خبرگزاری فرانسه:

دولت سعودی با یک مقاومت داخلی در ارتباط با پروژه «نئوم» مواجه است

یک مقاومت داخلی در عربستان در مواجهه با پروژه نئوم در حال شکل‌گیری است و این در شرایطی است که اوضاع اقتصادی ریاض با کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا بسیار وخیم گزارش می‌شود.
کد خبر: ۳۹۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸ - 08May 2020

دولت سعودی با یک مقاومت داخلی در ارتباط با پروژه «نئوم» مواجه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، تلاش دولت سعودی برای ساخت پروژه ابرشهر «نئوم» در شمال غرب عربستان و مقاومت مردم منطقه برای کوچ اجباری از خانه‌های خود کماکان در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است قبیله «الحویطات» که قرار است پروژه نئوم در سرزمین آباء و اجدادی آن‌ها ساخته شود، مخالف این پروژه است و این موضع همراه با کاهش شدید قیمت نفت، موانع بزرگی بر سر راه طرح بلندپروازانه، ولی عهد سعودی است.

طبق این گزارش، هزینه ساخت این ابرشهر که در ساحل دریای سرخ قرار خواهد داشت، به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و قرار است تاکسی‌های پرنده و ربات‌ها در آن حضور داشته باشند.

با این حال پروژه مذکور ماه گذشته با یک مانع جدی رو به رو شد و آن زمانی بود که یکی از اعضای قبیله الحویطات به نام «عبدالرحیم الحویطی» حاضر به واگذاری زمین و خانه خود به دولت سعودی نشد و پس از اینکه چندین فایل ویدئو در شبکه‌های در مخالفت با پروژه نئوم منتشر کرد، توسط مأموران سعودی به ضرب گلوله کشته شد.

سازمان امنیت سعودی سپس مدعی شد که این شخص تحت پیگرد بوده و در جریان تبادل آتش با نیرو‌های امنیتی کشته شده است. فعالان عربستانی می‌گویند که تعدادی از اعضای قبیله الحویطات به علت سردادن شعار‌های ضد کوچ اجباری و مخالفتشان با امضای اسناد تغییر مکانشان، بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: «رخدادی که در حال وقوع است، یک مقاومت داخلی در درون حکومت سعودی محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی عربستان در سایه سقوط تاریخی قیمت نفت و تعطیلی کسب و کار به علت شیوع ویروس کرونا وخیم است.»

قرار است ۲۰ هزار نفر در پی ساخت این ابرشهر به اجبار به مکان دیگری کوچانده شوند و پیش‌بینی می‌شود، فاز اول این پروژه با آغاز سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

همچنین پروژه نئوم در شرایطی پیش می‌رود که دولت سعودی خود را آماده کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف می‌کند، به طوریکه «محمد الجدعان» وزیر دارایی سعودی در خصوص مقابله با عقب‌گرد اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت هشدار داده است.

هرچند وزیر سعودی در سخنان خود اشاره‌ای به توقف هزینه‌کرد‌ها در پروژه نئوم نکرده، اما یک منبع سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت که این پروژه در سطح وسیعی، از کاهش هزینه‌ها تأثیر خواهد پذیرفت.

وی همچنین گفت که دولت سعودی به افراد قبیله الحویطات در قبال خروج از منطقه خود، پیشنهادات مالی «سخاوتمندانه‌ای» ارائه کرده است؛ اما فعالان منطقه‌ای می‌گویند که تعدادی از اعضای قبیله الحویطات این پیشنهادات را مبهم می‌دانند.

همچنین به گفته آن‌ها، این پروژه با هدف جذب گردشگران خارجی به عربستان است و انتظار نمی‌رود ساکنان محلی بهره‌ای از این مجری ببرند. «علیاء الحویطی» فعال سعودی مقیم لندن چندی پیش به روزنامه انگلیسی «گاردین» گفت: «از نظر الحویطات، نئوم بر روی خون‌های ما و بر روی استخوان‌های ما در حال ساخت است. قطعاً این شهر برای مردمی که از قبل در این محل زندگی می‌کرده‌اند، نیست. برای گردشگران و افرادی است که پول دارند نه افراد بومی که در این مکان زندگی می‌کنند».

اخیرا شبکه الجزیره با بررسی تصاویر ماهواره‌ای در گزارشی نوشت که قرار است بیش از چهار هزار ساختمان و خانه در محدوده این طرح تخریب و ساکنان آن‌ها مجبور به مهاجرت شوند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار