سوئیس از ایران خواسته مرخصی شهروند زندانی آمریکا را تمدید کند

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد سوئیس به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران خواستار تمدید مرخصی شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران شده است.
کد خبر: ۳۹۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ - 06May 2020

سوئیس از ایران خواسته مرخصی شهروند زندانی آمریکا را تمدید کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه گفت سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران از تهران خواسته مرخصی پزشکی «مایکل وایت»، شهروند آمریکایی زندانی‌شده در ایران را تمدید کند.

پامپئو که در یک کنفرانس خبری درجمع خبرنگاران حضور داشت از سوئیس بابت درخواست مرخصی برای دیگر شهروندان آمریکایی که در دادگاه‌های ایران به جرائم محکوم شده‌اند تشکر کرد.

«مایک پامپئو» روز ۲۹ اسفندماه در بیانیه‌ای تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران یکی از شهروندان آمریکا را که در ایران بازداشت شده بود به مرخصی پزشکی فرستاده است.

پامپئو در این بیانیه با بیان این ادعا که «مایکل وایت» به غلط از سال ۲۰۱۸ بازداشت و به تحمل حبس ۱۳ ساله محکوم شده نوشته تهران او را بنا به دغدغه‌های بشردوستانه و مشروط به ماندن در ایران آزاد کرده است.

پامپئو همچنین نوشته است: «مایکل اکنون تحت حفاظت سفارت سوئیس است و مورد معاینه و ارزیابی پزشکی قرار خواهد گرفت.»

۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۷ «بهرام قاسمی» سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی به نام «مایکل وایت» در شهر مشهد بازداشت شده است.

قاسمی گفت موضوع، در نخستین روز‌های دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع دولت آمریکا رسید و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت، در جریان این دستگیری قرار داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، این شهروند آمریکایی شاکی خصوصی داشته و پس از رسیدگی به پرونده، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز هشتم فروردین با اشاره به مصاحبه یک دانشمند ایرانی زندانی با روزنامه گاردین در توئیتی خطاب به مقامات آمریکایی گفت: هموطنان ما را آزاد کنید.

وی نوشت: «ایالات متحده، چندین دانشمند ایرانی را بدون هیچ اتهامی و یا با اتهامات ساختگی تحریمی، به گروگان گرفته و آن‌ها را آزاد نمی‌کند؛ حتی در شرایطی که دادگاه‌های خودش این اتهامات پوچ را رد کرده‌اند.»

وی افزود: «ایالات متحده حتی از دادن مرخصی درمانی به افراد بیگناهی که در دوره شیوع کرونا در زندان‌هایی دهشتناک زندانی شده‌اند، خودداری می‌کند.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها