پایان روز اول نشست مسکو/ تاکید مخالفان سوری بر مبارزه با تروریسم

روز نخست کنفرانس مشورتی مسکو-1 میان مخالفان سوریه و میان مخالفان و دولت سوریه برگزار و بر مبارزه با تروریسم تأکید شد.
کد خبر: ۳۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲ - 27January 2015

پایان روز اول نشست مسکو/ تاکید مخالفان سوری بر مبارزه با تروریسم

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، کنفرانس «مسکو-1» روز دوشنبه (6 بهمن) در پایتخت روسیه آغاز به کار کرد. روز اول این کنفرانس پشت درهای بسته و به عنوان نشست مقدماتی و مشورتی بین شخصیتهای معارض سوری شرکتکننده و هیأتی به نمایندگی از دولت سوریه (در روز چهارشنبه) در نظر گرفته شده بود.

هدف این نشست بنا بر تاکید «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه فراهم کردن زمینه بحث و مناقشه برای تمام طرفهای شرکت کننده در کنفرانس و متفق القول برسر ضرورت برقراری صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه است.

طبق اعلام «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، فردا چهارشنبه هیئت دمشق با مخالفان دیدار خواهند کرد.

کنفرانس در مهمانسرای وزارت خارجه روسیه برگزار و مسئولیت اداره جلسات به «ویتالی ناومکین»، رئیس مرکز مطالعات خاورشناسی سپرده شد که به زبان عربی تسلط کامل دارد تا گفتوگو و مذاکرات به دور از تاثیرگذاری دولت روسیه یا هر دولت دیگر به عنوان طرف سوم در گفتوگوها باشد و تاکنون هیچ منبع خبری موفق نشده، از ماهیت مذاکرات انجام شده اطلاع حاصل کند.

قرار است، رایزنیها در دو مرحله ابتدا 26 و 27 ماه جاری و سپس 28 و 29 همین ماه برگزار شود. در مرحله اول دیدارهایی بین گروهها و جریانهای معارض و سازمانهای جامعه مدنی سوری و در مرحله دوم با مشارکت هیأتی به نمایندگی از سوی دولت سوریه برگزار میشود.

ریاست هیأت سوری را «بشار الجعفری»، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل برعهده دارد و «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد که 28 معارض سوری در این نشست حضور دارند و آنها به صورت فردی و مستقل و نه به عنوان نماینده جریان و گروهی خاص در این نشست حضور یافتهاند.

به نوشته خبرگزاری رسمی روسیه تمام گروههای معارض سوری به جز گروه موسوم به «ائتلاف معارضان سوری» با شرکت در این کنفرانس موافقت کردهاند، اما تاکید داشتند، نشست باید در کشوری بیطرف و نه روسیه که هم پیمان سوریه است و تحت نظر سازمان ملل برگزار شود.

ائتلاف معارضان سوری اگرچه عدم حضور خود در نشست را اعلام کرده، اما 5 نفر از اعضای این ائتلاف به عنوان معارض مستقل در این نشست حضور یافتهاند که احمد الجربا، رئیس سابق ائتلاف و از معارضان نزدیک به عربستان سعودی از جمله افراد شرکت کننده در این نشست است.

اما «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی تاکید کرد که رایزنیهای مسکو در خصوص بحران سوریه با هدف فراهم کردن زمینه بحث و مناقشه و گفتوگوهای طرفهای درگیر صورت میگیرد و تمام طرفهای شرکت کننده بر ضرورت برقراری صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه توافق نظر دارند و هیچ طرفی برای حضور در این نشست پیش شرطی را مشخص نکرده، همان گونه که جدول اعمالی نیز در نظر گرفته نشده و در صورت ادامه مذاکرات این مذاکرات باید تحت نظر طرفهای بین المللی باشد.

این درحالی است که وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که احتمالا وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه در مذاکرات حضور خواهد داشت.

وزیر خارجه روسیه پیش از برگزاری این نشست در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی و مصری خود به بحث و تبادل نظر درباره اوضاع سوریه و راههای خروج از بحران این کشور در آستانه نشست مسکو-1 پرداخت.

انتهای پیام/ک.ف
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار