احمد عطایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

ناکارآمدی مدیریت لاک‌پشتی فرهنگ/ نمایشگاه‌های کوچک جایگزین نمایشگاه کتاب تهران شوند

مدیر موسسه قدر ولایت، مدیریت لاک‌پشتی عرصه فرهنگ را ناکارآمد دانست و گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا، می‌توانیم نمایشگاه‌های کوچک کتاب را جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کنیم اما وزارت ارشاد باید بودجه برگزاری این نمایشگاه را به بدنه صنعت نشر تزریق کند.
کد خبر: ۳۹۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ - 05May 2020

«احمد عطایی» مدیر موسسه قدر ولایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به خسارت‌های وارد شده به فعالیت‌های ناشران با شیوع ویروس کووید 19 اظهار داشت: انتشارات قدر ولایت همواره در ارزیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دلیل انتشار میانگین 50 عنوان کتاب در سال، جزء ناشران متوسط قرار دارد.

وی گفت: ما سال گذشته خیلی تلاش کردیم که کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ‌هایمان را برای نمایشگاه قرآن و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزایش دهیم اما همه این کتاب‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا روی دستمان ماند و نتوانستیم وام و سرمایه‌ای که برای این کار اختصاص داده بودیم را پرداخت کنیم.

بانک‌ها اقساط وام‌ها را وصول کردند

مدیر موسسه قدر ولایت به اقدام بانک‌ها برای وصول اقساط وام‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: بانک‌ها علیرغم اعلامی که دولت مبنی بر عدم دریافت اقساط وام‌ها داشتند، اقدام به دریافت اقساط کردند و با وجود درخواست ما، هیچ اقدامی صورت ندادند. ما با فشار زیاد در حال تامین بدهی‌های گذشته به‌واسطه همین خسارات هستیم.

عطایی خسارت چرخه نشر از ویروس کرونا را یک خسارت سنگین دانست و گفت: ما از کمیسیون فرهنگی مجلس و صنوف نشر همانند انجمن ناشران انقلاب و دفاع مقدس انتظار داشتیم برنامه و طرحی برای کمک به ناشران داشته باشند. مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همچنین مجمع ناشران دفاع مقدس هیچ اقدامی برای جبران خسارت‌ها انجام نداده‌اند.

ناکارآمدی مدیریت لاک‌پشتی عرصه فرهنگ

وی ادامه داد: ما در اقدامی که در راستای تعمیق بخشی به رزمایش همدلی مومنانه بود، خیلی آتش به اختیار ورود پیدا کردیم و باوجود تماس‌هایی که با مجمع ناشران انقلاب اسلامی داشتیم و درخواست کمک‌ها، هیچ کمکی دریافت نکردیم. پیشنهادات مختلفی برای کمک به صنعت نشر و ناشران به مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه کردیم که مورد بی اعتنایی قرار گرفتند.

مدیر موسسه قدر ولایت اظهار داشت: فعالیت در عرصه فرهنگ با مدیریت لاک‌پشتی به‌درد نمی‌خورد؛ حضرت آقا می‌فرمایند «مدیریت جهادی و انقلابی» یعنی وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرید، با برنامه‌ریزی و نگاه جامع بنشینید و خسارت‌ها را ارزیابی کنید و تصمیم صحیح را داشته باشید.

حذف کتاب فیزیکی غلط است/ مجمع ناشران انقلاب «آتش به اختیار» باشد

عطایی به طرح این مسئله که کرونا سبک زندگی را عوض کرده است اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود کرونا سبک زندگی را عوض کرده و کتاب فیزیکی را حذف کنیم حرف غلطی است. آیا آن‌هایی که به اینترنت دسترسی ندارند، باید چه بکنند؟ ناشران زیادی زیرساخت فضای مجازی و فروش الکترونیک ندارند، باید در تصمیم‌گیری آن‌ها دیده شوند.

وی خاطرنشان کرد: جلسات خریداری کتاب وزارت ارشاد به تازگی شروع شده است درحالی که اواسط فرودین ماه مشخص شد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نمی‌شود لذا این جلسات باید زودتر شروع می‌شد؛ نباید این جلسات تعطیل می‌شد. آقا فرمودند «هرجا دستگاه‌ها خط را اشتباه رفتند؛ آتش به اختیار»؛ آتش به اختیار این عرصه نیز مجمع ناشران انقلابی باید باشند چراکه آن‌ها انقلابی هستند.

نمایشگاه‌های کوچک گزینه جایگزینی نمایشگاه کتاب تهران
مدیر موسسه قدر ولایت در پیشنهاداتی درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نظر ستاد کرونا بستگی دارد؛ ما چندین پیشنهاد برای جایگزینی نمایشگاه کتاب تهران طرح کردیم. مثلا اینکه نمایشگاه‌های کوچک‌تری پیش‌بینی شود.

وی درخصوص نمایشگاه‌ مجازی کتاب گفت: نمایشگاه مجازی یک پیشنهادی است که بسیاری از ناشران زیرساخت مناسب آن را ندارند و ما پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های کوچک را مطرح کردیم؛ برای این برنامه طرح نیز داریم. مثلا 28 مرداد به مناسبت کودتای 28 مرداد می‌توانیم یک نمایشگاه کتاب تاریخ در یک مکان محدودتر داشته باشیم و خودمان نیز توان برگزاری آن را داریم.

عطایی افزود: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پنج میلیون بازدید کننده وجود دارد؛ در نمایشگاه‌های کوچک چنین حجم مخاطبی را نخواهیم داشت در نتیجه کنترل شده‌تر است و در شرایط کرونا می‌تواند کارساز باشد. ما معتقدیم می‌توان با نمایشگاه‌های محدود مناسبتی مثل هفته کتاب و هفته دفاع مقدس خسارت‌های وارد شده به ناشران را جبران کرد. اگر در طول سال چند نمایشگاه مناسبتی داشته باشیم و حتی یک نمایشگاه برای کتاب‌های دانشجویی داشته باشیم.

هزینه نمایشگاه کتاب تهران به بدنه صنعت نشر تزریق شود

مدیر موسسه قدر ولایت عنوان کرد: پیشنهاد دیگری که از سوی ما مطرح شده می‌شود، این است که هزینه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به صورت وام کم بهره به ناشران و فعالان این عرصه اختصاص دهند. وقتی نمایشگاه برگزار نشده است، باید این هزینه‌ها عادلانه به بدنه نشر تزریق شود. چنین اتفاقی می‌تواند موثر باشد و خریدهای کتاب نیز افزایش داشته باشد تا موجب کمک شود. سالن حجاب می‌تواند میزبان چندین ناشر فعال در زمینه تاریخ معاصر باشد و غرفه‌هایی متمرکز باشیم. در پاساژها ده‌ها مغازه وجود دارد که بازگشایی شده است ما نیز در عرصه نشر نیز می‌نوانیم چنین فضای کنترل شده‌ای را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها