واکنش‌های بین‌المللی به رای اعتماد پارلمان عراق به «مصطفی الکاظمی»

رای اعتماد پارلمان عراق به دولت «مصطفی الکاظمی» با واکنش‌هایی در سطح داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شد.
کد خبر: ۳۹۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ - 07May 2020

واکنش‌های بین‌المللی به رای اعتماد پارلمان عراق به «مصطفی الکاظمی»/ از اعلام حمایت سازمان ملل تا واکنش پمپئوبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پارلمان عراق بامداد امروز به بخشی از اعضای کابینه مصطفی الکاظمی رأی اعتماد داد و نمایندگان حاضر در جلسه به‌استثنای نمایندگان فراکسیون «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» از مجموع ۲۱ وزارتخانه به ۱۵ وزیر پیشنهادی رأی اعتماد داد.

«جنین هنیس پلاسچارت» نماینده سازمان ملل در عراق از رای اعتماد پارلمان عراق به مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور استقبال کرد.

وی همچنین خواستار تکمیل کابینه وزاری الکاظمی برای مقابله سریع با چالش‌های روزافزون در زمینه‌های امنیتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی شد.

نماینده سازمان ملل در عراق در بیانیه‌ای تصریح کرد: دولت عراق با نبرد سختی روبه‌رو است و زمان زیادی وجود ندارد؛ مقابله با بحران اقتصادی که به‌علت شیوع کرونا و کاهش قیمت‌های نفت تشدید شده است، از بالاترین اولویت برخوردار است.

پلاسچارت همچنین خواهان مقابله بدون تاخیر با چالش‌های طولانی دیگری شد که شامل ارائه خدمات عمومی کافی و مبارزه با فساد و تقویت حکمرانی مطلوب و برقراری عدالت و بازخواست است.

وی بار دیگر بر حمایت سازمان ملل از دولت عراق در مقابله با این چالش‌ها تأکید کرد و از دولت عراق خواست تا در راستای تغییرات محسوس گام بردارد.

نماینده سازمان ملل در عراق آمادگی سازمان ملل برای کمک جهت تعیین فرصت‌ها و مقابله با چالش‌ها و تلاش برای شراکت با عراقی‌ها برای ساختن آینده‌ای شکوفا و باثبات برای کشورشان تاکید کرد.

استقبال پارلمان عربی از تشکیل دولت الکاظمی

رئیس پارلمان عربی نیز از تشکیل دولت جدید عراق به ریاست مصطفی الکاظمی در سایه شرایط کنونی این کشور استقبال کرد.

«مشعل بن فهم السلمی» رئیس پارلمان عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد: امنیت عراق و ثبات آن بخشی لاینفک از امنیت کشور‌های عربی است.

وی بر اهمیت تقویت روابط رسمی و مردمی عراق با این کشور‌ها و توسعه زمینه‌های بیشتری برای همکاری با عراق تأکید کرد.

آمادگی انگلیس برای حمایت از الکاظمی

دولت انگلیس نیز آمادگی خود را برای حمایت از نخست وزیر عراق اعلام داشت.

«استفان هیکی» سفیر انگلیس در عراق در توییتی با تبریک به مصطفی الکاظمی، خطاب به وی نوشت: انگلیس در اوج آمادگی برای حمایت از دولت شما جهت از بین بردن ویروس کرونا و تلاش برای اصلاحات اقتصادی و امنیتی و نیز مبارزه با داعش است.

وی افزود: چشم انتظار کار با شما و دولت شما برای تداوم شراکت قوی بین انگلیس و عراق هستم.

تبریک سفیر ایران در بغداد به الکاظمی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز به نوبه خود کسب رای اعتماد پارلمان از سوی کابینه را به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تبریک گفت.

ایرج مسجدی در توییتی نوشت: به مصطفی الکاظمی تبریک می‌گویم و به پارلمان عراق به خاطر رای اعتمادش به اکثریت دولت.

وی افزود: برای دولت عراق توفیق خدمت به ملت محترم عراق آرزومندم و برای ملت‌های ایران و عراق نیز آرزوی سعادت و بهروزی دارم.

واکنش پمپئو به رای اعتماد مجلس عراق به دولت الکاظمی

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در توییتی به رای اعتماد مجلس عراق به دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور واکنش نشان داد.

وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با الکاظمی نوشت: صحبت امروز با نخست‌وزیر جدید عراق بسیار خوب بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: اکنون زمان کار فوری و جدی برای اجرای اصلاحاتی است که ملت عراق خواهان آن است.

پمپئو تصریح کرد: متعهد شدم که به او (الکاظمی) برای اجرای اهداف جسورانه‌اش به خاطر ملت عراق کمک کنم.

در سطح داخلی نیز «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق در پیامی رای اعتماد نمایندگان مردم و تشکیل دولت جدید را به الکاظمی تبریک گفت و برای او موفقیت و توفیق آرزو کرد.

وی در پیام خود افزود: همگان و خودمان را به حمایت و پشتیبانی از دولت جدید دعوت می‌کنیم تا دولت و کشور بتواند از شرایط دشوار و پیچیده کنونی گذر کند.

تاکید ائتلاف النصر بر لزوم اتخاذ سیاست ملی و قاطع از سوی دولت

ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی» نیز از دولت جدید عراق خواست تا یک سیاست ملی و موثر و قاطع و بی طرفانه را دنبال کرده و برنامه خود را به‌طور سالم و کامل اجرا کند.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: ائتلاف النصر تشکیل دولت مصطفی الکاظمی را تبریک می‌گوید و حمایت خود را از این دولت برای مقابله با خطراتی که کشور را تهدید می‌کند، ابراز می‌دارد.

تبریک جنبش اراده عراق به الکاظمی

«حنان الفتلاوی» رئیس جنبش اراده عراق نیز امروز کسب رای اعتماد مجلس از سوی دولت جدید این کشور را تبریک گفت.

الفتلاوی در توییتی ابراز امیدواری کرد که وزیران جدید با مسئولیت‌پذیری خود انتظارات مردم عراق را برآورده کنند و در راستای پاسداری از منافع این کشور گام بردارند و کار آن‌ها برای عراق و همه اقشار ملت آن باشد.

پیام ریاست پارلمان عراق به دولت جدید

«حسن الکعبی» نایب رئیس اول پارلمان عراق نیز در پیامی به دولت جدید این کشور تاکید کرد: شما با چالش‌های اقتصادی و بهداشتی و امنیتی حساسی روبه‌رو هستید و مسئولیت بزرگتری در پشت سر گذاشتن این چالش‌ها و اجرای همه مفاد برنامه دولت دارید؛ همراه با ملاحظاتی که شخصا آن را قبلا به کمیته مأمور بررسی این برنامه داده بودم.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار