غریب‌آبادی:

تلاش‌های آمریکا برای جا زدن خود به عنوان شریک در برجام، فاقد مبنای حقوقی است

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش‌های آمریکا برای جا زدن خود به عنوان مشارکت کننده در برجام را فاقد مبنای حقوقی خواند و گفت: آمریکا از هیچ تلاشی برای تخریب برجام فروگذار نکرده است.
کد خبر: ۳۹۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ - 02May 2020

تلاش‌های آمریکا برای جا زدن خود به عنوان شریک در برجام، فاقد مبنای حقوقی استبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‎پرس، «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۳ اردیبهشت ماه با انتشار چند توئیت نوشت: تلاش‌های آمریکا برای جا زدن خود به عنوان مشارکت کننده در برجام، هیچ مبنای حقوقی ندارد. بند ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بازتابی از بند ۱.۲ ضمیمه چهار برجام است که اعضای برجام را فهرست می‌کند. ترامپ به مشارکت آمریکا در برجام، با صدور یک دستور ریاستی در هشتم می ۲۰۱۸ خاتمه داد و عنوان کرد من امروز به وعده خودم برای پایان بخشیدن به مشارکت آمریکا در برجام، به خوبی عمل کردم.

وی افزود: آمریکا همچنین به مشارکت خود در برجام به صورت عملی نیز خاتمه داد و در هیچ یک از نشست‌ها در چارچوب برجام، بعد از خروج یکجانبه خود از این توافق، شرکت نکرد.

غریب‌آبادی با ذکر این نکته که آمریکا همچنین تمامی تعهدات خود به عنوان مشارکت کننده در برجام را نقض کرده، خاطرنشان کرد: آمریکا از هیچ تلاشی برای تخریب آن از طریق تحمیل مجدد تحریم‌ها و تهدید دیگر کشور‌ها به تنبیه در صورت تجارت با ایران فروگذار نکرده است.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه در اظهاراتی گفت که بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) آمریکا اجازه خرید سلاح را به ایران نخواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود مدعی شد که واشنگتن همچنان عضو برجام است و گفت: «آمریکا یکی از شرکا است و در متن هم وجود دارد و چیز عجیب و غریب و جادویی نیست». مشارکت آمریکا در برجام «بدون ابهام» است.

این اظهارات واکنش مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک را نیز به همراه داشت و روانچی در این باره عنوان کرد: پامپئو ادعا می‌کند که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا یک «مشارکت کننده» است، در حالی که قطعنامه ۲۲۳۱ به مشارکت کنندگان در برجام اشاره می‌کند.

وی افزود: او (پامپئو) اشاره به برجام را حذف می‌کند، زیرا رئیس او (ترامپ) در تاریخ هشتم می ۲۰۱۸ توقف مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کرد. به این دلیل، آمریکا هیچ ادله حقوقی برای اینکه مشارکت کننده (شراکت) در برجام است را ندارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها