گروه جهادی؛

هیأتی که با حذف دلالان، کشاورزان کرمان را نجات داد

گروه جهادی هیأت نورالرضا (ع) که نزدیک ۱۰ سال است در روستا‌های جنوب کرمان در حال خدمت‌رسانی است، امسال برای رفع مشکلات کشاورزان منطقه دست‌به‌کار شد و با حذف نقش دلالان، تولیدات آن‌ها را به فروش می‌رساند.
کد خبر: ۳۹۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ - 09May 2020

«محمود مدینه‌نگاه»، مسئول گروه جهادی هیأت نورالرضا (ع) در گفت‌وگویی، اظهارداشت: این هیأت نزدیک ۱۰ سال است که در روستا‌های جنوب کرمان به خدمت‌رسانی برای رفع مشکلات مردم مشغول است.

هیأتی که با حذف دلالان، کشاورزان کرمان را نجات داد

وی افزود: طی این سال‌ها مشاهده کردیم که روستاییان محصولات تولیدی خود اعم از گوجه فرنگی و پیاز را با قیمت کم و مشکلات بسیار به دلالان می‌فروشند و هرسال با ضرر‌های بسیاری مواجه هستند. این روستاییان زمین را اجاره می‌کنند و در آن به کشت می‌پردازند که با دیگر هزینه‌های پرداختی، قیمت خرید محصول توسط دلالان اصلا به صرفه نبود.

مدینه‌نگاه گفت: امسال این مشکل بیش از پیش شده بود و در حالی که قیمت کشت هر کیلو پیاز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان شده بود، دلالان با قیمت کیلویی ۴۰۰ تومان خریداری می‌کردند که ضرر‌های بسیاری برای کشاورزان داشت؛ در حالی که قیمت فروش این محصول در بازار میوه و تره‌بار و مغازه‌ها بسیار بیشتر بود. با این شرایط کشاورزان محصولات را برداشت نمی‌کردند و در زمین‌ها در حال خراب شدن بود.

مسئول گروه جهادی هیأت نورالرضا (ع) اضافه کرد: این گروه جهادی تصمیم گرفت برای کمک به روستاییان، نقش دلالان را حذف کند و محصولات را در بازار تهران به فروش برساند و مانع ضرر آنان شود. به این منظور با مدیر میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران رایزنی و با اخذ موافقت آنان، فرایند آغاز شد. حمل و نقل محصول از کرمان به تهران نیز هزینه‌بردار بود که با هماهنگی صورت گرفته با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کامیون در اختیار گروه قرار گرفت و این کار عملیاتی شد.

وی افزود: تاکنون ۴۰ تُن گوجه‌فرنگی و ۱۲۰ تُن پیاز با همکاری سپاه در تهران به فروش رساندیم که به طور مثال پیاز کیلیویی ۱۲۰۰ تومان فروخته شده است که علاوه بر جبران هزینه‌کرد کشاورزان، موجب اخذ سود هرچند اندک هم برای آنان شده است.

مدینه نگاه تصریح کرد: برای اشتغال روستاییان در این منطقه نیز در هر روستا یک دستگاه جوجه‌کِشی قرار دادیم و با آموزش به یک نفر از روستاییان، فرایند تولید جوجه بوقلمون را آغاز کردیم. تخم بوقلمون بعد از ۲۷ روز تبدیل به جوجه می‌شود که در هردستگاه ۱۲۰ جوجه متولد می‌شود. به هر خانواده نیازمند روستایی ۱۰ جوجه اهدا شده و این خانواده‌ها با نگهداری و پرورش برای بازه ۳۰ روزه، می‌توانند آن‌ها به فروش برسانند.

مسئول گروه جهادی هیأت نورالرضا (ع) ادامه داد: با یک مرکز پرورش بوقلمون نیز هماهنگ کردیم که جوجه‌های ۳۰ روزه را با رقم ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌کند؛ یعنی در مجموع هر خانواده از این فرایند در مرحله اول یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به دست می‌آورد که با بخشی از پول حاصل می‌تواند برای خرید تخم و دریافت جوجه مجدداً اقدام کند و با این چرخه کسب درآمد داشته باشد.

وی گفت: این دستگاه هم‌اکنون در چهار روستا قرار داده شده است که بنا داریم به زودی به چهار روستای دیگر نیز ارسال کنیم تا مجموعاً در هشت روستا اجرایی شود.

مدینه‌نگاه افزود: در سال‌های گذشته دام به خانواده‌های نیازمند اهدا می‌کردیم تا با پرورش و نگهداری آنان بتوانند کسب درآمد داشته باشند. به طور مثال به یک خانواده پنج دام داده بودیم که امسال آن را به ۱۲ دام افزایش داده بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها