یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

«پسا کرونا» دوران افول هژمونی آمریکا

نظم نوین جهانی در دوران پساکرونا تغییر خواهد کرد و سوء مدیریت ترامپ در مقابله با این ویروس منجر به فروپاشی هژمونی آمریکای ابرقدرت می‌شود.
کد خبر: ۳۹۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵ - 05May 2020

پسا کرونا دوران افول هژمونی آمریکاگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ کرونا امروز نقطه عطف تحولات سیاسی و بین‌المللی در جهان است و می‌تواند سرنوشت ملت‌ها را تغییر دهد.

همه گیر شدن این ویروس کشنده نظم نوین جهانی را بدون شک متاثر کرده است. از برجسته‌ترین ویژگی‌های پساکرونا تغییر سیطره آمریکا بر نظام جهانی اقتصادی، سیاسی، نظامی و وحشیگری نظام جهانی سرمایه داری است. 

دونالد ترامپ در ابتدا شیوع ویروس کرونا را در جهان به تمسخر گرفت و کشورهای درگیر با این میهمان ناخوانده را تحقیر کرد و گفت که آمریکا توانمندی بالایی دارد و بحران کرونا تهدیدی برای این کشور نخواهد بود.

اما پس از آمدن این ویروس به کشورش ترامپ عملکرد ضعیفی داشته و طبق نظرسنجی، بیشتر مردم آمریکا از اقدامات رئیس جمهورشان در مقابله با کرونا ناراضی هستند.

این کشور ابرقدرت جهان بارها محموله ماسک دیگر کشورها را ضبط و غارت کرده است. این اقدامشان آنقدر زشت و غیر انسانی بود که اندرئاس گایزل نماینده مجلس در آلمان با انتقاد از این اقدام آمریکا، آن را «راهزنی دریایی مدرن» توصیف کرد.

از سویی دیگر دولت این کشور با توسل به «قانون تولید دفاع ملی» صادرات تجهیزات پزشکیش را به خارج ممنوع کرده و بارها با استفاده از جنگنده های خود از ایتالیا کیت تشخیص بیماری را ربوده و قصد دارد شرکت آلمانی تولید واکسن را به قیمت یک میلیارد دلار بخرد.

سوء مدیریت دونالد ترامپ موجب تشدید بحران ویروس کرونا در ایالات متحده شده و از سویی کارشناسان حوزه پزشکی در آمریکا معتقدند شتاب شیوع کرونا در این کشور جدی است و در صورت جدی نگرفتن آن بنیان های این کشور (نظام بهداشتی، اقتصاد و سیاست) به شدت تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.

پساکرونا آینده‌ آمریکا را مخدوش خواهد کرد؛ چراکه تاکنون دولت این کشور عاجز از کنترل این بیماری بوده و مردم این سرزمین در ابتلا به این بیماری گوی سبقت را ربوده اند، اما مسئولانش سعی دارند واقعیت را کتمان کنند.

ناکارآمدی و مدیریت فاجعه بار ترامپ جایگاهش را در مقابل «جو بایدن» رقیب دموکراتش در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ متزلزل کرده است. طبق نظرسنجی سراسری نشریه «یواس‌اس تودی» و دانشگاه سوفولک بایدن شش درصد از ترامپ پیش است.

یافته‌های این نظرسنجی، چالش ترامپ در دوره شیوع ویروس کرونا و افت شدید محبوبیتش را نشان می‌دهد که نتوانسته در مواجهه با این ویروس تأثیر مثبتی در افکار عمومی داشته باشد و این ضعف عملکرد برای ترامپ که به دنبال تمدید ریاست جمهوریش است، نتیجه بدی خواهد داشت.

از سویی دیگر وقتی قرنطینه خانگی در واشنگتن جدی می شود و این کشور به ظاهر مهد دموکراسی تعطیل می شود و دروغ پراکنی می‌کند و مرزهای خود را به روی اروپا می بندد یعنی زنگ خطر اقتصاد جهان به صدا درآمده است و نمی خواهند بدتر از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد را تجربه کنند.

دولت تروریست آمریکا قبلتر هم با حمله به عراق نظم جهانی را تغییر داد و نتیجه آن وضعیت فعلی افغانستان، سوریه، عراق و یمن است.

امروز قدرتمند شدن ایران در منطقه، مبارزه گروه‌های نیابتی با هژمونی آمریکا در خاورمیانه، خروج از عراق، افغانستان با شکست‌های تحقیرآمیز و کنار زدن آمریکا، همگی نشان از افول ایالت متحده دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار