جوزپ بورل:

اقدامات آمریکا، روسیه و چین بازی قدرت است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار درخواست برای آتش‌بس جهانی در دوره شیوع ویروس کرونا، اظهارات و اقدامات آمریکا، روسیه و چین در عرصه بین‌المللی را بازی قدرت توصیف کرد.
کد خبر: ۳۹۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴ - 04May 2020

اقدامات آمریکا، روسیه و چین بازی قدرت استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با «فرانس ۲۴» از لزوم برقراری آتش‌بس جهانی در دوره شیوع بحران ویروس کرونا تاکید و درباره مواضع آمریکا، روسیه و چین و تحرکات آن‌ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا و کمک به دیگر کشور‌ها صحبت کرد.

مجری این رسانه فرانسوی اقدامات آمریکا، روسیه و چین در سطح جهان را تلاش آن‌ها برای برتری جستن از دیگر کشور‌ها و انجام اقدامات تبلیغاتی به منظور تقویت جایگاه خودشان در جهان و به ویژه در اروپا خواند و نظر بورل را درباره نیات واشنگتن، مسکو و پکن جویا شد.

بورل به اینکه آمریکا، روسیه و چین درصدد تقویت جایگاه خود در جهان و ارائه تصویر یک کشور موفق در زمینه مقابله با ویروس کرونا هستند، اذعان کرد و درباره «بازی قدرت در جهان» سخن گفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «در روابط بین‌الملل، بازی قدرت همیشه وجود داشته و اینکه یک قدرت بزرگ خواهان القای این نکته باشد که سیستم آن‌ها بهتر از دیگر سیستم‌ها است، این چیز جدیدی نیست».

بورل در این مصاحبه تاکید کرد، با توجه به تاثیرات جهانی بحران شیوع کرونا باید کشور‌ها به اتخاذ تدابیر یکجانبه پایان دهند و به راه حل‌های مبتنی بر چند جانبه‌گرایی روی آورند و باید نهاد‌های بین‌المللی از قبیل سازمان ملل تقویت شوند نه اینکه تضعیف شوند.

به گفته وی، «اگر ما واقعا در جهان آینده حکمرانی کنیم باید چندجانبه گرایی را بیشتر از قبل تقویت کنیم چرا که راه حل‌های یکجانبه آسیب‌های بیشتری وارد می‌کنند».

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کشور‌های آفریقایی در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا، از لزوم توجه به پیامد‌های اقتصادی این ویروس و تلاش برای مقابله با آن‌ها سخن گفت.

از نظر بورل، عواقب اقتصادی ویروس کرونا بر کشور‌های آفریقا ممکن است بدتر از پیامد‌های آن بر وضعیت سلامت مردم باشد. وی از صندوق بین‌المللی پول و گروه ۲۰ خواست، بدهی‌های خارجی کشور‌های آفریقایی را ببخشند.

در ادامه این مصاحبه خبرنگار فرانس ۲۴ از درخواست سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای برقراری آتش‌بس در جهان در بحبوحه شیوع کرونا سوال کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جواب به این سوال مدعی حصول پیشرفت‌ها در جنگ‌های یمن و افغانستان بین طرف‌های درگیر شد و از وضعیت درگیری‌ها در لیبی گلایه کرد.

بورل گفت: «ما نمی‌توانیم صلح را در قرنطینه بگذاریم. ما نمی‌توانیم تلاشهایمان برای پایان دادن به خشونت‌ها را فقط به خاطر ویروس کرونا در قرنطینه قرار دهیم بلکه برعکس باید فعالتر عمل کنیم. برخی پیشرفت‌ها حاصل شده که باید روی آن‌ها تاکید شود برای مثال در یمن و افغانستان پیشرفت‌هایی در رابطه با اولین طرح تبادل زندانیان حاصل شده است، اما در لیبی برعکس این موضوع صادق است».

به گفته او، «درخواست‌های کنفرانس برلین و همچنین دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس در لیبی مورد بی اعتنایی واقع شده است. ما به همراه دیگر وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا دوباره درخواستمان برای آتش بس را اعلام و تاکید کردیم، اما به جای اینکه بحران کرونا باعث کاستن از درگیری‌ها در لیبی شود، اما متاسفانه وضعیت درگیری‌ها در لیبی دارد بدتر می‌شود».

در سوال پایانی مجری شبکه فرانس ۲۴ از بورل درباره ادعای اخیر مقام‌های منطقه کاتالونیا در خصوص مقابله با ویروس کرونا سوال کرد.

مقام‌های کاتالونیا ضمن انتقاد از عملکرد دولت مرکزی اسپانیا در مقابله با شیوع کرونا اعلام کردند، اگر کاتالونیا یک کشور مستقل بود بهتر میتوانست با کرونا مقابله کند.

بورل که خود اهل اسپانیا است و قبل از تصدی منصب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وزیر خارجه کشورش بود، این ادعای رهبران کاتالونیا را رد کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار