روحیه جهادی مقابل رژیم بعثی ایستادگی کردند.

این جهادگر در پایان گفت: در محله خودمان نیز هفته‌ای سه مرتبه معابر را ضدعفونی می‌کنیم و شعار گروه جهادی بعثت، «تلاش برای شکست قطعی کروناست».

براساس این گزارش، گروه‌های جهادی همواره در مواقع بحرانی به کمک کشور آمده‌اند و این افراد بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط برای رضای خدا و با اینکه این احتمال وجود دارد که خودشان به ویروس کرونا مبتلا شوند، اما پای کار هستند و حتی برخی از جهادگران در بیمارستان‌ها به این ویروس مبتلا شدند، لذا وقتی تلاش این عزیزان برای کمک به مردم را مشاهده می‌کنیم بار دیگر به این موضوع پی می‌بریم که منشأ روحیه ایثار و فداکاری که امروز در جامعه وجود دارد، دوران دفاع مقدس است.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار