دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آمریکا و فرانسه بزرگترین صادرکنندگان و عربستان بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان

نقل و انتقالات بین‌المللی تسلیحات مهم در طی دوره ۵ ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بیانگر آن است که صادرات انواع تسلیحات توسط آمریکا و فرانسه افزایش یافته و طی همین مدت عربستان سعودی نیز بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان بوده است.
کد خبر: ۳۹۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴ - 03May 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: بر اساس داده‌های جدید پژوهشگاه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، بزرگترین صادرکنندگان اسلحه در پنج سال گذشته ایالات متحده، روسیه، فرانسه، آلمان و چین بوده‌اند.

این کشور‌ها میزان صادرات خود به کشور‌های خاورمیانه را در مدت یاد شده افزایش داده‌اند؛ به نحوی که عربستان بزرگترین کشور واردکننده سلاح در جهان به شمار می‌آید.

در این بین طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ صادرات اسلحه از ایالات متحده ۲۳ درصد رشد داشته که با این میزان صادرات اسلحه سهم خود از کل صادرات اسلحه جهانی به ۳۶ درصد افزایش داده است و در مقایسه با روسیه که دومین دوم صادرکننده بزرگ اسلحه در جهان محسوب می‌شود، ۷۶ درصد بیشتر صادرات داشته است.

تسلیحات منتقل شده از ایالات متحده در ۹۶ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است؛ البته نیمی از صادرات اسلحه ایالات متحده در پنج سال گذشته به خاورمیانه بوده که نیمی از این میزان توسط عربستان سعودی خریداری شده است.

صادرات اسلحه فرانسه نیز در مدت یاد شده به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ رسیده است؛ زیرا این کشور ۷.۹ درصد از کل صادرات جهانی تسلیحات در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده، با این توضیح که بیشترین تقاضای سلاح‌های فرانسوی از سوی کشور‌هایی مانند مصر، قطر و هند بوده است.

واردات توسط کشور‌های خاورمیانه نیز بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به نسبت پنج سال پیش از آن ۶۱ درصد افزایش داشته که بدین ترتیب ۳۵ درصد از کل واردات تسلیحات جهانی در پنج سال گذشته توسط کشور‌های این منطقه صورت گرفته است.

آمریکا و فرانسه بزرگترین صادر کننده و عربستان بزرگترین وارد کننده تسلیحات در جهان

در این بین همان‌گونه که عنوان شد عربستان سعودی بزرگترین واردکننده سلاح در جهان طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است. واردات تسلیحات عمده آن در مقایسه با دوره پنج ساله قبلی ۱۳۰ درصد افزایش داشته است؛ این افزایش بیانگر آن است که میزان واردات این کشور در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ۱۲ درصد رسیده است.

این درحالی است که علی‌رغم نگرانی‌هایی که آمریکا و انگلیس بابت حمله نظامی عربستان به یمن ابراز داشتند، اما طی پنج سال گذشته این دو کشور همچنان صادرات اسلحه به عربستان را ادامه دادند؛ به نحوی که ۷۳ درصد واردات اسلحه عربستان از آمریکا و ۱۳ درصد هم از انگلیس صورت گرفته است.

امارات متحده عربی نیز در مدت مورد اشاره با وجود آن که درگیر جنگ در لیبی و یمن بوده، هشتمین کشور بزرگ واردکننده سلاح در جهان در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است. دو سوم واردات تسلیحات این کشور در این مدت از ایالات متحده آمریکا وارد شده است؛ البته هنگامی که در سال ۲۰۱۹، هنگامی که امارات متحده عربی به واسطه درگیری نظامی در لیبی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم شد، معاملات عمده واردات اسلحه با استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، روسیه، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، ترکیه، انگلیس و ایالات متحده را در جریان داشت.

در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هم که دوباره درگیری‌های مسلحانه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد، هر دو کشور توانایی نظامی خود را از طریق واردات اسلحه نمایان ساختند؛ در این مدت روسیه تقریباً تمام واردات تسلیحات ارمنستان را در پنج سال گذشته به خود اختصاص داده و آذربایجان نیز ۶۰ درصد سلاح‌های خود را با واردات از اسرائیل و ۳۱ درصد را هم از طریق روسیه تأمین کرده است.

اما صادرات اسلحه اسرائیل نیز در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به بالاترین سطح خود ۷۷ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار