به بهانه‌ی از سرگرفته شدن برنامه‌های شبکه‌های جام جم ۲ و۳ ؛

التزام ارائه‌ی نسل جدیدی از شبکه‌های تلویزیونی

برخی از استان‌ها مانند استان فارس و اصفهان با توجه به دارا بودن صنعت گردشگری و توریسم می‌توانند نسل نوینی از شبکه‌های تلویزیونی استانی را در کنار شبکه‌های استانی قدیمی‌تر داشته باشند و به این شکل عصای دست صنعت گردشگری نیز باشند.
کد خبر: ۳۹۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ - 06May 2020

التزام ارائه‌ی نسل جدیدی از شبکه‌های تلویزیونیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در روز‌های اخیر و با حلول ماه مبارک رمضان کریم، شبکه‌های تلویزیونی جام جم دو و سه دوباره روی آنتن رفتند. این دو شبکه حدودا پنج سال با شبکه‌ی جام جم یک ادغام شدند و عملا به جای سه شبکه‌ی جام جم، تا همین چند روز پیش فقط یک شبکه‌ی جام جم روی آنتن بود. به‌مناسبت آغاز ماه رمضان، این دو شبکه مجدد بازیابی شدند. قسمتی از برنامه‌های شبکه‌های جام جم دو و سه بازپخش برنامه‌های جام جم یک هستند البته هماهنگ با ساعت پخش در اروپا، شمال آفریقا و قاره‌ی آمریکا. صد البته هر سه شبکه گلچینی از برنامه‌های تولیدی داخلی را نیز برای ایرانیان خارج از کشورپخش می‌کنند؛ و قسمتی از برنامه‌های این شبکه‌ها نیز تولیدی خود این پکیج تلویزیونی است. پکیج تلویزیونی به نام: جام جم.

افتتاح مجدد این دو کانال تلویزیونی که وظیفه‌ی اصلیشان تبلیغ فرهنگ ناب و اصیل ایرانی، اسلامی و به ویژه شیعه است را در ماه پر فیض رمضان که ماه عبادت و بندگی است را باید به فال نیک گرفت. با توجه به وظیفه و مرامی که پکیج شبکه‌های جام جم برای خود قائلند، باید متذکر شد که برنامه‌سازی در این شبکه‌ها چه در وادی سریال و سرگرمی و چه در وادی برنامه‌های ژورنالیستی و خبری، دست کمی از عبد و عبادت نداشته و ندارد. اما افتتاح مجدد این دو شبکه‌ی تلویزیونی بهترین بهانه است برای آنکه بر این نکته‌ی مهم انگشت گذاشت که امروزه و با تغییر ذائقه‌ی عامه‌ی مخاطبین، نیاز به نسل نوینی از برنامه سازی‌های تلویزیونی بیش از پیش احساس می‌شود.

به عنوان مثال، در حیطه‌ی شبکه‌های استانی و محلی برخی از شبکه‌های استانی که در استان‌های دو زبانه اقدام به تهیه و پخش برنامه‌های تلویزیونی می‌کنند، فعالیتشان بسیار درخور قدردانی است، ولی افتتاح نسل نوینی از شبکه‌های استانی در این استان‌های بعضا آذری زبان، کرد و عرب زبان و بلوچی، فقط به زبان محلی، می‌توانند مخاطبین را به برنامه‌های داخلی وفادارتر نگهدارند. برخی از استان‌ها مانند استان فارس و اصفهان با توجه به دارا بودن صنعت گردشگری و توریسم می‌توانند نسل نوینی از شبکه‌های استانی را در کنار شبکه‌های استانی قدیمی‌تر داشته باشند و به این شکل عصای دست صنعت گردشگری نیز باشند.

استان خراسان رضوی یکی از استان‌ها مهم در سطح کشور است. وجود شعرا، ادیبان و فرزانگان و فرهیختگان، علی الخصوص وجود بارگاه نورانی حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، از استان خراسان رضوی یک استان منحصر به فرد ساخته که هم به نوعی قطب گردشگری (به ویژه گردشگری مذهبی) کشور است و هم در آن واحد قطبی از قطب‌های مهم اقتصاد این سرزمین در زمینه‌ی کشاورزی و ... محسوب می‌آید. آیا به راستی همانگونه که استان خراسان رضوی دارای دو شبکه‌ی فارسی زبان رادیویی به نام‌های شبکه استانی صدای خراسان رضوی و رادیو زیارت است، نمی‌تواند شبکه‌ای تلویزیونی داشته باشد که مفاهیم و فرهنگ و آداب و رسوم عقیدتی را از جوار رضوان رضوی روی آنتن ببرد. صدا و سیما با همکاری با آستان قدس رضوی به سادگی می‌توانند دل میلیون‌ها عاشق را که حسرت زیارت امام رئوفشان را دارند را از طریق امواج تلویزیونی به آرزویشان برسانند. باید گفت آستان علی ابن موسی الرضا بهترین مرجع و منبع جهت تولید برنامه‌های مذهبی و دینی است. اما چرا صدا و سیما از این منبع ارزشمند جهت تولید و پخش برنامه‌های فاخر مذهبی استفاده نمی‌کند؟

علیرغم گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی و وجود جانبازان و از طرف دیگر معلولین، وجود یک شبکه‌ی تلویزیونی مخصوص این قشر از جامعه بیش از پیش الزامی به نظر می‌رسد. هرچند اقدام صدا و سیما جهت ایجاد رابط ناشنوایان برای بخش اخبار کرونایی ساعت چهارده شبکه‌ی یک خود جای تقدیر دارد.

امروز و با توجه به این که سیما مصمم به گسترش شبکه‌های تلویزیونی جهت مقابله با تهاجم فرهنگی است که البته امری مثبت نیز انگاشته می‌شود، لازم به یادآوری است که تکرار بیش از حد برنامه‌ها (به ویژه سریال‌های تلویزیونی) در شبکه‌های سرگرمی ساز، ممکن است نتیجه‌ای معکوس دهد و منجر به کاهش مخاطبینش شود. در واقع برنامه سازی تلویزیونی یک از سخت‌ترین حرفه‌ها و هنرهاست. جشنواره‌ی جام جم که تلویزیون متولی برگزاری آن است، بهترین بهانه است برای تجلیل و تقدیر از هنرمندان و برنامه سازان این عرصه‌ی خطیر است.

انتظار می‌رود مدیران و دست اندرکاران تلویزیون ضمن توجه به سلیقه‌ی عامه‌ی مردم بتوانند نسل جدیدی از شبکه‌های تلویزیونی را روی آنتن ببرند.

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار