رژیم صهیونیستی:

اروپا از دعوت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کند

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در یک نشست مجازی حمایت این رژیم از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اعلام کرد.
کد خبر: ۳۹۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳ - 08May 2020

اروپا از دعوت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «دنی دانون»، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد گفته این رژیم از دعوت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت می‌کند.

دانون در جریان یک نشست مجازی که سفارت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل ترتیب داده بود ادعا کرد: «موضع ما بسیار روشن است: ما از دعوت آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها و جلوگیری از انتشار تروریسم بیشتر در منطقه حمایت می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «ما برای ثبات خاورمیانه اهمیت قائلیم. [تمدید تحریم‌های تسلیحاتی]می‌تواند بر کشور‌های دیگر، نه فقط کشور‌های خاورمیانه اثرگذار باشد، چون ایرانی‌ها آزادی بیشتری برای انتشار ایده‌های خود و تروریسم خواهند داشت.»

سفیر رژیم صهیونیستی از کشور‌های اروپایی خواست از تلاش آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها حمایت کند. وی ادعا کرد: «اروپایی‌ها باید درک کنند که نبود تحریم تسلیحاتی باعث ایجاد بی‌ثباتی نه فقط برای ما در خاورمیانه می‌شود بلکه می‌تواند به سواحل اروپا هم برسد.»

تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مهرماه سال جاری پایان می‌یابد و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا این روز‌ها در اظهارنظر‌های متعدد بر تمدید این تحریم‌ها تاکید می‌کند.

وی ۳۰ فروردین ماه سال جاری در اظهاراتی خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد و چند روز بعد یعنی در ششم اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای با تکرار اتهام‌زنی به ایران گفت: «کشور پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم و ضد یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد».

بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشور‌ها را خواهد داشت.

ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آماده کرده است.

تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است.

برخی از دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ایالات متحده کار دشوار و حتی ناممکنی برای جلب موافقت روسیه و چین جهت موافقت با تمدید این تحریم‌ها خواهد داشت.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این تاکید کرد که علی‌رغم فشار‌ها و تلاش‌های آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت‌وگو با شبکه «ریانووستی» عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود را قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

وی در این باره توضیح داد: «درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم]که این پرونده در زمان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره پنج ساله در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد».

این مقام روس همچنین به وضعیت توافق هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و گفت آمریکا پیش از اینکه درباره بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار