معرفی کتاب؛

«نامه‌های سرخ»

کتاب «نامه‌های سرخ» تحلیل محتوای ادبی وصایای شهدای شهرستان سمنان است.
کد خبر: ۳۹۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ - 09May 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، کتاب «نامه‌های سرخ» تحلیل محتوای ادبی وصایای شهدای شهرستان سمنان برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد رشته ادبیات مقاومت است که به قلم «منیره دهرویه» در سال 1399 در 100 صفحه توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به رشته تحریر در آمده است.

در مقدمه  این کتاب می‌خوانیم:

یکی از رخدادهای مهمی که بعد از انقلاب به وقوع پیوست، جنگ تحمیلی و دفاع قهرمانانه مردم ایران از میهن و ارزش‌های انقلاب اسلامی بود. چون انقلاب برای زنده نگه‌داشتن احکام دینی و اسلامی بود، همه وظیفه خود می‌دانستند به‌عنوان وظیفه دینی در جبهه‌ها شرکت کنند. این حماسه عظیم در ادبیات معاصر ایران اثری عمیق به جا گذاشت و تغییرات ژرف و همه‌ جانبه‌ای را به وجود آورد که زمینه‌ساز پدید آمدن ادبیاتی خاص با عنوان ادبیات پایداری یا ادبیات دفاع مقدس شد.

جوانان مؤمن و انقلابی که برای دفاع وطن و ارزش‌های انقلاب اسلامی با شور و اشتیاق به جبهه‌های جنگ می‌شتافتند تا با استعمار و استکبار جهانی جهاد کنند و عاشقانه برای رسیدن به مقام شهادت و وصول به محبوب ازلی بر یکدیگر پیشی می‌گرفتند، پیام‌ها و دیدگاه‌های خود را دربارة دین، انقلاب، رهبر و... در قالب وصیت‌نامه به مردم جامعه ابلاغ می‌کردند. وصایا که در شرایط روحی خاص و با وجد و‌ حال عارفانه نوشته شده‌ و از ژرفای روح عاشق جوانانی نشئت گرفته که جذبه‌ی معشوق ازلی، هر لحظه آنان را به دیدار و مشاهدة خویش فرا‌ می‌خواند، دارای ویژگی‌هایی است که از لحاظ ادبی و هنری شایسته پژوهش و تحقیق است.

بررسی وصایای شهدا می‌تواند نمادی روشن و مستند باشد از تفکّر و اندیشه هر قوم و ملت، شهر و منطقه و حتی خانواده و شخص. همه رزمندگان در یک هدف کلی، مشترک بودند و آن، دفاع از اسلام و ایران عزیز و لبیک عاشقانه به ندای حضرت امام خمینی (ره) بود. وصیت‌نامه شهدای دفاع مقدس در قالب نثر ساده یا مرسل، فارغ از صنایع لفظی و پیچدگی‌های تصنعی نگاشته شده و نگارندگان آن‌، خود را درگیر آرایه‌ها و ابهامات نکرده‌اند و هدفشان ابلاغ پیام بوده است. در این کتاب، تلاش بر این است که گونه نثر ادبی را از قلم کسانی ببینیم که کارشان نوشتن ادبی نیست و آنان به اقتضای آن روزگار قلم زده‌اند این نوشته‌ها اسناد ارزشمند دوران دفاع مقدس هستند. این کتاب تلاش دارد از دریچه عنصرهای ادبی، زبان، صور خیال، عاطفه، موسیقی و اندیشه، این آثار را بررسی کند. ما در این جستار، صرفاً عناصر ادبی را در لابه‌لای وصیت‌نامه شهدای سمنان جست‌وجو کرده‌ایم. از میان این وصایا ، 100 اثر را که برجستگی بیشتری از لحاظ ادبی و عاطفی داشت، برگزیدیم و عناصر ادبی را بر روی آن متون بررسی کردیم.

 کتاب «نامه های سرخ» در شمارگان 500 نسخه در 100 صفحه با قطع رقعی در سال 1399 توسط انتشارت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از سوی اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها