شهر خون/ 4

حل مسئله «خرمشهر» در میدان جنگ

رادیو بی‌بی‌سی در خصوص وضعیت جبهه‌های جنگ ایران و عراق گفت: ایران مصمم است که اگر عراق شرایط او را نپذیرد مسئله خود را در میدان جنگ حل کند.
کد خبر: ۳۹۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۵ - 12May 2020

حل مسئله «خرمشهر» در میدان جنگبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داد شده است. به مناسبت شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت چهارم آن را در ادامه می‌خوانید:

جنگ جنگ تا پیروزی

فرمانده کل سپاه پاسداران به دلیل نیاز مبرم به نیروی آموزش‌دیده برای اجرای مرحله چهارم عملیات بیت المقدس در تلفنگرامی از فرماندهان مناطق دهقانی سپاه در سراسر کشور خواست تا تمام توان خود را برای اعزام نیرو به منطقه عملیاتی به کار گیرند.

در جبهه شمال غرب کشور و در عملیات نفوذی نیروهای خودی به خاک عراق شماری از نظامیان عراقی کشته یا مجروح شدند و همچنین چندین قبضه سلاح و مقداری مهمات نیز غنیمت گرفته شد. به گزارش قرارگاه قدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در غرب کشور نیروهای ارتش در عملیاتی با نفوذ به عمق ۲۰ کیلومتری خاک عراق در منطقه خرمال و سیدصادق تعدادی از نیروهای دشمن را کشته یا مجروح کردند و چندین قبضه خمپاره‌انداز، تیربار و اسلحه انفرادی و مقداری مهمات را غنیمت گرفتند و بازگشتند.

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی از باختران نیز در گزارش این خبر نیروهای شرکت کننده در این عملیات را متشکل از نیروهای ارتش سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد، اعلام کرد که مواضع دشمن در مناطق دین خرمال و سید صادق را مورد تهاجم قرار دارند بر اساس این گزارش در این عملیات تعداد زیادی از نیروهای عراقی کشته مجروح یا اسیر شدند.

صبح امروز پیکر تعدادی دیگر از شهدای عملیات بیت‌المقدس در شهرهای مختلف کشور تشییع و به خاک سپرده شد. به گزارش خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی صبح امروز پیکرهای پاک ۲۱۵ شهید در اصفهان ۴۲ شهید در رشت ۳۸ شهید در مازندران ۲۶ حیدر نجف‌آباد ۱۲ شهید در قم ۶ شهید در یاسوج و پنج شهید در سمنان با حضور پرشکوه مردم تشییع و در مزار شهدا به خاک سپرده شدند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با طرح این پرسش که آیا ایران به بازپس گرفتن خاک خود اکتفا می‌کند یا جنگ را ادامه خواهد داد به تحلیل وضعیت جبهه های جنگ ایران و عراق پرداخت رادیو بی‌بی‌سی گفت ایران مصمم است که اگر عراق شرایط او را نپذیرد مسئله خود را در میدان جنگ حل کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار