یادداشت/ احسان یعقوبی

وحدت و همدلی راز غلبه بر دشمن؛ از صدام تا کرونا

با اینکه در دوران دفاع مقدس بیش از ۸۰ کشور، حمایت‌های مختلفی را از صدام انجام می‌دادند، اما رزمندگان اسلام با همدلی، بر دشمن غلبه کردند که غلبه بر ویروس کرونا نیز با همین روحیه امکان‌پذیر خواهد بود.
کد خبر: ۳۹۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۰ - 02June 2020

غلبه بر دشمنان با دستان خالی؛ دیروز صدام، امروز کروناگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- احسان یعقوبی؛ شرایط خاورمیانه به‌دلیل وجود منابع مختلفی مانند نفت و گاز و استراتژیک بودن آن، همواره مورد توجه زورگویان جهان قرار داشته است و برخی از کشور‌های منطقه که توان ایستادگی مقابل این کشور‌های استعمارگر را نداشتند، مقابل خواسته‌های آن‌ها سکوت می‌کردند، اما ملت ایران با وحدت و همدلی که داشت، در بهمن ماه سال ۵۷ انقلابی را مبتنی بر قوانین دین اسلام و با رویکرد کمک به محرومان و ایستادگی در برابر ظالمان به سرانجام رساند؛ انقلابی که از دستاورد‌های آن حتی کشور‌های دیگر نیز استفاده کردند و در سال‌های اخیر به فکر مقابله با عاملان آمریکا و نظام سلطه در کشورشان شدند و به نوعی کلید بیداری اسلامی حدود ۴۰ سال قبل در ایران زده شد.

آمریکایی‌ها و حامیانش در اروپا وقتی شاهد شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران شدند و از آنجا که در زمان رژیم پهلوی اموال بسیاری از مردم را به‌دلیل دوستی که با شاهان ایران داشتند به غارت بردند و این اقدام بعد از انقلاب اسلامی شدنی نبود، لذا به فکر برنامه‌ریزی برای شکست انقلاب شدند و کار این کشور‌ها تا جایی پیش رفت که در نهایت، دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در شهریور ماه سال ۵۹ جنگی همه‌جانبه را توسط رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

اما نکته مهم و اساسی که رسانه‌های غربی در دوران دفاع مقدس نیز مایل نبودند تا به آن اشاره کنند، حمایت همه‌جانبه سایر کشور‌ها از عراق بود. شرایط کشور ما در مقایسه با عراق در آن دوران بسیار متفاوت بود، به‌طوری که مردم ما از یک سو با تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که از آن زمان علیه‌شان بود دست و پنجه نرم می‌کردند و از سوی دیگر نیز به‌دلیل کمبود تجهیزات نظامی در جبهه‌ها با مشکل مواجه بودند و کشور‌های خارجی حتی سیم خاردار که جزو وسایل غیرنظامی است را هم به ایران نمی‌فروختند.

این درحالی است که کشور‌های غربی از هیچ کمکی برای پیروزی نیرو‌های عراقی در جنگ تحمیلی دریغ نکردند؛ کمک‌هایی که شامل ارسال هواپیما‌های مختلف و پیشرفته آمریکایی، رادار‌ها و سیستم‌های پدافندی بود و نکته جالب‌تر اینکه سایر کشورها، کمک‌های اقتصادی نیز به عراقی‌ها می‌کردند تا فکر و ذکر آن‌ها فقط جنگیدن باشد. اما روحیه جهادی، ایثار و فداکاری که بین رزمندگان اسلام بود، منجر به پیروزی رزمندگان کشورمان با دستان خالی برابر نیرو‌های عراقی شد.

شاید بتوان آمریکا را مهمترین حامی رژیم بعثی در دوران دفاع مقدس نامید، در آن دوران آمریکایی‌ها از ترس اینکه مبادا پیام انقلاب اسلامی ایران به کشور‌های دیگر منطقه نیز برسد، تصمیم گرفتند تا برای شکست ایران، از هیچ تلاشی دریغ نکنند. هنوز ۵ روز از آغاز جنگ تحمیلی نگذشته بود که آمریکا بیش از ۵ هواپیمای پیشرفته آواکس را برای شناسایی عملیات‌های مختلف رزمندگان ایرانی در اختیار عربستان سعودی قرار داد و از طرفی سازمان سیا هم تصاویر ماهواره‌ای از نحوه فعالیت رزمندگان را در اختیار عراقی‌ها گذاشت. خارج کردن نام عراق از کشور‌های حامی تروریسم برای فراهم کردن زمینه خرید اسلحه از سوی این کشور، کمک مالی به مردم عراق، ارسال ارزاق مختلف به عراقی‌ها و .... از جمله اقدامات آمریکا در دوران دفاع مقدس علیه کشورمان بود.

آمریکا علاوه بر حمایت‌های مالی و تجهیزاتی از عراق، در تلاش بود تا در مجامع بین‌المللی نیز وجهه ایران اسلامی را خراب کند و حتی اجازه نمی‌داد که صحبت‌های مسئولان ایرانی در جهان مخابره شود. به جز آمریکا، کشور‌های برزیل، انگلیس، فرانسه، آرژانتین، بلژیک، ایتالیا، شوروی، سوئیس، سوئد، لهستان، یوگسلاوی، چین، سنگاپور، بحرین، عمان، مراکس، رومانی، تونس، اردن و. نیز اقدامات حمایتی مختلفی را از عراق انجام دادند و جالب اینجا بود که کشور شوروی و آمریکا که رابطه مناسبی با یکدیگر نداشتند، اما با آغاز جنگ تحمیلی به بهانه حمایت از رژین بعثی در کنار یکدیگر قرار گرفتند؛ به‌طوری که بیش از ۷۵ درصد سلاح‌های مورد استفاده عراقی‌ها ساخت کشور شوروی بود.

طبق گزارشات موجود، بیش از ۸۰ کشور در دوران دفاع مقدس از عراق حمایت‌های مختلفی را انجام دادند، اما در بین اقدامات کشور‌های خارجی در دوران دفاع مقدس، اقدام آلمانی‌ها در تجهیز رژیم ظالم صدام در استفاده از بمب‌های شیمیایی قابل توجه بود، چراکه طبق پروتکل‌های بین‌المللی، استفاده از بمب‌های شیمیایی در جنگ ممنوع است. آلمانی‌ها در دوران دفاع مقدس با ارسال مواد شیمیایی به یاری صدام شتافتند، به‌طوری که عراق را قادر به ساخت ۶ هزار تن بمب شیمیایی علیه ایران کرد.

این درحالی است که تنها حامیان ایران در دوران دفاع مقدس کشور سوریه و لیبی بودند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رزمندگان اسلام در دوران جنگ با اینکه کل دنیا را مقابل خود می‌دیدند، اما با همدلی و روحیه ایثار و شهادت که از معنویتی که در وجود آن‌ها بود، شکل گرفته بود. توانستند با دستان خالی نه تنها عراق، بلکه کل جهان را شکست دهند و اجازه ندهند حتی یک وجب خاک این مرز و بوم به دست دشمنان که هدفی جز نابودی انقلاب اسلامی نداشتند، بیفتد.

پیروزی‌های رزمندگان اسلام با شرایط سخت و دشواری که در آن دوران حاکم بود، تعجب کارشناسان و طراحان خارجی جنگ را نیز برانگیخت، اما آن‌ها خبر نداشتند که رزمندگان کشورمان برای دفاع از حق، جان خود را نیز فدا می‌کنند و در واقع همین روحیه جهادی و شوق به شهادت رمز پیروزی ایران در دوران ۸ سال دفاع مقدس شد؛ بنابراین درحال حاضر نیز که ملت ایران با دشمنی به نام کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بهره‌گیری از تجربیات دوران دفاع مقدس می‌تواند بهترین روش برای شکست این ویروس منحوس باشد. چراکه اقدامات دشمنان علیه کشورمان همچنان نیز ادامه دارد و همان‌طور که آن‌ها در دوران جنگ از انتقال تجهیزات به ایران ممانعت می‌کردند، در شرایط فعلی نیز در وارد کردن دارو و اقلام بهداشتی سنگ‌اندازی می‌کنند، لذا همدلی، وحدت و کمک به هموطنان با روحیه جهادی و ایثار رمز غلبه بر ویروس منحوس کرونا خواهد بود که رهبر معظم انقلاب نیز با دعوت مردم به پویش همدلی، بر این نکته تأکید دارند.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها